دانستنی ها

فرکانس پردازنده CPU و هر آنچه باید در مورد آن بدانیم

مشکل در CPU

 

یکی از پارامترهایی که موقع خرید یک پردازنده CPU باید مورد توجه قرار گیرد، سرعت واحد پردازنده و یا فرکانس آن می باشد. یکی از عوامل موثر بر سرعت کلی یک رایانه فرکانس واحد پردازنده مرکزی آن یعنی CPU می باشد. دانش کافی از مفهوم پردازنده و پارامتر ها و تاثیر آن بر عملکرد وسیله مورد نظر به یک انتخاب مناسب موقع خرید منتهی می شود. در این مطلب می‌خواهیم شما را به یک دیدگاه جامع در این زمینه برسانیم.

 

مفهوم فرکانس پردازنده

مفاهیم سرعت پردازنده، فرکانس پردازنده، فرکانس کاری، و کلاک پردازنده همگی به یک مفهوم اشاره دارند. فرکانس را بر حسب هرتز Hz اندازه گیری می کنند و واحد بزرگتر گیگاهرتز برای سرعت پردازنده ها بیشتر متداول است. فرکانس یک پردازنده نشان می دهد آن پردازنده در هر ثانیه چند سیکل کاری را می تواند طی کند. در واقع اگر فرکانس کاری یک CPU 2گیگا هرتز باشد به این معناست که این پردازنده در هر ثانیه 2میلیون کار پردازشی را می تواند انجام دهد،. اما این به معنای انجام این تعداد دستور العمل نیست، چراکه مثلاً یک عمل جمع دو عدد خود ممکن است 3 الی5 کار پردازشی نیاز داشته باشد.

فرکانس پردازنده CPU

فرکانس پردازنده CPU

آیا مقایسه فرکانس 2 پردازنده ملاک خوبی برای درک پردازنده برتر است؟

باید گفت که جواب این سوال منفی است چرا که اگر چه فرکانس بالاتر بهتر است اما تنها عامل تعیین کننده در سرعت یک پردازنده نیست و پردازنده ها نسل های متفاوی دارند که نوه علمکرد متفاوتی ارائه می دهند. به عنوان مثال ممکن است یک پردازنده برای دستور جمع دو عدد نیاز به دو کار پردازشی داشته باشد و پردازنده دیگر علی رغم داشتن فرکانس بالاتر با سرعت کمتری این کار را انجام دهد چون عمل جمع در معماری آن پردازنده به 5 کار پردازشی نیاز داشته باشد. پس باید دید هر کدام چند کلاک بر دستور نیاز دارند و بعد قضاوت کرد.

در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم بخوانید: سی پی یو های اینتل بهتر هستند یا AMD؟

فرکانس متغییر در CPU به چه معناست؟

امروزه پردازنده ها دارای فرکانس ثابت نبوده بلکه فرکانس کاری آنها می توند در یک بازه مشخص شده تغییر کند. به طور مثال شاید شنیده باشید فرکانس پردازنده یک لپ تاپ 2.5 تا 4 گیگاهرتز است. اما این بازه به چه معناست؟ فرکانس سی پی یو کدام یک از این فرکانس ها است؟

در پاسخ باید گفت فرکانس پردازنده مورد نظر می تواند عر عددی بین ۲.۵ تا ۴ گیگاهرتز باشد. و این بسته به حجم کاری است که لپ تاپ یا کامیپوتر در حال انجام‌شان است. به عبارت دیگر زمانی که شما مشغول انجام کاری سبک هستید مثلاً به تماشای یک فیلم می پردازید پردازنده شما در فرکانس های کمتر خود عمل می کند و هرگاه مشغول کارهای پردازشی سنگین هستید مثلاً نرم افزارهای مهندسی سنگین در حال حل یک مساله هستند پردازنده شما از فرکانس های بالاتر استفاده می کند. این فناوری که Intel Speedstep نام دارد. محاسن زیادی دارد.

این کار باعث می شود انرژی کمتری تلف شود، طول عمر پردازنده افزایش یابد و همچنین دمای کاری پردازنده کمتر افزایش یابد و گرمای کمتری تولید شود.

توصیه می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید: رم RAM چیست و رم لپ تاپ من چقدر است؟

امیدواریم مطلب ارائه شده به شما برای انتخاب صحیح پردازنده دستگاه خود کمک کرده باشد. شما هم اگر در این زمینه چیزی می‌دانید از طریق بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای
بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “فرکانس پردازنده CPU و هر آنچه باید در مورد آن بدانیم

  1. یوسف گفت:

    مخواستم بدونم 1.6ghz turbo 2.3 ghz یعنی مقدار کیگاهرتز چقدره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *