دانستنی ها

انتخاب پردازنده سرفیس پرو 9 Intel یاArm ، کدام بهتر است ؟

پردازنده سرفیس پرو 9

در بازار محصولات دیجیتالی و در ابتدای رونمایی از سرفیس Pro 9، این محصول در دو نسخه و با دو نوع پردازنده ارائه شد. پردازنده سرفیس پرو 9 در انواع Intel و ARM تعیین کننده تفاوت اصلی بین این دو نسخه است. هر کدام از نسخه‌های سرفیس پرو 9 به دلیل نوع پردازنه‌ای که دارند، از مشخصات و ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردارند. در این مقاله قصد داریم تفاوت‌های موجود در این دونسخه را با هم بررسی کنیم. در این مقاله قصد داریم تفاوت‌های موجود در این دونسخه را با هم بررسی کنیم.

درباره پردازنده سرفیس پرو 9

شرکت مایکروسافت یکی دیگر از محصولات خانواده تعمیر لپ تاپ خود به نام سرفیس پرو 9 را، در دو نسخه به دنیای محصولات دیجیتالی معرفی کرد. پردازنده مرکزی در نسخه اول از نوع نسل دوازدهم شرکت Intel انتخاب شد. از طرف دیگر پردازنده مرکزی در نسخه دوم با مدل SQ3 شرکت ARM به کاربران ارائه شد. پردازنده سرفیس پرو 9 که با رنگ نقره‌ای در بازار محصولات دیجیتالی مشاهده می‌شود، از نوع شرکت ARM و در نسخه LTE ارائه شده است. یعنی مدل پردازنده در دو رنگ تعمیر لپ تاپ از نوع Intel خواهد بود.

مقایسه بین پردازنده در Pro 9 Intel و Pro 9 ARM

این مقایسه بین CPU مدل intel core i5 1235U و CPU مدل ARM SQ3 انجام شده است.

نوع CPU سرفیس Pro 9:

  • با پردازنده Intel: نسل دوازدهم Intel Core  
  • با پردازنده ARM: مایکروسافت SQ3

میزان قیمت در سرفیس Pro 9:  

  • با پردازنده Intel: شروع از 999 دلار
  • با پردازنده ARM: شروع از 1299 دلار

مقدار امتیاز در بنچمارک  Geekbench برای Pro 9 intel vs arm

امتیاز نوع پردازنده در سرفیس پرو 9 را تست بنچمارک  Benchmark تعیین کرده است. اجرای این تست، قدرت و کارایی حافظه اصلی و  CPU سرفیس را مشخص خواهد کرد. وظیفه آزمایش و تحلیل قابلیت تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای پردازنده‌ سرفیس پرو 9 بر‌عهده گیک بنچ Geekbench است. پس از آزمایش و دریافت داده‌های تحلیلی، Geekbench برای سیستم امتیاز کلی را در نظر خواهد گرفت. این امتیاز که توسط تست Benchmark معین می‌شود، با یک امتیاز و یک معیار مشخص تعیین خواهد شد.

تک هسته‌ای برای Pro 9

  • امتیاز 1633 برای پردازنده  Intel
  • امتیاز 1,125 برای پردازنده  ARM

چند هسته‌ای برای Pro 9

  • امتیاز 8,541 برای پردازنده  Intel
  • امتیاز 5,849 برای پردازنده  ARM

وقتی به امتیاز‌های داده شده توجه می‌کنیم، کاملا مشخص است که موفق‌ترین پردازنده سرفیس پرو 9 مربوط به شرکت intel است. اما نکات مهم‌تری نیز وجود دارد که می‌تواند در اعلام برنده موثر باشد. توجه به نوع کاربری و نیاز مشتریان، میزان کیفیت شارژدهی در سرفیس Pro 9 و از همه مهم‌تر قیمت در این محصول. این موارد باید در عمل مورد بررسی قرار گرفته شوند، تا برنده واقعی در این دوئل intel و ARM معین گردد.

پردازنده سرفیس پرو 9
پردازنده سرفیس پرو 9

مقایسه توانایی ویرایش ویدئو

مقایسه پردازنده سرفیس پرو 9 از نظر قدرت ویرایش ویدئو در دو مدل پردازنده (Intel) و پردازنده (ARM).

از نظر زمانی بر اساس دقیقه ثانیه، در سرفیس پرو 9 Intel : 9:34 است و در سرفیس پرو 9 ARM : 12:58 است. برای مقایسه قدرت ویرایش ویدئویی در دو نوع سرفیس پرو 9، شرایط را بر اساس تبدیل فایلی در حدود وزن 7 گیگابایتی از حالت (4K) به کیفیت (1080) پیکسلی در نظر می‌گیریم.

  • برای سرفیس پرو 9 (Intel) : 9 دقیقه و 34 ثانیه طول می‌کشد.
  • برای سرفیس پرو 9 (ARM) : 12 دقیقه و 58 ثانیه طول می‌کشد.

پس می‌توان نتیجه گرفت که در سرفیس پرو 9 اینتل، قدرت ویرایش سریع‌تر انجام خواهد گرفت. این نوع سرفیس از قدرت بیشتری برخوردار بوده و اختلاف زمان 2 دقیقه و 5 ثانیه‌ای می‌تواند بسیار مهم و زیاد باشد.

با در نظر گرفت اتصال به اینترنت WIFI و اجرای برنامه‌های متفاوت در هر دو سرفیس، پیروز این مقایسه سرفیس پرو 9 با پردازنده intel است.

مقایسه کیفیت اجرای بازی‌های متنوع

مقایسه پردازنده سرفیس پرو 9  از نظر کیفیت اجرای بازی‌ با پردازنده (Intel) و با پردازنده (ARM).

در این مقایسه مبنای قیاس بر اساس اجرای بازی Sid Meier’s Civilization VI است. بر این اساس نتایج به دست آمده به شرح زیر است.

  • اجرای این بازی با سرفیس پرو 9 با پردازنده Intel، کیفیت ارائه میانگین 24 فریم در ثانیه را با کیفیت 1080 پیکسل نشان داد.
  • اجرای این بازی با سرفیس پرو 9 با پردازنده arm ، کیفیت ارائه میانگین 14 فریم در ثانیه را با کیفیت 1080 پیکسل نشان داد.

این نتایج برای گیمر‌ها گواهی ارائه کیفیت بسیار پایین را در سرفیس 9 با پردازنده arm نشان می‌دهد. در انتهای این مقایسه، پیروز را می‌توان سرفیس پرو 9 Intel نامید. تعمیر لپ تاپ انتخاب سرفیس پرو 9 برای اجرای بازی را توصیه نمی‌کنند. کاربران می‌توانند برای اجرای بازی و دریافت بهترین کیفیت، لپ‌ تاپ‌ با گرافیک بالا یا دیوایس‌های Xbox را انتخاب نمایند. تمامی این محصولات را می‌توانید در فروشگاه ناوک سرویس تهیه نمایید.

پردازنده سرفیس پرو 9
پردازنده سرفیس پرو 9

مقایسه عمر و قدرت باتری

قیاس پردازنده سرفیس پرو 9 از لحاظ تعیین قدرت باتری با پردازنده (Intel) و با پردازنده (ARM).

مقایسه قدرت باتری و میزان عمر با توجه به اتصال به وای فای و حضور در وب‌سایت‌ و وبگردی انجام شده است. میزان روشنایی در هر دو سرفیس به میزان 150 نیت است. بر این اساس نتایج به دست آمده را در ادامه مشاهده نمایید.

  • باتری سرفیس پرو 9 با پردازنده intel توانست در زمان 9 ساعت و 50 دقیقه، شرایط کاربری از سرفیس را برای کاربران فراهم آورد.
  • باتری سرفیس پرو 9 با پردازنده ARM توانست در زمان 11 ساعت و 17 دقیقه، شرایط کاربری از سرفیس را برای کاربران فراهم آورد.

بر اساس توانمندی در محصولات دیجیتالی مانند لپ تاپ‌های مرغوب و با کیفیت بازار، نتیجه 9 ساعته سرفیس پرو 9 Intel بسیار عالی است. اما این زمان در قیاس با دوام باتری سرفیس پرو 9 ARM، برتری این محصول را در برابر Intel گواهی می‌دهد. تراشه SQ3  از نوع پردازنده تلفن همراه است. این تراشه در مول پلتفرم  Snapdragon طراحی شده است. به همین خاطر با توجه به نتایج به دست آمده، در مقایسه با cpu  محصولات دیجیتالی، بسیار کاربردی‌تر بوده و از عمر باتری بیشتری برخوردار است.

مقایسه کلی سرفیس پرو 9 با پردازنده Intel و پردازنده ARM

در ادامه مقاله با دیدی دقیق‌تر می‌هیم از نظر توانتمندی‌ها و قابلیت‌ها، دو نوع سرفیس پرو 9 با استفاده از پردازنده اینتل و سرفیس پرو 9 با استفاده از پردازنده را با هم مقایسه کنیم. در این قیاس پارامتر‌های نوع سیستم عامل، نوع رنگ، مدل امنیت، وزن محصول، دوربین بکار برده شده، نوع صفحه نمایش، میزان عمر باتری، نوع حس ‌گر‌ها، کیفیت پورت، فناوری بی سیم، نوع گرافیک، نوع حافظه رم و نوع حافظه ذخیره سازی را در این دو نوع سرفیس باهم مقایسه کرده‌ایم.

لازم به ذکر است که در این دو نوع سرفیس پرو 9، نوع پوشش، ابعاد انتخاب شده در محصول، کیفیت بلندگوها و مدل صفحه نمایش مشابه است.

مقایسه Pro 9 از نظر سیستم عامل

نکته مهمی وجود دارد که در ابتدای مقایسه سیستم عامل بین Pro 9 در دو حالت، استفاده از پردازنده Intel و ARM باید به آن توجه داشته باشید. سیستم عامل در مدل پردازنده ARM، 32 بیتی است. به همین خاطر کاربران محدود به استفاده از برنامه‌ها هستند. این نوع برنامه‌ها از دامنه انتخابی کمتری برخوردارند.

Pro 9 با CPU (Intel) :

  • Windows 11 Home
  • Windows 11 Pro (تجاری)
  • Windows 10 Pro (تجاری)  

Pro 9 با CPU (ARM) :

  • Windows 11 Home از نوع 32 بیتی
  • Windows 11 Pro (تجاری) از نوع 32 بیتی
  • Windows 10 Pro (تجاری) از نوع 32 بیتی
پردازنده سرفیس پرو 9
پردازنده سرفیس پرو 9

مقایسه Pro 9 از نظر رنگ

در بازار محصولات دیجیتالی، محصول سرفیس پرو 9 را می‌توانید در رنگ‌های محدودی بیابید. هرکدام از این محصولات با توجه به نوع پردازنده در رنگ‌های زیر ارائه می‌شوند.

Pro 9 با CPU (Intel) : سرفیس پرو 9 با پردازنده Intel با رنگ گرافیتی یا همان خاکستری تیره، پلاتینی، جنگلی یا به رنگ یاقوت کبود ارائه شده است.

Pro 9 با CPU (ARM) : سرفیس پرو 9 با پردازنده ARM را می‌توانید تنها با رنگ پلاتینی تهیه نمایید.

مقایسه Pro 9 از نظر پوشش

پوشش انتخاب شده توسط کمپانی مایکروسافت برای در هر دو مدل سرفیس پرو 9 با پردازنده Intel و پردازنده ARM، با استفاده از آلیاژ آلومینیوم است.

مقایسه Pro 9 از نظر امنیت

ورود به سیستم با استفاده از فناوری تشخیص چهره  Windows Hello در هر دو مدل سرفیس پرو 9 با پردازنده Intel و پردازنده ARM وجود دارد.

Pro 9 با CPU (Intel) : سیستم عامل  TPM 2.0

Pro 9 با CPU (ARM) : امنیت پیشرفته با مایکروسافت پلوتون

مقایسه Pro 9 از نظر وزن

بر اساس اطلاعات داده شده، کاملا مشخص است که سرفیس پرو 9 با استفاده از پردازنده ARM نسبت به Intel سبک‌تر است. اما این اختلاف ناچیز است.

Pro 9 با پردازنده Intel : وزن در حدود 1.94 پوند معادل 879 گرم

Pro 9 با پردازنده ARM : وزن در حدود 1.84 پوند معادل 878 گرم

مقایسه Pro 9 از نظر ابعاد

ابعاد در نظر گرفته شده در هر دو مدل سرفیس پرو 9 (11.3 × 8.2 × 0.37 اینچ (287.02 × 208.28 × 9.4 میلی متر) است. تفاوتی بین این دو مدل وجود ندارد.

مقایسه Pro 9 از نظر بلندگوها

بلندگو‌های انتخاب شده در دو مدل سرفیس پرو 9 با هم مشابه بوده و از نوع بلندگوهای استریو 2 واتی است. از طرف دیگر میکروفون‌ در این دو مدل سرفیس پرو 9 نیز مشاه است. هر دو از نوع استودیویی دالبی Atmos 8 Dual-field-field هستند.

مقایسه Pro 9 از نظر دوربین ها

در زمینه نوع دوربین‌ها در محصولات سرفیس پرو 9، هر دو در طرف جلو سرفیس از دوربین 1080 پیکسلی  فول اچ دی و دوربین تشخیص هویت چهره Windows Hello برخوردارند. اما برخورداری از دوربین فوکوس خودکار 10.0 مگاپیکسلی برای سرفیس پرو 9 Intel در عقب و برای سرفیس پرو 9 ARM در جلو قرار دارد. این نوع دوربین از کیفیت 1080p HD و ویدیوی 4k ارائه می‌شود.

پردازنده سرفیس پرو 9
پردازنده سرفیس پرو 9

مقایسه Pro 9 از نظر نمایش

اندازه صفحه نمایش در هر دو نوع سرفیس پرو 9 نیز  با هم مشابه بوده و 13 اینچ از نوع PixelSense Flow است. کیفیت رزولوشن آن 1920 در 2880 از نوع 267 PPI است. نمایه رنگ در صفحه نمایش از کیفیت sRGB برخوردار بوده و نرخ تازه سازی زنده آن از نوع دینامیک 120 هرتز است.

از نسبت تصویر 3:2، کنتراست 1200 و با تطبیق پذیر 10 رنگی ارائه شده است. صفحه نمایش در مدل سرفیس پرو 9 لمسی با قابلیت چند لمسی 10 نقطه لمسی برخوردار است. این صفحه نمایش از Dolby Vision IQ پشتیبانی کرده و از 17 Gorilla Glass 5 برخوردار است.

مقایسه Pro 9 از نظر عمر باتری

مقدار ظرفیت اسمی باتری و میزان حداقل ظرفیت باتری در دو مدل سرفیس پرو 9 برابر است. ظرفیت اسمی با 47.7 وات ساعت و حداقل ظرفیت باتری با 46.5 وات ساعت تعیین شده است.  اما حداکثر زمان استفاده در این دو مدل با هم متفاوت است.

Pro 9 با CPU (Intel) :

استفاده معمولی از دستگاه حداکثر 15.5 ساعت است.

Pro 9 با CPU (ARM) :

استفاده معمولی از دستگاه حداکثر 19 ساعت است.

مقایسه Pro 9 از نظر حسگرها

در دو مدل سرفیس پرو 9 نوع حسگرها نیز مشابه است. هر دو از سنسور ژیروسکوپ شتاب سنج و از سنسور رنگ محیطی مغناطیس سنج برخوردارند.

مقایسه Pro 9 از نظر پورت‌ها

Pro 9 با CPU (Intel) :

دارای 2 عدد پورت  USB-C با  USB 4.0/ Thunderbolt 4

دارای 1 عدد درگاه  Surface Connect

سرفیس پرو 9 اینتلی، فقط یک پورت Surface Type Cover است.

Pro 9 با CPU (ARM) :

دارای 2 عدد پورت USB-C 3.2

تنها از 1 عدد پورت Surface Connect به همراه Surface Keyboard

دارای یک عدد پورت  Nano SIM

پردازنده سرفیس پرو 9
پردازنده سرفیس پرو 9

مقایسه Pro 9 از نظر بی‌سیم

Pro 9 با CPU (Intel) :

Wi-Fi 6E: فناوری Bluetooth Wireless 5.1 سازگار با 802.11ax

Pro 9 با CPU (ARM) :

Wi-Fi E6: فناوری بلوتوث بی‌سیم 5.1 سازگار با ax802.11

مکان: GPS، Glonass، Galileo  و Beidou

پشتیبانی از Nano SIM و پشتیبانی از eSIM و پشتیبانی از G45

مقایسه Pro 9 از نظر گرافیک

Pro 9 با پردازنده Intel : از کیفیت گرافیک Intel Iris Xe برخوردار است.

Pro 9 با پردازنده ARM : از کیفیت گرافیک Microsoft SQ 3 Adreno 8CX Gen 3 برخوردار است.

مقایسه Pro 9 از نظر حافظه رم RAM

Pro 9 با CPU (Intel) :

  • مدل 8  گیگابایت رم
  • مدل 16 گیگابایتی رم از نوع حافظه LPDDR 5  
  • مدل 32 گیگابایت رم LPDDR 5

Pro 9 با CPU (ARM) :

  • مدل 8 گیگابایت رم از نوع LPDDR 4
  • مدل 16 گیگابایت رم در نوع LPDDR 4
پردازنده سرفیس پرو 9
پردازنده سرفیس پرو 9

مقایسه Pro 9 از نظر هارد SSD

محصول سرفیس پرو 9 با انواع درایو‌ SSD با قابلیت جابجایی به مشتریان ارائه می‌شود. در نمونه Pro 9 با پردازنده Intel و پردازنده ARM، همه نوع هارد در انواع SSD 128 گیگابایت و 256 گیگابایت و 512 گیگابایت از طرف شرکت مایکروسافت ارائه شده است. اما در نمونه Pro 9 با پردازنده Intel هارد 1 ترابایت نیز وجود دارد که این قابلیت در سرفیس Pro 9 با پردازنده ARM دیده نمی‌شود. کاربران بر اساس میزان استفاده و نوع کاربری که دارند می‌توانند بهترین مدل را برای خود انتخاب کنند. در فروشگاه فروش سرفیس ناوک سرویس، تمامی مدل‌های Pro 9 موجود است.

در نتیجه

با توجه به مقایسه‌ها و اطلاعات ارائه شده، مشخص است که بین سرفیس پرو 9 با پردازنده intel و سرفیس پرو 9 با پردازنده arm تفاوت‌های کاربردی وجود دارد. کاربران می‌توانند بر اساس نیاز و نوع کاربری خود، مدل پردازنده سرفیس پرو 9 را از میان این دو پردازنده انتخاب کنند. سرفیس Pro 9 که از پردازنده intel برخوردار است، توانست در بیشتر موارد بالاترین امتیاز را نسبت به سرفیس Pro 9 با پردازنده arm به خود اختصاص دهد.

اما تنها برتری که در سرفیس پرو 9 arm وجود دارد، عمر باتری و سبک وزن‌تر بودن آن است. در بین همه مواردی که به آن اشاره شد و سرفیس Pro 9 امتیاز بالاتری را به خود اختصاص داد، داشتن قیمت کمتر را مهم‌ترین مزیت این نوع سرفیس معرفی می‌کنیم. پیشنهاد ما به کاربرانی که مدام در حال جابجایی بوده و می‌خواهند از یکی از محصولات خانواده سرفیس پرو استفاده کنند، سرفیس Pro 9 با پردازنده arm است.

کاربران می‌توانند به راحتی از طریق مراجعه به صفحه فروشگاه اینترنتی سرفیس ناوک سرویس، محصول خود را انتخاب کرده و در کمترین زمان با بهترین شرایط خریداری نمایند. برای دریافت مشاوره قبل از خرید نیز می‌توانید با مراجعه به صفحه تماس با ما، با کارشناسان مرکز تخصصی فروش سرفیس ناوک سرویس در ارتباط باشید.

امتیاز به این مطلب

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *