دانستنی ها

همه چیز در مورد سی پی یو CPU

پردازنده مرکزی CPU

سی پی یو CPU چیست؟

تشخیص مدل CPU، سی‌پی‌یوها را بهتر بشناسید.

سی پی یو CPU مخفف Central process Unit به معنی واحد پردازش مرکزی می‌باشد. به سی پی یو CPU پردازنده مرکزی هم می‌گویند که جایگاهش در کامپیوتر و لپ تاپ را بهتر نشان می‌دهد. در حقیقت می‌توان گفت مغز متفکر سیستم همین CPU است. البته اینطور نیست که همه پردازش سیستم به عهده CPU باشد، چون واحدهای دیگری هم هستند که مشغول پردازش هستند مانند کارت گرافیک. اما می‌توان گفت که در بین همه این واحدها CPU از همه مهمتر است چون مدیریت اقدامات، انجام محاسبات و اجرای برنامه‌ها را بر عهده دارد.
کار سی پی یو به این شکل است که داده‌ها را از رم RAM می‌گیرد و با این داده‌ها کار می‌کند (و بعد ممکن است داده‌هایی را هم برای رم ارسال کند.) این پردازنده مرکزی به شکل یک تراشه کوچک و مربعی روی مادربورد لپ تاپ یا کامیپوتر قرار دارد و تعاملی قوی با همه اجزای رایانه دارد.

سی پی یو core i5، اینتل Intel یا AMD یعنی چه؟

شرکت‌های زیادی هستند که سی پی یو CPU را در انواع مختلفش می‌سازند. شما وقتی مدل یک سی پی یو را در کاتالوگ محصولات یا در مغازه تعمیرات لپ تاپ و کامپیوتر می‌بینید مانند تصویر رو به رو است.

بخش اول مدل یک سی پی یو CPU نشان دهنده شرکت سازنده آن است که می‌تواند Intel core، Pentium Atom، Celeron، Xeon و… باشد.

بعد از بخش اول به یک حرف و عدد می‌رسید که در عکس روبرو i7 است و می‌گوید که پردازنده شما چند هسته‌ای هست. البته در برندهای دیگر بر حسب تکنولوژی به کار رفته در پردازنده‌شان ممکن است با عباراتی چون E، m5 یا N هم روبرو شوید.
بعد از خط فاصله عددی وجود دارد که نشان می‌دهد پردازنده از نسل چندم پردازنده‌هاست. اینکه این پردازنده از چه نسلی باشد نشان می‌دهد که از چه تکنولوژی و معماری‌ای استفاده کرده است.
بعد هم حروفی می‌بینید که قابلیت خاص پردازنده را مشخص می‌کنند و معمولا HQ، Y، U یا HK است. مثلا اگه حرف U را دیدید اشاره به استفاده از پردازنده برای موبایل دارد چون این مدل پردازنده بسیار کم‌مصرف است. HQ اشاره به عملکرد بالای گرافیکی سی پی یو دارد. HK ضمن گرافیک بالا، نشان‌دهنده‌ی قابلیت اورکلاک است. پیشوندهای دسکتاپ نیز شامل K به معنی توانایی اورکلاک و T به معنی مصرف کم هستند.

 

تعداد هسته‌ها در CPU

خب، حالا که متوجه مدل پردازنده‌ها شدید وقتش است در مورد تعداد هسته‌ها صحبت کنیم.
یک سی پی یو دو هسته‌ای یا Dual core یعنی دو سی‌پی‌یو مجزا روی یک تراشه.  پس یک پردازنده هفت هسته‌ای اشاره به استفاده از هفت سی پی یو دارد (اما نه هفت CPU واقعی، در واقع تعدادی از آن‌ها می‌تواند مجازی باشد.).
افزایش تعداد هسته‌ها مدیریت پردازش‌های چندگانه به صورت همزمان را بهتر کرد. چون هرچه تعداد هسته‌ها بیشتر باشد، تسک‌ها یا  Threadهای بیشتری بصورت همزمان پردازش می‌شوند. مثلا کمترین تعداد هسته در پردازنده‌های سری Core i3 وجود دارد. این پردازنده‌ها ۲ هسته دارند ولی به لطف پشتیبانی از فناوری Hyper-Threading  می‌توانند همزمان چهار دستور را پردازش کنند. پس قاعدتا هر چه هسته‌ها بیشتر باشد عملکرد سی پی یو باید بهتر شود و زمان پردازش کاهش یابد. اما لزوما اینطور نیست چون سرعت یک سی پی یو به خیلی چیزها بستگی دارد، مثلا فرکانس کلاک. گاهی یک لپ تاپ با سی پی یو Core i5 از نظر سرعت می‌تواند بهتر از یک لپ تاپ با سی پی یو Core i7 عمل کند.

حالا لپ تاپ شما Core i چند است؟ آیا از مدل سی پی یو کامیپوترتان خبر دارید؟ از سرعت پردازشش راضی هستید؟ نظرات و سوالات خود را از طریق بخش نظرات سایت ناوک از ما بپرسید.

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای
بازگشت به لیست

7 دیدگاه در “همه چیز در مورد سی پی یو CPU

  1. Mamad گفت:

    درود بر شرفت.

    بسیار عالی و قابل مفهوم بود تا جایی که توانستی ساده توضیح دادی که در حد درکم بود. سپاس

    1. فرشته نزاکتی گفت:

      ممنون .
      خوش حالیم که توانستیم به شما کمک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *