دانستنی ها

چگونگی انتقال ویندوز از HDD به SSD

HDD

 

در مقاله تفاوت های حافظه HDD با حافظه SSD مزیت‌های بسیاری برای SSDها برشمردیم که باعث می‌شود هر کاربری را به فکر تعویض هارد سیستمش بیندازد. حالا اگر شخصی برای خریداری یک حافظه SSD اقدام کرد چگونه باید ویندوزش را از روی هارد به این SSD انتقال دهد؟

 

چیزهایی که برای انتقال ویندوز می‌خواهیم…

 اول از همه شما باید یک حافظه SSD با حداقل ۳۲ گیگابایت حجم در اختیار داشته باشید (البته چه بهتر که حجم این حافظه ۶۴ گیگابایت باشد.). در وهله دوم شما به یک هارداکسترنال نیاز خواهید داشت که ظرفیتی بیشتر از هارد فعلی سیستم‌تان داشته باشد تا بتوانید از اطلاعات هارد خود بک آپ بگیرید و روی هارد اکسترنال بریزید. سومین چیزی که می‌خواهید یک فلس یو اس بی خالی یا یک سی دی یا دی وی دی خام است.

مراحل انتقال ویندوز از HDD به SSD

برای انتقال ویندوز از هارد خودتان به حافظه SSD خریداری شده باید ابتدا یک نسخه پشتیبان از اطلاعات سیستم خود تهیه کنید و حجم‌ این اطلاعات را کم کنید. بعد این اطلاعات را به حافظه جدید انتقال دهید. یک برنامه هست که می‌تواند تمام این کارها را برای شما انجام دهد: Macrium Reflect. پس در اولین اقدام باید این نرم افزار را دانلود و نصب کنید.

HDD

چگونگی انتقال ویندوز از HDD به SSD

با دوبار کلیک کردن روی فایل RsflectDL.exe و اجرای برنامه Macrium Reflect دانلود و سپس نصب می‌شود. شما باید همه Nextها را بزنید و مجوز نرم افزار را هم Accept کنید.

مطالعه این مطلب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: هارد چیست؟ (آشنایی با هارد دیسک)

برای نصب و دانلود فایل‌های Windows PE همان گزینه‌های پیش فرض برای شما خوب هستند. دانلود این فایل‌ها هم ۱۰ دقیقه زمان می‌برد. بعد نرم افزار یک نسخه از Windows PE قابل بوت درست می‌کند.

اینجاست که همان فلش یا دی وی دی خالی به کار شما می‌آید. هارد اکسترنالی که آورده بودید را هم باید به سیستم وصل کنید. آنوقت  Macrium Reflect کارش را شروع می‌کند. حواستان باشد که نسخه قابل بوت دقیقا در فلش یا دی وی دی ذخیره شوند.

وقتی برنامه قابل بوت ایجاد شد می‌توانید فایل‌های اضافه را پاک کنید و فایل‌های موجود در هارد درایو سیستم‌تان را خلوت کنید تا روی حافظه SSD بتوانند منتقل شوند. در این مسیر شاید نرم افزارهایی مثل WinDirStat و CCleaner برای پاک کردن داده‌های غیر مفید کمک‌تان کند. اگر از WinDirStat استفاده کردید بعدش از Disk Cleanup خود ویندوز هم استفاده کنید.

بعد از این کارها باید از ویندوز یک بک آپ بگیرید. وقتی هارد اکسترنال را به کامپیوتر خود وصل می‌کنید Macrium Reflect را باز کنید و در پنجره مرکزی روی گزینه Create a backup بزنید. بعد روی Image this disk بزنید و از اینکه پارتیشن مورد نظر را انتخاب کرده‌اید اطمینان حاصل کنید. سپس فولدر را انتخاب کنید و بعد با زدن روی سه نقطه کنار Folder مسیرتان را روی هارد اکسترنال تنظیم کنید و روی Finish بزنید.

مطالعه این مطلب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: حافظه اس اس دی SSD چیست؟

حالا کافی است هارد درایو سیستم‌تان را بردارید و SSD را جایگزین کنید. شما باید سیستم خود را ری استارت کنید تا به جای اینکه ویندوزتان بالا بیاید همان فایل imageی که Macrium Reflect آن را ساخت اجرا شود. شما هم باید تب Restore را انتخاب کنید و فایل image مورد نظر را از Browse for an image file to restore پیدا کنید. بعد درایو اکسترنال را انتخاب کنید و نسخه بک آپی که داشتید را راه اندازی کنید.

 در آخر باید اطلاعاتی که می‌خواهید را از پارتیشن‌های مختلف به SSD بفرستید. از بابت فایل‌های  pagefile.sys و hiberfil.sys هم نگران نباشید چون خود نرم افزار Macrium Reflect هر دو نوع فایل را پاک می‌کند و میان پارتیشن‌ها با فضای SSD هماهنگی ایجاد می‌کند.

شما هم حافظه SSD دارید؟ ویندوزتان را چگونه از هارد درایوش به آن انتقال دادید؟ تجربه‌های خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “چگونگی انتقال ویندوز از HDD به SSD

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *