دانستنی ها

12 مورد از اشتباهات رایج هنگام خرید لپ تاپ

اشتباهات رایج هنگام خرید لپ تاپ

فرض کنید که شما قصد خرید یک لپتاپ جدید برای استفاده روزانه یا کارهای گیمینگ دارید. شما به دنبال یک لپتاپ با صفحه نمایش بزرگ و کیفیت تصویر عالی می‌گردید. با جستجو در اینترنت، شما لپتاپی با صفحه نمایش 17 اینچی و وضوح تصویر 4K پیدا می‌کنید و فوراً آن را خریداری می‌کنید. اما اینجاست که اشتباهات رایج هنگام خرید لپ تاپ شروع می‌شود. اولاً، لپتاپ شما بسیار بزرگ و سنگین است، که آن را به یک انتخاب نامناسب برای استفاده روزانه تبدیل می‌کند. ثانیاً، وضوح تصویر 4K برای یک صفحه نمایش 17 اینچی ممکن است اضافه‌هایی بیش از حد باشد و نیازی به آن برای استفاده عادی وجود نداشته باشد.

همچنین، در حالی که شما برای گیمینگ خریداری کرده‌اید، این لپتاپ احتمالاً از یک کارت گرافیک قدرتمند برخوردار نیست و توانایی اجرای بازی‌های حالت بالا را ندارد. در نهایت، قیمت بالایی که برای این لپتاپ پرداخت می‌کنید، نسبت به نیازهای واقعی شما از آن بیشتر است.بنابراین، انتخاب لپتاپی باید با دقت و با توجه به نیازهای خود صورت گیرد تا از این اشتباهات رایج جلوگیری شود و از بهترین تجربه ممکن در استفاده از لپتاپ خود بهره‌مند شوید.

اشتباهات زمان خرید لپ تاپ

فروشگاه خرید لپ تاپ

معرفی اشتباهات رایج هنگام خرید لپ تاپ

خرید یک لپتاپ و بهترین لپ تاپ برای ترید ممکن است یک تصمیم مهم باشد، اما بسیاری از افراد در این فرآیند با اشتباهاتی روبرو می‌شوند که می‌تواند به آنها زمان، پول و انرژی بسیاری بگیرد. در این مثال، به برخی از اشتباهات رایجی که در هنگام خرید لپتاپ انجام می‌شود، اشاره خواهیم کرد تا بتوانیم از آنها جلوگیری کنیم و انتخاب بهتری داشته باشیم.

1. توجه نکردن به مشخصات لپ تاپ

گاهی اوقات، تنها به خواندن مشخصات لپتاپ در وب‌سایت فروشنده می‌پردازید و مشخصات کامل آن را از وب‌سایت رسمی سازنده آن بررسی نمی‌کنید. این روش ممکن است باعث ایجاد اشتباهات رایج هنگام خرید لپ تاپ شود. به عنوان مثال، سرعت حافظه RAM و سرعت پردازنده CPU ممکن است به اشتباه در وب‌سایت فروشنده ذکر شود و شما بر اساس آن اقدام به خرید لپتاپ کنید. احتمالاً بعداً با تست‌هایی که انجام می‌دهید، این تفاوت را متوجه خواهید شد. زمانی که این اتفاق رخ داده، ممکن است دیر شده باشد…

همچنین، لپتاپ‌هایی مانند لپتاپ Asus Rog G15 G513 دارای بیش از 4 نوع تنظیمات مختلف با مشخصات سخت‌افزار و پردازنده و کارت گرافیک متفاوت هستند. این تعداد زیاد تنظیمات ممکن است باعث ایجاد اشتباه شود. بهترین راه برای جلوگیری از این اشتباه، جستجوی دقیق بر اساس نام برند و مدل دستگاه است.

مشخصات لپ تاپ

مشخصات لپ تاپ

2. توجه نکردن به تعداد پورت های ورودی و خروجی

هیچ کس تمایلی ندارد تا یک لپتاپ با تنها دو پورت USB به دست آورد. داشتن پورت‌های متنوع مانند درگاه LAN، HDMI، USB-C و غیره، به شما امکان اتصال به دستگاه‌ها و گجت‌های مختلف را می‌دهد و شما نیازی به هاب یا رابط اضافی ندارید. لپتاپ‌هایی مانند لپتاپ Lenovo Legion 5 از تعداد زیادی درگاه بهره می‌برند که تجربه کاربری بهتری را برای شما فراهم می‌کند. اگر قصد خرید لپتاپ با نگرش به آینده را دارید، بهتر است لپتاپی بدون پورت HDMI و USB-C نخرید. در آینده، استفاده از این دو پورت بسیار بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید، ضروری خواهد شد.

3. توجه نکردن به اندازه و سایز لپ تاپ

این نکته هم یکی از اشتباهاتی است که ممکن است در فرآیند خرید لپتاپ برای شما رخ دهد. حتماً توجه داشته باشید که اندازه صفحه نمایش لپتاپ، بهتر است ۱۵.۶ اینچ باشد، زیرا این اندازه به عنوان سایز استاندارد و محبوب برای لپتاپ‌ها شناخته می‌شود. البته لپتاپ‌های ۱۳ اینچی و ۱۷ اینچی نیز در دسترس هستند، اما معمولاً لپتاپ‌های ۱۳ اینچی بسیار کوچک به نظر می‌رسند و لپتاپ‌های ۱۷.۳ اینچی هم وزن بیشتری دارند.

 سایز لپ تاپ

انواع سایز لپ تاپ

4. توجه نکردن به تاچ پد و کیبورد لپ تاپ

این موضوع بیشتر به تجربه شخصی بستگی دارد. افرادی مانند من ترجیح می‌دهند که کیبورد لپتاپ دارای کلیدهای نرم یا همان چاکلت باشد. اما برخی افراد علاقه‌مندند که یک کیبورد مقاوم مانند کیبوردهای مکانیکی داشته باشند. به این نکته نیز توجه کنید. همچنین، اگر لپتاپ شما دارای پنل عددی یا نامبرپد باشد، انجام محاسبات و کارهای حسابداری برای شما آسان‌تر خواهد بود. تاچ‌ پد لپتاپ‌ها بیشتراز حرکات و ژست‌های حرکتی پشتیبانی می‌کنند. سعی کنید لپتاپی را انتخاب کنید که تاچ‌پد آن بسیار بزرگ نباشد و در حین تایپ کردن دست شما به آن برخورد نکند و شما را مزاحمت نکند. به طور معمول، این ویژگی بیشتر در لپتاپ‌های بازی‌های کامپیوتری یا گیمینگ موجود است.

5. سیستم عامل پیش فرض لپ تاپ

حتماً به این فکر کرده‌اید که آیا باید یک لپتاپ گیمینگ بخرید یا یک کامپیوتر شخصی؟ یک نکته دیگر که باید در زمان خرید لپتاپ به آن توجه کنیم و این اشتباه را انجام ندهیم، سیستم عامل پیش‌فرض لپتاپ است. بیشتر لپتاپ‌های گیمینگ از ویندوز ۱۱ نسخه Home به طور پیش‌فرض استفاده می‌کنند. استفاده از سیستم عامل اورجینال مایکروسافت به شما در دریافت آپدیت‌ها و جلوگیری از مشکلات و باگ‌های نرم‌افزاری کمک زیادی می‌کند. چیزی که در لپتاپ‌ها وجود دارد و در کامپیوترهای شخصی وجود ندارد! همچنین سعی کنید بین خرید یک لپتاپ گیمینگ با ویندوز اورجینال و خرید یک لپتاپ گیمینگ بدون ویندوز اورجینال، نسخه‌ای را انتخاب کنید که از ویندوز اصلی بهره‌مند است.

سیستم عامل لپ تاپ

بخش سیستم عامل لپ تاپ

6. توجه کردن به جزئیات نمایشگر

قبل از هر چیز به این جمله توجه داشته باشید:

صفحه نمایش لپتاپ مورد نظر اندازه ۱۵.۶ اینچی دارد و از کیفیت FHD بهره می‌برد.

آیا این توضیحات به ما این اطلاعات را می‌دهد که آیا ما با یک صفحه نمایش لپتاپ مناسب رو به رو هستیم؟ قطعاً خیر. بهتر است به جزئیات دقیق‌تر توجه کنیم. این موضوع یکی از ۱۵ تا از بدترین اشتباهات متداول در هنگام خرید لپتاپ است که به طور گسترده انجام می‌شود. نمونه‌ای مناسب از توضیحات صفحه نمایش عبارت است از: صفحه نمایش لپتاپ مورد نظر اندازه ۱۵.۶ اینچی دارد و از کیفیت FHD بهره می‌برد؛ همچنین دارای نرخ رفرش ۱۶۵Hz و حداکثر روشنایی ۴۰۰ نیت می‌باشد. لازم به ذکر است که این صفحه نمایش از جنس IPS است.

7. عدم توجه به مشخصات سخت افزاری

یکی از نکات حیاتی در زمان خرید لپتاپ و جلوگیری از اشتباهات رایج هنگام خرید لپ تاپ، توجه به قطعات سخت‌افزاری است! اگر لپتاپ شما از نظر سخت‌افزاری ویژگی‌های لازم را ندارد، مطمئناً استفاده از آن بی‌فایده است! چرا که نمی‌تواند تسک‌های شما را اجرا کند.بنابراین، توجه به مشخصات فنی لپتاپ، از جمله پردازنده، حافظه RAM، کارت گرافیک و حافظه داخلی، بسیار حیاتی است. اگر قصد دارید برنامه‌های سنگین یا بازی‌هایی را اجرا کنید، بهتر است از لپتاپ‌های قدرتمندتر مانند لپتاپ‌های گیمینگ استفاده کنید.

رم لپ تاپ

آیا یک لپ تاپ با رم 16 گیگابایت اما بدون حافظه پر سرعت SSD لپ تاپ قابل قبولی است؟ قطعا خیر. آیا یک لپ تاپ با پردازنده قدرتمند Core i7-11800H اما با 8 گیگابایت رم لپ تاپ خوبی است؟ نه. لازم است توجه داشته باشید که رم مناسب برای لپ تاپ 16 یا بهترین حالت 24 یا 32 گیگابایت است. همچنین، بیشتر لپ تاپ‌ها قابلیت ارتقا رم را دارند، پس از میزان رم بالا یا پایین دچار فریب نشوید.

مشخصات سخت افرازی

۸. آزار دهنده بودن قدرت پردازشی کم

در برنامه‌هایی همچون برنامه‌های محاسباتی و پردازشی، قدرت پردازنده و امتیاز بنچمارک CPU اولویت اصلی را تشکیل می‌دهند. اگر لپ تاپ مورد نظر دارای یک پردازنده ضعیف باشد، قطعاً از نتایج ناامید‌کننده‌ای مواجه خواهید شد. پردازنده‌هایی که تعداد هسته کمی دارند، حافظه کش کمی داشته باشند و به طور کلی قدرت پردازنده مناسبی نداشته باشند، نمی‌توانند به بهترین شکل عملکرد کنند.

سعی کنید لپ تاپ‌هایی با پردازنده‌های اینتل Core i5 و Core i7 یا لپ تاپ‌هایی با پردازنده‌های AMD سری Ryzen 5 و Ryzen 7 را بخرید. همچنین، نسل پردازنده نیز بسیار اهمیت دارد. لپ تاپ‌های سال 2022 و بعد اغلب از قدرت پردازشی بالایی برخوردارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قدرت پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیک، می‌توانید به وبسایت دیجی ۶۳ مراجعه کنید و به بنچمارک CPU و بنچمارک کارت‌های گرافیک سر بزنید.

9. عدم توجه به طول عمر باتری

طول عمر باتری یکی از مسائلی است که به طور مستقیم بر تجربه‌ی کار با لپ تاپ شما تأثیر می‌گذارد. فرض کنید که همیشه در حال سفر یا جابجایی به نقاط مختلف شهر هستید و امکان دسترسی به پریز برق برای شما فراهم نیست و در این شرایط باید از لپ تاپ خود استفاده کنید! در اینجاست که طول عمر باتری به اهمیت بالایی می‌رسد! اگر لپ تاپی با طول عمر باتری کوتاه انتخاب کنید، ممکن است به طور مکرر نیاز به شارژ مجدد داشته باشید و این می‌تواند در شرایطی که دسترسی به پریز برق محدود است، برایتان مشکل ساز شود. بنابراین، حتماً به نکاتی مانند طول عمر باتری، ظرفیت باتری و زمان شارژ دستگاه دقت کنید.

طول عمر باتری

نمایش باتری لپ تاپ

10. عدم توجه به ارتقاءپذیری

بعضی از افراد لپ تاپ را به امید این خریداری می‌کنند که در آینده بتوانند قطعات سخت افزاری آن را ارتقا دهند! اگر شما نیز به این دسته از افراد تعلق دارید و به این امکان فکر می‌کنید که در آینده خواهید خواست تا لپ تاپ خود را از نظر سخت افزاری ارتقا دهید، باید به این نکته توجه داشته باشید. اگر قصد دارید قطعاتی مانند حافظه رم یا حافظه داخلی را ارتقا دهید، حتماً از این موضوع اطمینان حاصل کنید که لپتاپ مورد نظر این امکان را فراهم می‌کند.

 

12. عدم مقایسه قیمت

در زمان خرید لپتاپ، قیمت یکی از عوامل مهمی است که در تصمیم‌گیری تاثیرگذار است. بهتر است قیمت را بین مدل‌ها و برندهای مختلف مقایسه کنید. اما به یاد داشته باشید که ارزان‌ترین گزینه همیشه بهترین گزینه نیست و باید تعادلی بین کیفیت و قیمت را در نظر بگیرید تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

 

نتیجه گیری

در نتیجه، هنگام خرید لپ تاپ، بهتر است از اشتباهات رایج پرهیز کرده و با دقت به مواردی مانند مشخصات فنی، کیفیت سخت افزار، قیمت، طول عمر باتری و امکانات ارتقا پذیری توجه کنیم. بدون در نظر گرفتن این نکات، احتمالاً با لپ تاپی مواجه خواهیم شد که نیازهایمان را برآورده نمی‌کند و باعث ناراحتی و ناکارآمدی ما خواهد شد. از این رو، اطلاعات کامل و دقیقی را در مورد محصولات مورد نظرمان جمع آوری کنیم و تصمیمات خود را با دقت و شناخت کامل اتخاذ کنیم.

منبع: digitaltrends.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *