دانستنی ها

رم (RAM) چیست و RAM لپ تاپ من چقدر است؟

خرید رم لپ تاپ

رم (RAM) چیست و لپ تاپ من چقدر RAM دارد؟

یکی از ملاک‌های یک لپ تاپ خوب داشتن یک رم متناسب با نیازهای شماست. اما رم RAM چیست و چه رمی مناسب دستگاه شماست؟

آیا شده که هنگام باز کردن چند نرم‌ افزار لپ تاپ شما هنگ کند؟ یا موقع کار کردن با یک نرم افزار سنگین مثل فتوشاپ، اتوکد، افترافکت و… کند شود و نتوانید با آن کار کنید؟

بسیاری از افراد موقع خرید لپ تاپ به کارت گرافیک آن، قدرت پرادزش، حافظه سخت افزاری، قدرت باتری لپ تاپ و… توجه می کنند. غافل از اینکه رم نقش بسزایی در برطرف کردن نیازهایشان خواهد داشت. پس اگر از پردازنده  سیستم‌تان مطمئن هستید در صورت وجود مشکل‌های بالا یا مواجه با پیغام Out Of Memory یا Low Memory  یعنی با رم RAM لپ تاپ خود مشکل دارید و شاید بتوانید با ارتقا رم لپ تاپ مشکل‌تان را حل کنید. البته برای کاربری بهتر، نباید از سنجش میزان سلامت باتری لپ تاپ هم غافل شوید. همچنین در نظر داشته باشید که گاهی اوقات امکان ارتقاء یا تعویض کارت گرافیک لپ تاپ هم وجود دارد.

رم (RAM) چیست؟

هزینه ارتقاء رم لپ تاپ

 

 

RAM مخفف Random Access Memory به معنی حافظه با دسترسی تصادفی است. یک لپ‌ تاپ می‌تواند حافظه‌ های زیادی داشته باشد ولی آن حافظه‌ای که به داد CPU می‌رسد و در واقع پردازنده می‌تواند برای انجام فعالیت‌هایش از آن کمک بگیرد همین رم است که ظرفیت‌های متفاوتی دارد. پس رم نوعی از حافظه است که اجازه می‌دهد داده‌ها در زمان کوتاهی نوشته یا خوانده شوند. سرعت این نوشته شدن یا خوانده شدن همان سرعت رم است. اینکه ظرفیت یک رم چقدر باشد و پردازنده بتواند با چه سرعتی اطلاعات را از آن بخواند یا بر رویش بنویسد نقش به سزایی در سرعت لپ تاپ و توانمندی سیستم شما دارد.
ضمنا حافظه رم RAM یک حافظه موقتی است. یعنی با خاموش و روشن شدن لپ تاپ شما پاک می‌شود.

رم مورد نیاز برای هر سیستم عامل

 

لپ تاپ من چقدر رم دارد؟

برای فهمیدن رم لپ تاپ کافی است روی MyComputer کلیک راست کرده و از منوی باز شده گزینه Properties را بزنید. صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود اطلاعات مفیدی از سیستم شما در اختیارتان قرار می‌دهد از جمله مقدار رم! البته عددی که اینجا به شما نشان داده می‌شود نشان‌دهنده آن میزان از رم است که سیستم شما پشتیبانی می‌کند! یعنی اگر یک ویندوز ۳۲ بیتی داشته باشید و یک رم ۶ گیگابایتی، میزان رم شناسایی شده ۴ گیگابایت است چون یک ویندوز ۳۲ بیتی رم بیشتر از ۴ گیگ را ساپورت نمی‌کند.

جدول روبرو به شما نشان می‌دهد هر سیستم عامل به چه میزان رم RAM نیاز دارد.

البته نه تنها سیستم عامل که باید خیلی چیزها با میزان رم و سرعتش هماهنگ باشند. برای همین است که شاید نتوان هر رمی را ارتقا داد. راستی، لپ تاپ شما امکان ارتقا رم دارد یا خیر؟

 

ارتقا رم (RAM) لپ تاپ

برای ارتقا رم لپ تاپ باید ببینید یعنی بقیه اجزای لپ تاپ مثل CPU و یا کنترلر حافظه می‌توانند با رم بالاتر کار کنند؟

  • پس اول مدل لپ تاپ خود را دقیق بدانید. بعد به سایت سازنده لپ تاپ بروید و در کاتالوگ محصولات به دنبال لپ تاپ‌ خود بگردید. وقتی لپ تاپ خود را پیدا کردید در قسمت Specification  مقدار Max Memory Support یا Up to لپ تاپ را ببنید. عددی که اینجا نوشته شده حداکثر ظرفیت رم که لپ تاپ شما می‌تواند استفاده کند را نشان می‌دهد.
  • در مورد سرعت رم چطور؟ لپ تاپ شما تا چه سرعتی از رم را پشتیبانی می‌کند و اصلا از چه تکنولوژی رم می‌تواند استفاده کند؟ این دیگر بستگی به مادربوردش دارد.
    برای اینکه بفهمید یک مادربورد از چه تجهیزاتی می‌تواند استفاده کند می‌توانید سری به سایت https://www.crucial.com/ بزنید و نرم افزار crucial را از خود سایت دانلود کرده و اجازه بدهید سیستم شما را شناسایی کند. برای این کار مطابق تصویر باید تیک موافقت با قوانین سایت را بزنید تا لینک دانلود برای شما فعال شود:
بررسی مشخصات لپ تاپ

بررسی مشخصات لپ تاپ

نتیجه گیری

ارتقا رم لپ تاپ نیاز به تخصص دارد. برای بررسی دقیق لپ تاپ خود و ارتقا رم لپ تاپ حتما از یک متخصص در این امر کمک بگیرید و در صورت نیاز به تعمیرات لپ تاپ حتما به یک مرکز تعمیر لپ تاپ معتبر مراجعه نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای
بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “رم (RAM) چیست و RAM لپ تاپ من چقدر است؟

  1. بازتاب: تست سلامت رم RAM کامپیوتر و لپ تاپ | خدمات ناوک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *