دانستنی ها

تفاوت های حافظه HDD با حافظه SSD

تفاوت HDD با SSD

قبلا در مورد حافظه HDD (درایو دیسک سخت) و حافظه SSD (درایو دیسک جامد) در مقالاتی جداگانه صحبت کرده‌ایم. حالا با وارد شدن خیل عظیمی از محصولاتی که درشان حافظه SSD استفاده شده این سوال پیش می‌آید که فرق حافظه HDD با SSD چیست؟

 

مقایسه حافظه HDD با حافظه SSD

از نظر عملکرد هر دو حافظه برای سیستم شما کار یکسانی انجام می‌دهند: بوت سیستم، ذخیره‌ سازی برنامه‌ها و فایل‌های شخصی و… ولی حافظه های SSD به خاطر ذات تراشه‌گونه‌ای که دارند در دسترسی به اطلاعات و سرعت راه‌اندازی بسیار بهتر هستند. SSDها در باز کردن فایل‌ها تا ۳۰ درصد سریع‌تر از HDDها هستند و اپلیکیشن ها را هم سریع‌تر اجرا می‌کنند. مثلا یک سیستمی که HDD دارد به طور عادی ۳۰ تا ۴۰ ثانیه طول می‌کشد تا ویندوزش بوت شود ولی این کار برای سیستمی که SSD دارد ۱۰ تا ۱۵ ثانیه طول می‌کشد. در یک مقایسه دقیق یک حافظه SSD‌ از نوع SATA در خواندن و نوشتن اطلاعات تا ۳ برابر سریع‌تر از یک هارددیسک ۷۲۰۰ دور در دقیقه است (هارددیسک ها معمولا دو سرعت چرخش دارند: ۵۴۰۰ و ۷۲۰۰). حالا در خود SSDها هم حافظه‌هایی از نوع M.2 خیلی سریع‌تر از حافظه‌هایی هستند که درگاه SATA دارند.

در مورد قیمت باید گفت که اگر معیارمان گیگابایت بر دلار باشد قیمت حافظه های SSD بیشتر از هارد دیسک هاست.

تفاوت HDD با SSD

تفاوت های حافظه HDD با حافظه SSD

 

یک SSD با ۱ ترابایت ظرفیت ۱۶۰ الی ۱۸۰ دلار می‌شود (البته اگر SATA باشد.) در حالی که یک هارد دیست اینترنال ۱ ترابایتی ۴۰ تا ۵۰ دلار قیمت دارد.

حالا قیمت SSDهایی که M.2 هستند دو برابر مدل‌های SATA می‌باشد!

خواندن این مطلب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: رم (RAM) چیست و لپ تاپ من چقدر RAM دارد؟

همین عامل قیمت عامل حجم را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. ظرفیت SSDها تا ۴ ترابایت می‌تواند باشد، ولی قیمتش هم سر به فلک می‌کشد. هاردیسک ها هم تا ظرفیت‌های ۸ ترابایت یا ۱۲ ترابایت در بازار موجود هستند. اگر شما مصر هستید که حتما SSD‌ داشته باشید می‌توانید در سیستم خودتان از هر دو استفاده کنید یعنی در کنار این هارد درایوی که دارید یک حافظه SSD هم خریداری کنید و به آن اضافه کنید.

 البته اگر هدف‌تان از خرید یک SSD بهبود عملکرد سیستم‌تان در بازی های کامپیوتری است بهتر است از تصمیم‌تان منصرف شوید. چون SSDها فقط کمک می‌کنند که زمان راه‌ اندازی بازی یا لودینگش کاهش یابد. سرعت بازی روی سیستم شما تا حدود زیادی به سخت افزارهای دیگر بستگی دارد.

اما می‌رسیم به بحث محافظت از اطلاعات. حافظه های SSD درون‌شان بخش مکانیکی ندارند. به همین خاطر بهتر می‌توانند کمک کنند که اطلاعات شما حین ضربه خوردن به لپ تاپ یا حافظه جان سالم به در ببرند.

در مورد طول عمر هم باید گفت که یک حافظه SSD با ظرفیت ۵۱۲ می‌تواند با روزی ۴۰ گیگابایت نوشتن اطلاعات تا ۱۱ سال عمر کند که عمر خوبی است. اما این عمر نسبت به طول عمری که حافظه های HDD دارند کم است.

وزن حافظه های SSD نسبت به هارد دیسک‌ها تا یک پنجم کمتر است. پس طبیعی است که هر چه جلوتر می‌رویم ببینیم لپ تاپ ها دیگر بیشتر با SSD تولید می‌شوند.

سر و صدای هارد دیسک ها با افزایش سرعت زیاد می‌شود، در مقابل SSDها به خاطر نداشتن قطعه مکانیکی اصلا سر و صدایی ندارند. از نظر داغ کردن حافظه هم هارددیسک‌ ها بیشتر گرم می‌شوند ولی دمای گرم‌ترین نقاط هر دو حافظه تقریبا مشابه است.

پس می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که هارد دیسک ها از نظر ظرفیت و قیمت فعلا برنده میدان هستند ولی  حافظه SSD هم سرعت بیشتر، وزن کمتر، پایداری بهتر و مصرف انرژی کمتری دارند. شما کدام یک را ترجیح می‌دهید؟ نظرتان را از طریق بخش نظرات سایت ناوک با ما در میان بگذارید.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “تفاوت های حافظه HDD با حافظه SSD

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *