دانستنی ها, سرفیس

دلایل کند شدن سرفیس + راهکار

دلایل کند شدن سرفیس + راهکار

امروزه مایکروسافت به دلیل طراحی شیک و ظریف، قابلیت حمل بالا و چشم نوازی به یار همیشگی کارمندان، دانشجویان و افراد شاغل تبدیل شده است. این دستگاه‌ها به نوعی کارایی چند منظوره دارند. همان طور که در جریان هستید، هر رایانه بعد از مدتی استفاده کند یا دچار اختلال عملکرد می‌شود. در این مطلب به بررسی دلایل کند شدن سرفیس و راه‌های جلوگیری از آن می‌پردازیم.

دلایل کند شدن سرفیس

کند شدن سرفیس دلایل مختلفی دارد. برخی مواقع این مشکل نرم‌افزاری بوده و گاهی پای سخت‌افزار در میان است. نصب برنامه‌های حجم بالا و پر بودن فضای ذخیره‌سازی پردازنده و رم سیستم را به زانو در می‌آورند. علاوه بر این‌ها، ویروس‌ها و بد افزار‌ها بدترین دشمن برای سرفیس‌ها هستند که عملکرد را به طور چشمگیری تحت تاثیر قرار می‌دهد. مجموعه ناوک‌ می‌تواند برای تعمیر سرفیس به شما کمک کند تا خیالتان راحت باشد.

دلایل کند شدن سرفیس

دلایل کند شدن سرفیس و راهکارهایی برای حل این مشکل

از طرف دیگر، آپدیت نبودن سیستم عامل و برنامه‌ها می‌تواند در عملکرد دستگاه مشکل ایجاد کند. برخی از مدل‌های دستگاه سرفیس از رم اقتصادی و پردازنده کم مصرف برخوردارند؛ در صورتی که این سخت‌افزار‌ها باعث طولانی تر شدن عمر دستگاه و باتری می‌شود. اما یکی از معایب آن قدرتمند نبودن آن‌ها است. به همین دلیل برخی از برنامه‌ها تناسب خوبی با سخت‌افزار ندارند و این مورد به عنوان یکی از علل کند شدن سرفیس‌ها شمرده می‌شود.

1. دلایل سخت‌افزاری کند شدن سرفیس

مشکلات سخت‌افزاری از دیگر دلایل کند شدن سرفیس محسوب می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین دلایل سخت‌افزاری که تاثیر موثری در کند شدن سرفیس دارد اشاره می‌کنیم.

  • خراب بودن هارد: یکی از اجرای مهم سرفیس، هارد است، که سیستم عامل، فایل‌ها و برنامه‌ها را در خود ذخیره می‌کند. اگر هارد با مشکل مواجه شود، اولین نشانه کند شدن و هنگ کردن سرفیس است.
  • عدم حافظه کافی: معمولا از رم برای ذخیره اطلاعات موقت استفاده می‌کنند. اگر حافظه رم کم باشد، سرفیس هنگام اجرای چند برنامه عملکرد کندی خواهد داشت.
  • مشکل پردازنده: از دیگر دلایل کند شدن سرفیس در بخش سخت‌افزاری، به وجود آمدن مشکل در پردازنده است. این قطعه وظیفه پردازش اطلاعات و محاسبات را به عهده دارد. عملکرد نادرست پردازنده، موجب کندی سرفیس می‌شود. البته برخی مواقع به دلیل مسدود شدن دریچه‌های تهویه سیستم خنک کننده این اتفاق رخ می‌دهد.
  • باتری: خراب بودن باتری نیز باعث کند شدن عملکرد سرفیس می‌شود چرا که، قادر به تامین انرژی کافی برای دستگاه نمی‌باشد.

2. دلایل نرم‌افزاری کند شدن سرفیس

این دلایل ممکن است از مسائل مربوط به سیستم‌عامل یا نرم‌افزارهای مورد استفاده تا مشکلات جزئی مرتبط با تنظیمات و پیکربندی‌های دستگاه مختلف باشد که در ادامه به معرفی دلایل آن می‌پردازیم.

اجرای برنامه‌های پس زمینه

اگر به طور همزمان از فرایند پس زمینه‌ای و برنامه‌ها استفاده کنید، مصرف منابع سیستم افزایش پیدا کرده و باعث کند شدن سرفیس می‌شود. بنابراین بستن برنامه‌های غیر ضروری در رفع این مشکل موثر است. نرم‌افزار‌های غیر ضروری ممکن است، هر شخصی روی دستگاه خود انواع نرم افزار، افزونه‌های مرورگر و… را نصب کند، این باعث پر شدن حافظه دستگاه و کند شدن عملکرد آن می‌شود. همچنین حذف کردن آن‌ها فضای ذخیره‌سازی و منابع سیستم را آزاد می‌کند.

نرم‌افزار‌‌های مخرب و ویروس‌ها

نصب و اجرای نرم‌افزار‌های مخرب و ویروس‌ها می‌تواند دستگاه را آلوده و موجب کندی عملکرد آن شود. برای پیشگیری از این اتفاق دستگاه را مرتب اسکن کرده، هر از گاهی سیستم را ویروس‌کشی و نرم افزارهای مخرب را حذف کنید.

درایور‌های قدیمی

استفاده از درایور‌های قدیمی و ناسازگار باعث تداخل نرم‌افزاری و کند شدن عملکرد می‌شود. یکی از اصلی‌ترین دلایل کند شدن سرفیس بروز نبودن درایور دستگاه است که پایداری و سرعت سیستم را کاهش می‌دهد.

3. اجرای چندین برنامه به‌طور همزمان

از آنجایی که لپ‌تاپ‌های سرفیس مولتی تسکینگ هستند، به این معنا که می‌توانند به طور همزمان چند برنامه را روی سیستم‌ اجرا کنند. برای جلوگیری از کند شدن عملکرد سرفیس کافیست برنامه‌های اضافی را حذف کنید.

4. مرورگرهای وب منابع سیستم را به شدت مصرف می‌کنند.

یکی از دلایل اصلی کند شدن سرفیس‌ها، مرورگر وب است. به خصوص زمانی که پنجره‌های زیادی را باز گذاشته باشید. باز گذاشتن هر پنجره و تب مرورگر باعث اشغالی حافظه و قدرت پردازش می‌شود که به مرور شاهد کند شدن آن خواهید شد.

5. اسکن آنتی ویروس

یکی از دلایل کند شدن سرفیس‌ها، آنتی ویروس است. شاید دیده باشید هنگام روشن کردن سیستم Task Manager نرم افزار آنتی ویروس به طور خودکار روی صفحه نمایش داده می‌شود. آنتی ویروس، هنگام اسکن سیستم برای ویروس‌ها و بدافزار‌ها سرعت سرفیس را کند می‌کند.

شما می‌توانید آنتی ویروس‌ را هنگام خواب، ناهار و … که از سیستم دور هستید، استفاده کنید. بدافزار‌ها و ویروس‌ها فشار زیادی به پردازنده وارد می‌کنند و منجر به کاهش عملکرد سیستم می‌شود. برخی از بدافزار‌ها می‌توانند حافظه رم سرفیس را به طور کلی اشتغال کنند تا دستگاه دچار هنگی شود.

راهکارهای جلوگیری از کند شدن سرفیس

در ادامه راهکار‌هایی را مورد بررسی قرار می‌دهیم که از کاهش سرعت و عملکرد این دستگاه جلوگیری می‌کند.

  • سرویس منظم: نگهداری صحیح در حفظ عملکرد بهینه دستگاه تاثیر‌گذار است. بنابراین سیستم خنک کننده، صفحه نمایش، صفحه کلید و قسمت‌هایی که دچار گرد و غبار شده‌اند را هر از گاهی تمیز کنید.
  • حذف نرم‌افزار‌های اضافی: هر از گاهی برنامه‌های اضافی نصب شده روی سیستم را حذف کنید. با این کار، فضای ذخیره‌سازی و منابع سیستم آزاد شده و عملکرد دستگاه بالا می‌رود.
  • بهینه‌سازی برنامه‌ها: برنامه‌هایی که هنگام روشن کردن سیستم نمایش داده می‌شوند را بهینه‌سازی کنید. با انجام این کار زمان بارگذاری کاهش یافته و عملکرد سیستم بهتر خواهد شد.
  • بروزرسانی: یکی از دلایل کند شدن سرفیس، عدم بروزرسانی است. بنابراین، درایور‌ها و سیستم عامل را همیشه بروزرسانی کنید.
  • اجرای برنامه‌های ضد ویروس: برنامه‌های ضد ویروس با اعتبار نصب کنید و هر از گاهی برنامه‌ها را ویروس‌کشی کنید تا نرم‌افزار‌های مخرب و ویروس‌های ناشناس حذف شوند. اگر دستگاهی به خوبی نگهداری شود احتمال کم‌تری دارد، دچار خرابی‌های مختلف و عملکرد کند شود.
    راهکارهای جلوگیری از کند شدن سرفیس

    راهکارهای جلوگیری از کند شدن سرفیس

راهکارهای افزایش سرعت دستگاه‌های سرفیس

تعمیرکاران بخش سرفیس معتقدند، اگر دستگاه سرفیس کند شده از راهکار‌های زیر برای افزایش سرعت آن استفاده کنید.

ارتقاء دیسک جامد:

اگر سرفیس شما از دیسک اس اس دی قدیمی استفاده می‌کند، آن را به دیسک جامد و بروز‌تر ارتقاء دهید. این دیسک‌ها عملکرد قابل ملاحظه‌ای دارند و سرعت خواندن و نوشتن را افزایش می‌دهد، این روند تاثیر موثری در بارگذاری برنامه‌ها و سیستم دارد.

 افزایش حافظه RAM:

اگر دستگاه سرفیس شما نیاز به ارتقاء حافظه RAM  دارد، با انجام این کار می‌توان وظایف مختلف دستگاه را به خوبی مدیریت کرده و خطر برنامه‌های مصرف کنده را تا حدی محدود کرد.

کلام آخر

در این مقاله دلایل کند شدن سرفیس و راهکار‌های جلوگیری از آن را مورد بررسی قرار دادیم. چنانچه شاهد این مشکلات بودید، از کارشناسان ما درخواست تعمیر سرفیس کنید تا تعمیرکاران این بخش با شما تماس گرفته و زمان مناسبی را برای رفع کندی سرفیس مشخص کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *