دانستنی ها

سی پی یو Core m3 چیست و چه تفاوتی با سی پی یوهای Core i5 و Core i7 اینتل دارد؟

سی پی یو Core m3 چیست و چه تفاوتی با سی پی یوهای Core i5 و Core i7 اینتل دارد؟

 

آیا تفاوت سی پی یو Core m3 با سی پی یوهای Core i5 و Core i7 در سرفیس ها را می‌دانید؟ اگر نمی‌دانید در خرید سرفیس دست نگه دارید! چون با یک اشتباه ممکن است تجربه ناخوشایندی از خرید یک سرفیس با پردازنده Core m3 عایدتان شود.

تا امروز که به معرفی انواع مدل های سرفیس پرو از ابتدا پرداخته‌ایم حتما بارها چشم‌تان به اسم پردازنده اینتل مدل Core m3 افتاده است. شاید از خودتان پرسیده‌اید این مدل پردازنده چیست و چه تفاوتی با پردازنده‌های Core i5 یا Core i7 اینتل دارد؟ آیا یک سرفیس با پردازنده Core m3 می‌تواند نیاز شما را به درستی برطرف کند؟ امروز می‌خواهیم به این سوالات پاسخ دهیم.

اگر به مبحث پردازنده‌های علاقه دارید می‌توانید قبل از شروع کردن مطالعه نگاهی هم به این مقاله بیندازید: سی پی یو CPU چیست؟

 

سی پی یو Core m3 چیست؟

  • پردازنده‌های Core M اینتل پردازنده‌هایی جدید هستند که برای خنک شدن نیاز به فن ندارند و کافی است برای خنک شدن از یک هیت سینک استفاده کنند. این پردازنده‌ها از سپتامبر ۲۰۱۴ معرفی شدند و آن زمان گفته شد که M مخفف Mobile است به این معنی که این پردازنده برای دستگاه‌‌های کوچکی چون موبایل طراحی شده است.
  • این پردازنده‌ها در واقع زیرمجموعه‌ای از پردازنده‌های نسل پنجم اینتل (برادول) هستند که برای دستگاه‌های هیبریدی (درست مثل سرفیس) هم کارایی مناسبی دارند. ضمنا مصرف باتری این پردازنده‌ها در مقایسه با پردازنده‌های Core i5 و Core i7 کمتر است. دستگاه‌هایی که از چنین پردازنده‌هایی استفاده کنند نه تنها الگوی مصرف باتری بهینه‌تر دارند که نیازی به ورود و خروج هوا برای فن هم ندارند. همین موضوع باعث می‌شود هیچ صدایی از این دستگاه‌ها به گوش نرسد.
  • دلیل اینکه پردازنده‌های Core M نیاز کمتری به خنک شدن دارند این است که توان مصرفی‌شان هم کمتر است. با توان مصرفی کمتر، پردازنده گرمای کمتری تولید می‌کند.
سی پی یو Core m3 چیست و چه تفاوتی با سی پی یوهای Core i5 و Core i7 اینتل دارد؟

سی پی یو Core m3 چیست و چه تفاوتی با سی پی یوهای Core i5 و Core i7 اینتل دارد؟

  • حالا در کنار پردازنده‌های Core M می‌رسیم به پردازنده‌های Core m که کوچکتر هستند. تمامی Core mها دو هسته‌ای هستند و ۱.۳ میلیارد ترانزیستور درون خود دارند.
  • کل پرازنده‌های Core M به دو دسته نسل برادول و نسل اسکای لیک تقسیم می‌شوند. در نسل اسکای لیک ما پردازنده‌های Core m3، Core m5 و Core m7 را داریم که درست مثل پردازنده‌های Core i3، Core i5 و Core i7 نام‌گذاری شده‌اند و هر چه عدد پردازنده بالاتر برود یعنی در شرایط برابر عملکرد بهتری نسبت به عدد کوچکتر دارد.

توصیه می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید: فرکانس پردازنده (CPU) و هر آنچه باید در مورد آن بدانیم.

تفاوت پردازنده‌ های Core m با پردازنده های Core i5 و Core i7

در مورد عملکرد پردازنده‌های Core m باید گفت با تمام مزیت‌هایی که از نظر دما و مصرف برق دارند، برای کارهای سنگینی مثل کارهای گرافیکی یا اجرای نرم افزارهای سنگین مهندسی چندان مناسب نیستند. پس اگر هنگام خرید سرفیس می‌بینید توقع‌تان از دستگاه اجرای نرم افزارهای سنگین است حتما به پردازنده‌های Core i5 و Core i7 فکر کنید. اما اگر سرفیس‌تان را برای کارهایی مثل وبگردی، تایپ مقاله، گوش دادن به موسیقی و… می‌خواهید پردازنده Core m3 برای شما خیلی هم مناسب است.

توصیه می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:  بررسی تبلت سرفیس پرو ۶ مایکروسافت

شما تا به حال از دستگاهی استفاده کرده‌اید که پردازنده Core M یا Core m داشته باشد؟ چه تجربه‌ای از کار کردن با این دستگاه‌ها دارید؟ سوالات و تجربیات‌تان را از طریق بخش نظرات سایت ناوک با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۱ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *