دانستنی ها

چگونه کارت گرافیک لپ تاپ را تعویض کنیم؟

تعمیرات لپ تاپ و کامپیوتر در محل

تعویض گرافیک لپ تاپ واقعا کار آسانی نیست. اصلا باید دید لپ تاپ این پتانسیل را دارد که در تعمیرات گرافیک اش عوض شود؟

اصلا قبل از پاسخ دادن به این سوال که چطور کارت گرافیک لپ تاپ را تعویض کنیم یا گرافیک لپ تاپ را ارتقا بدهیم باید کمی با ساز و کار گرافیک لپ تاپ آشنا شویم. اول به این پرسش پاسخ می‌دهیم که کارت گرافیک چیست و سپس به بحث تعویض گرافیک لپ تاپ٬ ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ و چرایی و چگونگی آن می‌پردازیم.

هزینه تعویض کارت گرافیک لپ تاپ

به واحد پردازش گرافیکی یا به اختصار GPU که گاهی وقتها واحد پردازش بصری یا VPU نیز نامیده می‌شود کارت گرافیک می‌گویند. این کارت گرافیک وظیفه رندر یا نمایش تصاویر بر روی صفحه نمایشگر در کامپیوتر را به عهده دارد.

در تصویر مقابل یک کارت گرافیک می‌بینید. پس همانطور که ملاحظه می‌کنید این کارت واقعا یک کارت خیلی سبک و ساده نیست! حالا به نظرتان در لپ‌تاپی که فضای کمی دارد می‌شود از این قطعه استفاده کرد؟

تعمیرات تخصصی سرفیس

حقیقیت این است که فقط تعداد کمی لپ‌ تاپ هستند که کارت گرافیک دارند، کارت های گرافیک در واقع برای کامپیوترهای رومیزی و خانگی استفاده می‌شوند. البته کارت گرافیکی برای لپ تاپ هم ساخته شده ولی باز هم نتوانسته به اندازه چیپ گرافیک سبک باشد. پس در اکثر لپ‌ تاپ ها از چیپ گرافیک استفاده می‌شود که یک صفحه بسیار نازک است و روی مادربرد لحیم می‌شود.

پس در صورتی که لپ تاپ شما کارت گرافیکی داشته باشد شما می‌توانید به سادگی آن را به یک مرکز تعمیرات لپ تاپ بسپارید و بخواهید که گرافیک اش را ارتقا بدهند. اما اگر چیپ گرافیک داشته باشد آن‌گاه جدا کردن این چیپ کار بسیار دشواری می‌شود که هر کسی از عهده‌اش برنمی‌آید و می‌تواند موجب خسارت زدن به مادربرد لپ تاپ شما بشود. پس در چنین مواقعی حتما باید کار را به یک مرکز معتبر تعمیرات لپ تاپ بسپارید که در این امر هم دانش و هم تجربه بسیار داشته باشد.

تعمیر مادر برد٬ تعویض چیپ گرافیک

ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ

قبل از هر چیزی باید خاطر نشان کنیم که تعداد بسیار محدودی از لپ تاپ ها این قابلیت را دارند که در آن مدل ها هم پیشنهاد ما استفاده از کارت گرافیک های اکسترنال هست٬ چرا که ریسک خرابی دستگاه را از بین میبرند و قدرت بالاتری را در اختیار شما میگذارند. پس ترجیحا فکر تعویض چیپ گرافیک لپ تاپ را فراموش کنید.

البته دستگاه‌هایی هم وجود دارند که می‌توانند این چیپ را جدا کنند. به آن‌ها BGA machine گفته می‌شود که مخفف عبارت Ball grid array machine است و در تصویر روبرو می‌توانید یک نمونه‌اش را ببینید.  این دستگاه می‌تواند حرارت را تنظیم کند و بدون اینکه به چیپ گرافیک لپ تاپ و مادربردش آسیبی بزند آن‌ها را از هم جدا کند و بعد هم یک چیپ جدید جایگزین کند. پس اگر می‌خواهید لپ تاپ خود را برای ارتقا گرافیک اش به یک مرکز معتبر تعمیرات لپ تاپ و تعمیرات سرفیس بسپارید از ساز و کار جداسازی چیپ گرافیک لپ تاپ در آن مغازه بپرسید تا مطمئن شوید که روششان یک روش اصولی است و آسیبی به لپ تاپ شما نمی‌زند.

پس تا قبل از خرید لپ تاپ حواستان را جمع کنید. اول ببینید مدل لپ تاپ مد نظرتان چیست و گرافیک اش چگونه است؟ آیا نیازهای شما را برطرف خواهد کرد؟ آیا خوره‌ی بازی هستید یا نرم افزارهای سنگین گرافیکی باید اجرا کنید؟ آیا فقط لپ تاپ را برای کارهایی چون تایپ پایان نامه و مقاله می‌خواهید؟ با توجه به نیازتان می‌فهمید که باید لپ تاپ شما گرافیک قوی داشته باشد یا معمولی. سپس وقتی در مورد گرافیک لپ تاپ‌ اطمینان حاصل کردید آن را بخرید تا بعدش نیاز به تعویض کارت گرافیک پیدا نکنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای
بازگشت به لیست

17 دیدگاه در “چگونه کارت گرافیک لپ تاپ را تعویض کنیم؟

  1. حسام الدین محبی گفت:

    سلام . لپتاب من سیستم Device name DESKTOP-K3Q3SOU
    Processor Intel(R) Core(TM) i3-2365M CPU @ 1.40GHz 1.40 GHz
    Installed RAM 4.00 GB (3.88 GB usable)
    Device ID F4E2D264-D29A-40D1-8EF0-3BBD54922B71
    Product ID 00330-80000-00000-AA309
    System type 64-bit operating system, x64-based processor
    Pen and touch No pen or touch input is available for this display
    هست با این سیستم میشه کارت گرافیکرو تعوییز کرد ؟

  2. سید گفت:

    عرض ادب
    لبتاپ ایسوس n53 vr سری i7 دارم ایا امکان ارتقا گرافیک هست ؟

  3. شهرام گفت:

    سلام خوبی جناب
    من لپ تابم اچ پی هست میشه ارتقاش بدم ؟؟

    1. شایان گفت:

      سلام من لپ تاپم acerساخت 2011 گرافیکش nvidia520 برای اجرای بازی خیلی پایینه میشه بایه کارت گرافیک مدل بالاترتعویض کرد؟چقدرهزینه بردارهست؟

  4. ابراهیم گفت:

    برای لپتاپصw510چه مدل کارت هایی وجود داره؟چون به راحتی در میاد و عوض میشه

    1. امیرحسین قربانمهر گفت:

      سلام.
      لطفا با شماره تماس های بخش تماس با ما تماس بگیرید جهت راهنمایی.

  5. محمد رضا گفت:

    سلام جناب یک دستگاه لنوو دارم core i7نسل ۶میخواستم بدونم چیپ گرافیک تعمیکار میگه اینتلی کردم یعنی چی و ۶۰۰هزار بابتش مزد دست میخواد.آیا امکان داره مادربرد دستگاه منو با یک دستگاه دیگه عوض کرده باشه آیا میشه فهمید عوض کرده یا نه.ممنون میشم پاسخ بدین

  6. Amir گفت:

    سلام من یه کامپیوتر کوچک دارم مدل ایسوس ts10-Boo3d
    میخواستم بدونم میتونم پردازنده core i3 یا i5 رو با پردازنده توش که شرکت اینتل درست کرده یعنی atom x5 عوض کنم و یه سوال دیگه رام اش قابل ارتقا است
    رام = ۲ گیگ نوع DDRS فرکانس ۱۶۰۰ مگاهرتز
    پردازنده = سازنده اینتل سری پردازنده Atom مدل x5-z8350 فرکانس پردازنده ۱.۴ گیگاهرتز حافظه کش ۳ مگابایت
    فن اش هم اگه تعویض نشه میتونم از یه فن جانبی استفاده کنم

    1. امیر گفت:

      سلام من لپ تاپ دل 5110دارم میخواستم بدونم میشه کارت گرافیک رو تغییر داد ممنون

      1. خیر کارت گرافیک دستگاه های لپ تاپ قابل ارتقا نیست

  7. Mohammad گفت:

    سلام من لب تاب لنوو core i5 با دو کارت گرافیک اینتل و amd دارم و لب تابم تا چهار گیگ شیر میده میخواستم بدونم اگه بخوام کارت گرافیک amdرو به مدل hd 7950 ارتقاع بدم میشه ؟
    ممنون میشم اگه به جیمیلم جواب بدید
    اگر هم امکانش نیست همین جا کفایت میکنه .

  8. ابوالفضل گفت:

    سلام من لنووا رم ۸ بود ارتقاع دادم ۲۰
    cpu i7 10800u
    ولی متاسفانه گرافیک mx130 هست
    ایا میشه ارتقاش داد؟

  9. حسین گفت:

    سلام لپ تاب من corei3 نسل ۱۰ هست ایا میشه ارتقاش داد

    1. فرشته نزاکتی گفت:

      سلام
      خیر. در لپ تاپ در صورتی که اسلات خالی باشد رم را می‌شود ارتقا داد ضمن اینکه اصولا پردازنده های نسل ده اینتل قدرت خوبی دارن و نیازی به تعویض ندارید مگر برای اجرای بازی ها و برنامه های سنگین .

      1. سحر گفت:

        سلام من ی لپ تاپ تازه خریدم نمیدونم گرافیکش مجزا هست یا انبورد چطوری بفهمم و‌اینکه اگ آنبورد باشه میشه کار فتوشاپ‌ تو زمینه عکاسی انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *