دانستنی ها

آشنایی بیشتر با سرفیس لپ تاپ 5

سرفیس لپ تاپ 5

سرفیس لپ تاپ 5، محصول جدید خانواده سرفیس مایکروسافت است. این محصول به عنوان یکی دیگر از لپ تاپ‌های مایکروسافت در تاریخ 25 اکتبر سال 2022، تقریبا در پاییز سال قبل به دنیای محصولات دیجیتالی معرفی شد. SurFace  لپ تاپ 5 از طراحی بی‌نظیری برخوردار است. به همین دلیل توانست نظر طیف عظیمی از کاربران را به خود جلب کند. در این مقاله هدف ما بررسی و معرفی ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدترین سرفیس لپ تاپ مایکروسافت است. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

درباره سرفیس لپ تاپ 5

شرکت مایکروسافت بر اساس دریافت فیدبک‌‌ها و نظر کاربران، نسبت به طراحی و تولید انواع سرفیس اقدام می‌نماید. هدف اصلی کمپانی مایکروسافت از طراحی و تولید انواع سرفیس‌، تولید محصولات دیجیتالی بسیار با کیفیت است. محصولاتی کاملا مطابق با سلیقه و نظر کاربران. به همین خاطر  SurFace Laptop 5 را می‌توان به عنوان یکی دیگر از شگفتانه‌های خانواده سرفیس‌های مایکروسافت معرفی کرد. سرفیس لپ تاپ 5 از قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای برخوردار است. تا جایی که می‌توان آن را به عنوان رقیب سرسخت مک بوک‌های اپل Apple MacBook معرفی کرد.

شرکت مایکروسافت جدای از قابلیت‌های فوق‌العاده‌ نرم افزاری که در Surface لپ تاپ 5 استفاده کرده، در این محصول از بهترین متریال‌ها برای شاسی نیز استفاده کرده است. از طرف دیگر در این محصول با کیفیت‌ترین قطعات سخت افزار‌ی استفاده شده است. به همین منظور شاید بتوان همین دلایل را بهانه‌ای ‌برای بالا بودن قیمت در این محصولات دانست.

سرفیس لپ تاپ 5
سرفیس Laptop 5

آشنایی با خصوصیت‌های فنی در Surface لپ تاپ 5

در بازار محصولات دیجیتالی، Surface لپ تاپ 5 را در دو نسخه خواهید یافت. صفحه نمایش در نسخه اول 13.5 اینچ است. نسخه دوم سرفیس لپ تاپ 5، از صفحه نمایش 15 اینچی برخوردار است. پردازنده مرکزی در نسخه اول در دو مدل ارائه می‌شود. CPU در نوع Core i5 و CPU در مدل Core i7. اما نسخه دوم فقط با پردازنده مرکزی Core i7 شرکت Intel ارائه شده است.

نکته حائز اهمیت این است که هر دو نسخه از Surface لپ تاپ 5، از پردازنده نسل دوازدهم اینتل برخوردارند. این پیام یعنی این که شرکت مایکروسافت بر خلاف تولید محصولات سرفیس قبلی خود، در تولید سرفیس لپ تاپ 5 علاقه‌ای به همکاری با شرکت AMD نداشته است.

قابلیت‌های کاربردی در محصول Surface laptop 5

از جمله قابلیت‌های این مدل لپ تاپ مایکروسافت، داشتن حافظه SSD با قدرت 256 گیگابایتی است. هرچند که در نسخه‌های ارتقا یافته‌تر این مدل لپ تاپ Microsoft، حافظه SSD تا 1 ترابایت نیز به مشتریان ارائه می‌شود. نوع حافظه رم پایه در این محصول از خانواده سرفیس‌ها،  8 گیگابایت است. البته در مدل‌های پیشرفته‌تر این میزان به 32 گیگابایت نیز خواهد رسید.  

علاوه بر این، ویژگی‌ بارز دیگری که می‌توان برای Surface لپ تاپ 5 به آن اشاره داشت، کاربری از پورت تاندربولت 4 (Thunderbolt) است. استفاده از این درگاه به طرز غیر قابل باوری کیفیت کاربری از این مدل سرفیس لپ تاپ را بیشتر خواهد کرد. به طور مثال در این نوع سرفیس سرعت انتقال داده با پیشرفت بسیار زیادی همراه خواهد بود. از طرف دیگر کاربر می‌تواند به راحتی هر چه تمام‌تر با استفاده از این فناوری، سرفیس لپ تاپ 5  را به تعدادی صفحه نمایش Monitor با کیفیت 4K متصل کند. این اتفاق می‌تواند بسیار فوق‌العاده باشد.

در ادامه مقاله شما با اطلاعات فنی این مدل از سرفیس لپ تاپ آشنا خواهید شد. این مشخصات فنی برای دو مدل سرفیس 15 و 13.5 اینچی است. پس از مشاهده و بررسی این مشخصات، خواهید توانست نسبت به انتخاب و خرید بهترین مدل سرفیس لپ تاپ بر اساس سلیقه و نوع کاربری خود، تصمیم‌گیری داشته باشید.

شما کاربران محترم می‌توانید همین حالا با مراجعه به صفحه فروشگاه اینترنتی ناوک سرویس، نسبت به تعمیر سرفیس و خرید هر کدام از مدل‌های Surface لپ تاپ 5 اقدام نمایید. علاوه بر این می‌توانید با مراجعه به قسمت تماس با ما، با کارشناسان در ارتباط بوده و سرفیس خود را خریداری کنید.

پردازنده‌ مرکزی

در مدل 13.5 اینچی: Intel Core i5-1235U یا  Intel Core i7-1255U

در مدل 15 اینچی:  Intel Core i7-1255U

پردازنده‌ گرافیکی

در مدل 13.5 اینچی: Intel Iris Xe (مجتمع)

در مدل 15 اینچی: Intel Iris Xe (مجتمع)

حافظه رم

در مدل 13.5 اینچی: حداکثر 32 گیگابایت  LPDDR5x

در مدل 15 اینچی: حداکثر 32 گیگابایت  LPDDR5x

حافظه‌ ذخیره‌سازی

در مدل 13.5 اینچی: حداکثر 1 ترابایت SSD

در مدل 15 اینچی: حداکثر 1 ترابایت SSD

صفحه‌ نمایش

در مدل 13.5 اینچی:

13.5   اینچ پیکسل‌سنس

وضوح 2256 در 1504 پیکسل

نسبت تصویر 3:2

استاندارد  Dolby Vision IQ

در مدل 15 اینچی:

15   اینچ پیکسل‌سنس

وضوح 2496 در 1554 پیکسل

نسبت تصویر 3:2

استاندارد Dolby Vision IQ

شبکه

در مدل 13.5 اینچی: وای‌فای 6E و بلوتوث 5.1

در مدل 15 اینچی: وای‌فای 6E و بلوتوث 5.1

وب‌کم

در مدل 13.5 اینچی: 720p

در مدل 15 اینچی: 720p

عمر باتری

در مدل 13.5 اینچی: حداکثر 18 ساعت

در مدل 15 اینچی: حداکثر 18 ساعت

قیمت پایه

در مدل 13.5 اینچی: 999.99 دلار

در مدل 15 اینچی: 1299.99 دلار

سرفیس لپ تاپ 5
سرفیس لپ تاپ 5

آشنایی با طراحی ظاهری Surface laptop 5

این مدل سرفیس با توجه به قابلیت‌هایی که دارد را می‌توان به عنوان رقیبی سرسخت برای مک‌بوک‌های MacBook کمپانی Apple معرفی کرد. به همین خاطر شرکت مایکروسافت در ساخت آن از متریال‌ها و مواد بسیار باکیفیت استفاده کرده است. از طرف دیگر نیز با این نگرش ظاهر تعمیر سرفیس را طراحی کرده است.

همانطور که قبلا به آن اشاره شد، سرفیس لپ تاپ 5 از ظاهر و طراحی فوق‌العاده حرفه‌ای، مدرن و زیبایی برخوردار است. به همین جهت پس از رونمایی و ارائه این محصول در بازار دیجیتال، با استقبال بسیار زیادی از طرف کاربران مواجه شد. همانند دیگر محصولات سرفیس لپ تاپ، این مدل نیز در کنار داشتن وزن کم، از بدنه باریکی برخوردار است. به همین خاطر طراحی این مدل برای طرفداران سرفیس لپ تاپ آشنا است. اما به خاطر داشتن برخی تفاوت‌ها، مورد استقبال بیشتری نسبت به محصولات قبلی واقع شد.

از آنجایی که این تغییرات جزئی است اما، در کاربری از این نوع لپ تاپ مایکروسافت بسیار موثر است. بدنه Surface laptop 5 نسبت به محصولات نسل قبل از استحکام بیشتری برخوردار است. چرا که در آن از آلیاژ آلومینیم استفاده شده است. این انتخاب در زیبایی این محصول نیز موثر بوده است. در بازار محصولات دیجیتالی، شرکت مایکروسافت سرفیس لپ تاپ جدید خود را از نظر رنگ در 5 نوع طراحی و تولید کرده است. شاید بتوان به جرات گفت که این تنوع رنگ برای سلیقه‌های مختلف کافی باشد. رنگ‌هایی از جمله مشکی، مریم گلی، ماسه سنگی، پلاتینی و مات.

آیا بین دو نسخه Surface لپ تاپ 5 تفاوتی وجود دارد ؟

به طور کلی می‌توان به این موضوع اشاره داشت که، از نظر ظاهری بین Surface لپ تاپ 5 با صفحه نمایش 13.5 اینچی و 15 اینچی تفاوت قابل عرضی وجود ندارد. مایکروسافت این محصول را نیز دوست داشتنی و زیبا طراحی و تولید کرده است. البته اگر بر اساس نظر کاربران، حاشیه‌های قاب صفحه نمایش کمی باریک‌تر طراحی شده بود بهتر بود. باریکتر بودن قاب صفحه نمایش می‌تواند در بزرگتر دیده شدن صفحه نمایش سرفیس لپ تاپ 5 بسیار موثر باشد.

سرفیس لپ تاپ 5
سرفیس لپ تاپ 5

نگاهی به قدرت پردازنده در Surface لپ تاپ 5

در نسل جدید سرفیس لپ‌ تاپ مایکروسافت، تغییرات مشخصی نسبت به محصولات قبلی وجود دارد. آنچه که مشخص است، شرکت مایکروسافت بر اساس جلب رضایت و راحتی کاربران محصولات جدید خود را طراحی و تولید می‌کند. نوع پردازنده CPU در سرفیس لپ تاپ‌های قبلی به قدری باب دل طراحان بود که، می‌توانست به راحتی با رقبای سرسختی مثل اپل رقابت کند.

اما نکته عجیبی در سرفیس لپ تاپ جدید مایکروسافت وجود دارد که می‌تواند برای کاربران جالب نیز باشد. شرکت مایکروسافت در محصول جدید خود Surface laptop 5، بجای استفاده از CPU از نوع AMD Ryzen، از مدل پردازنده نسل دوازدهم اینتل یعنی  Core i5 و Core i7 استفاده کرده است. کاربری از پردازنده شرکت AMD مدل Ryzen در سرفیس لپ تاپ 5، رضایت کاربران را جلب کرده بود. اما این تصمیم شرکت مایکروسافت تا اندازه‌ای برای کاربران دل‌سرد کننده بود. اما نکته مهم و قابل عرضی که باید به ان اشاره داشت، پیشرفت‌های اساسی در محصولات پردازنده‌های جدید اینتل است.  CPU های نسل جدید اینتل می‌توانند با عملکردی بهتر جوابگوی خواسته کاربران باشند.  

کاربران می‌توانند به هدف تهیه سرفیس لپ تاپ 5 با صفحه نمایش 13.5 اینچی، از پردازنده Core i5-1235U برخوردار شوند. البته اگر به پردازنده قوی‌تر نیاز‌ داشته باشند، می‌توانند مدل 15 اینچی سرفیس لپ تاپ 5 را خریداری کنند. شرایط خرید هر دو سرفیس مایکروسافت در فروشگاه اینترنتی ناوک سرویس فراهم است.

برخورداری از گواهینامه EVO

پردازنده‌های  Core i5 و Core i7 اینتل، از گواهی فناوری  EVO برخوردارند. این گواهینامه توسط شرکت اینتل به سیستم و دستگاهی اختصاص داده می‌شود که از کیفیت و خصوصیت‌های بسیار ممتازی برخوردارند. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که قدرت پردازشی در سرفیس laptop 5، با کیفیت بالایی به مشتریان ارائه می‌شود. از طرف دیگر داشتن گواهینامه EVO  نشان می‌دهد که قدرت شارژدهی در Surface laptop 5 نیز افزایش یافته است. پس می‌توان در کل شرایط سرفیس لپ تاپ 5 را نسبت به نسل قبل از سرفیس لپ تاپ‌ها بهتر و ایده‌آل‌تر معرفی کرد.

سرفیس لپ تاپ 5
سرفیس لپ تاپ 5

نگاهی به کیفیت صفحه نمایش در Surface لپ تاپ 5

سرفیس لپ تاپ 5 بر اساس نظر کاربران، از قابلیت‌ها و خصوصیت‌های ویژه‌ای برخوردار است. شاید یکی از این موارد که برای کاربران بیشتر از موارد دیگر مهم و دوست ‌داشتنی بوده است، کیفیت صفحه نمایش در این محصول مایکروسافت باشد. Surface laptop 5 صفحه نمایش قدرتمندی دارد. چرا که این نمایشگر از روشنایی حداکثری برخوردار است. روشنایی آن به 400 نیت می‌رسد. علاوه بر این خصوصیت، در صفحه نمایش سرفیس لپ تاپ جدید مایکروسافت از فناوری‌هایی چون قابلیت  Dolby Vision IQ استفاده شده است. این توانمندی به داشتن کیفیت HDR اشاره دارد.

از طرف دیگر می‌توان به نرخ Contrast Ratio در Surface laptop 5 نیز اشاره داشت. نرخ تضاد نمایشگر در این محصول بر خلاف محصولات لمسی قبلی، با عدد  1300:1 برابر است. به همین خاطر بهترین نوع پاسخگویی تاچ را برای کاربران به همراه خواهد داشت. نکته دیگری که شاید وجود آن برای کاربران خوشایند نباشد، نرخ تازه سازی در نمایشگر‌های سرفیس لپ تاپ 5 است. این نرخ با 60 Hz برابر است. این نکته که این نرخ به 120 Hz نمی‌رسد می‌تواند برای کاربران نکته منفی باشد. چرا که بیشتر صفحه‌ نمایش‌های جدید موجود در بازار محصولات دیجیتالی، رفرش ریت ( Refresh Rate ) 120 Hz را پشتیبانی می‌کنند.

نگاهی به امکانات پورت‌های موجود در Surface لپ تاپ 5

از جمله نکاتی که برای کاربران سرفیس همیشه مهم بوده است، وجود سرعت بالا در انتقال داده‌ها است. شرکت مایکروسافت به این نکته از قبل توجه داشته است. مایکروسافت می‌داند که برای رقابت با رقبای سرسخت مانند اپل، باید در این زمینه قابلیت‌‌های سرفیس را افزایش دهد. به همین خاطر نسبت به ارتقا این قابلیت کاربردی در Surface لپ تاپ 5 اقدام نموده است. کاربران می‌توانند با توجه به داشتن امکان درگاه Thunderbolt 4 در این نوع از سرفیس، از این ویژگی جذاب برخوردار شوند. کاربری از این پورت قدرتمند، شرایط برای انتقال و دریافت داده‌ها با سرعت بسیار بالا را برای کاربران محیا خواهد کرد.

کاربران با استفاده از تاندربولت 4 می‌توانند چندین مانیتور را به سرفیس لپ تاپ 5 متصل کنند. با این پورت قدرتمند کاربر قادر است از کارت گرافیک اکسترنال برای سرفیس خود انتخاب کرده و تصاویر را با کیفیت 4K مشاهده کند. پورت USBC به درگاه Thunderbolt 4 مجهز است. به طور کلی در این مدل سرفیس لپ تاپ، پورت‌های کافی و به درد بخوری وجود دارد. از نظر پورت شرایط مطلوب است. علاوه بر پورت Thunderbolt 4، در Surface لپ تاپ 5 از یک کانکتور  Surface Connect و پورت  USB-A 3.1 نیز برخوردار است. در کنار این تجهیزات، می‌توان به داشتن یک جک هدست نیز اشاره داشت.

نگاهی به توانمندی باتری در Surface لپ تاپ 5

نکته دیگیری که می‌تواند برای کاربران مهم بوده و از جمله قابلیت‌های سرفیس لپ تاپ 5 آن را معرفی کرد، داشتن باتری‌های توانمند است. شارژدهی در این نوع از سرفیس از شرایط مطلوبی برخوردار است. چرا که شرکت مایکروسافت به هدف جلب رضایت مشتریان و کاربران، باتری‌های خوبی در این محصول استفاده کرده است. بر این اساس شرایط شارژدهی در Surface لپ تاپ 5 نسبت به محصولات قبلی با پیشرفت قابل ملاحظه‌ای روبرو است. یکی از نکات مهمی که می‌تواند شارژدهی در باتری این نوع از سرفیس را بهتر کند، وجود پردازنده‌های مدرن و پیشرفته است.

نوع پردازنده‌ Surface لپ تاپ 5 اینتل است. فناوری در این پردازنده‌ها از 8 هسته‌های کوچک ولی کم‌مصرف و 2 هسته‌های بزرگ پرمصرف برخوردار است. این پردازنده‌ها قدرتمند بوده و می‌توانند عملیات پردازش را به بهترین نحو ممکن در Surface لپ تاپ 5 اجرا نمایند. به طوری که در زمان پردازش عملیات‌ها و برنامه‌های سبک، 8 هسته کوچک در مدار قرار می‌گیرند. از طرف دیگر در اجرای برنامه‌‌های سنگین از 2 هسته بزرگ در مدار استفاده خواهد شد. این تفکیک و مدیریت در پردازنده‌ها می‌تواند شرایط عالی را برای استفاده از شارژ باتری به دنبال داشته باشد.

نتیجه گیری

در کل بر اساس توانمندی‌های موجود در سرفیس لپ تاپ 5، باید به این نکته اشاره داشت که این محصول مایکروسافت نسبت به سرفیس لپ تاپ 4، از امکانات و قابلیت‌های بیشتری برخوردار است. شرکت بزرگ مایکروسافت در جدیدترین سرفیس لپ تاپ، از پردازنده‌های قدرتمندتری استفاده کرده است. پردازنده‌هایی که در کمال قدرت، از مصرف شارژ کمتری نیز برخوردارند. طراحی در این محصول نسبت به محصولات قبلی پیشرفت قابل توجهی داشته است. به طوری که می‌توان این نوع سرفیس را از جمله محصولات مدرن و شیک مایکروسافت معرفی نمود. از طرف دیگر می‌توانید در بازار محصولات دیجیتالی، جدیدن سرفیس لپ تاپ مایکروسافت را در بین 5 نوع رنگ انتخاب کنید.

صفحه نمایش در سرفیس جدید لپ تاپ مایکروسافت، نظر کاربران را به خود جلب کرده است. چرا که می‌تواند در کنار وضوحی بالاتر، روشنایی بیشتری را نیز به کاربر ارائه دهد. این همه توانمندی در جدیدترین سرفیس لپ تاپ توانسته است، در برابر رقابت با MacBook air اپل، شرکت مایکروساف را برنده اعلام کند. در نهایت کاربران می‌توانند از طریق مراجعه به فروشگاه اینترنتی مرکز تخصصی سرفیس ناوک سرویس، نسبت به خرید جدیدترین سرفیس لپ تاپ مایکروسافت اقدام نمایند.

امتیاز به این مطلب

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “آشنایی بیشتر با سرفیس لپ تاپ 5

  1. بازتاب: سوال سرفیس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *