لپ تاپ

علائم خرابی هارد لپ تاپ چیست و دلایل خرابی آن

علائم خرابی هارد لپ تاپ

هارد لپ تاپ، یکی از قطعات حیاتی و حساس این دستگاه‌های همراه است که نقش اساسی در ذخیره و دسترسی به اطلاعات دارد. در صورتی که هارد خراب شود، ممکن است به همراه داشته باشد علایم خرابی که باید به آنها توجه کرد تا به مشکلات احتمالی پی ببریم. علائم خرابی هارد لپ تاپ می‌تواند موارد مختلفی از افت سرعت و گیر کردن سیستم تا از دست رفتن داده‌ها را شامل شود.یکی از علایم رایج خرابی هارد لپ تاپ، افت سرعت سیستم است. هنگامی که هارد دچار مشکل می‌شود، سرعت عملکرد سیستم به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌ها با دشواری روبرو می‌شود.

دیگر علائم مشکل هارد لپ تاپ، بروز خطاهای سیستمی می‌باشد. ظاهر شدن پیغام‌های خطا، نشانگر مشکلات هارد است که ممکن است به تدریج بدتر شود و در نهایت منجر به عدم دسترسی به داده‌ها یا اجرای سیستم شود.همچنین، یکی از نشانه‌های رایج خرابی هارد، ایجاد صداهای غیرعادی می‌باشد. صداهای زیرسطحی یا خرد شدنی می‌تواند نشانگر مشکل در مکانیسم حرکتی هارد باشد که نیاز به بررسی و تعمیر دارد.

بنابراین، در صورت مشاهده هر یک از این علائم، ضروری است که به زودی به تعمیرکار تعمیر هارد لپ تاپ مراجعه کنید تا مشکلات هارد لپ تاپ شناسایی و رفع شوند و از از دست رفتن اطلاعات مهم جلوگیری شود. در ادامه با علائم خرابی هارد لپ تاپ و همینطور دلایل خرابی هارد لپ تاپ آشنا خواهیم شد.

دلایل خرابی هارد لپ تاپ

برخی از دلایلی که سبب آسیب زدن به این قسمت از سیستم شما می شوند به شرح زیر است:

  • حملات ویروسی و بد افزارها
  • خرابی فایل و بدسکتور
  • خرابی هد خواندن / نوشتن هارد Lap top
  • خرابی مادربرد بر اثر نوسان جریان
  • شرایط دما و رطوبت هوا
  • فشار آوردن به سطح هارد لپ تاپ
  • وارد شدن ضربه به لپ تاپ در زمان کار با آن
  • استفاده از شارژر نامناسب
  • داغ کردن بیش از حد و طولانی لپ تاپ
  • استفاده از مبدل USB غیر استاندارد
  • اختلال در کارکرد سیستم عامل

در برخی مواقع ممکن است هارد Lap top قبل از خرابی علائمی را به شما نمایش دهد. شما می توانید پس از مشاهده این علایم، سریعا به مرکز خدمات تخصصی ناوک مراجعه کنید. این علایم را جدی بگیرید.

علائم خرابی هارد لپ تاپ

علائم خرابی هارد دیسک لپ تاپ، یکی از موارد حیاتی است که ممکن است به تدریج یا ناگهان در دستگاه شما ظاهر شود و نشان دهنده مشکلات جدی در حافظه ذخیره‌سازی این دستگاه باشد. هارد لپ تاپ یکی از قسمت‌های اصلی و حیاتی کامپیوتر شماست که اطلاعات را ذخیره و بازیابی می‌کند. در ادامه، به بررسی علائمی که ممکن است نشان‌دهنده خرابی هارد لپ تاپ باشند، می‌پردازیم. از افزایش صداها، کاهش سرعت عملکرد، تا ناپدید شدن فایل‌ها، این علائم می‌توانند نشان‌دهنده مسائل جدی در حافظه داخلی لپ تاپ شما باشند که در نهایت برای آن باید به مرکز تعمیرات لپ تاپ مراجعه کنید.

1. ناپدید شدن به صورت ناگهانی اطلاعات

یکی از علائم خرابی هارد لپ تاپ، کامپیوتر و حافظه ذخیره‌سازی، از‌دست‌رفتن یک یا چندین فایل می‌باشد. اطلاعات به‌صورت پیوسته ذخیره نمی‌شوند؛ بلکه در بلاک‌های کوچکی قرار می‌گیرند که این بلاک‌ها ممکن است فیزیکی کنار یکدیگر یا به‌صورت پراکنده در محیط درایو قرار گیرند. آسیب به یکی از بلاک‌ها می‌تواند باعث نابودی تعدادی بیت شود.

در صورتی که اقدامات بازیابی را انجام دهید، سیستم‌عامل تلاش می‌کند تا تمام بلاک‌های مرتبط با یک فایل را پیدا کند. اگر مجموعه کامل داده‌ها فراهم نشود، فایل ناقص خواهد بود و سیستم‌عامل ممکن است خطای خرابی را نمایش دهد یا ناتوانی در یافتن فایل‌ها را اطلاع‌رسانی کند. در حالت نوشتن یا پاک‌کردن اطلاعات در فلش NAND، هر بلاک فیزیکی بعد از چند چرخه نوشتن و پاک‌کردن، دیگر عملکردی نخواهد داشت و از‌نظر فیزیکی نابود خواهد شد.

نکته: برای کاهش مشکلات، تولیدکنندگان SSD از ترفندهای مختلف استفاده می‌کنند، اما این حافظه‌ها از نظر کارایی تفاوت‌هایی دارند. طول عمر حافظه‌های USB معمولاً کمتر از حافظه‌های SSD است و در صورت خرابی، بدون هشدار به‌کاربر اطلاع داده نمی‌شود. اگر یک درایو شروع به از‌دست‌رفتن اطلاعات کرد، تعویض آن را به‌صورت سریع تر انجام دهید؛ همچنین تهیه پشتیبان قبل از این اتفاق، بسیار حائز اهمیت است.

 

2. شنیده شدن صداهای غیر عدی از دستگاه

 از نخستین نشانه‌ها و علائم خرابی هارد لپ تاپ، صداهایی هستند که در حالت عادی از کامپیوتر شما شنیده نمی‌شوند. در این روزها، درایوهای ذخیره‌سازی، به‌ویژه درایوهای دیسک سخت (HDD)، با توان و قدرت بسیار زیادی تولید می‌شوند. با داشتن صفحه‌های بزرگ که به سرعت هزاران دور در دقیقه گردش می‌کنند و بازوهایی که بر اساس میلی‌ثانیه به عقب و جلو حرکت می‌کنند، طراحی امروزی HDD را به گونه‌ای ارتقاء داده‌اند که تقریبا بدون صدا عمل می‌کنند.

در حین کارکردن هارد دیسک، ممکن است صدای چرخش ضعیف و کلیک را بشنوید؛ اما اگر این صداها از حالت عادی بلندتر باشند، نشان‌دهنده شرایط مطلوب نیست. البته نمی‌توان به قطعیت اظهار کرد که هارد دیسک خراب است؛ زیرا ممکن است این درایو قدیمی باشد. همچنین، اگر صدای بلندی از جنس فلز به گوش برسد، ممکن است نشان‌دهنده آسیب درونی درایو باشد.

علائم فوق را نباید نادیده گرفت. ممکن است هارد دیسک در حالت کلی خوب عمل کند؛ اما خراب شدن کلی آن ممکن است تا حدی زمان‌بر باشد. البته چاره ای جز تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات مهم که در درایو ذخیره کرده‌اید و سپس در اسرع وقت آن را با یک درایو جدید جایگزین کردن نیست.

درایوهای نوری مانند DVD-ROM یا درایوهای دیسک بلوری، هنگام کار، به میزان بیشتری صدا تولید می‌کنند نسبت به هارد دیسک. در هنگام چرخش دیسک، حتماً صدایی که شامل حرکت موتور و چرخش هوا ناشی از آن است، باید شنیده شود؛ اما از آن‌جا که این صداها با آستانه تحمل کمتری در مقایسه با هارد دیسک تولید می‌شوند، سریع‌تر فرسوده خواهند شد.

3. کند شدن سرعت دستگاه در اجرای برنامه ها

مشاهده تغییرات کوچک در عملکرد هارد دیسک ممکن است نشانه خرابی و مشکلات رایج لپ تاپ نباشد، اما اگر تغییراتی در کلیت عملکرد دستگاه رخ دهد، ممکن است به عنوان نشانه‌ای از خرابی درایو ذخیره‌سازی در نظر گرفته شود. در مقایسه با سخت‌افزارهایی مانند رم، پردازنده گرافیکی و CPU که با گذر زمان به‌کندی نخواهند افتاد، هارد دیسک ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. از نظر نرم‌افزاری نیز، بارگیری زیاد برنامه‌ها در پس‌زمینه و شلوغی سیستم‌عامل پس از مدتی از به‌روزرسانی ممکن است تغییرات قابل توجهی ایجاد کند.

اگر کامپیوتر شما پس از گذشت مدت زمانی کار کردن سرعت خوبی از خود نشان ندهد یا زمان زیادی برای راه‌اندازی یا دسترسی به فایل‌ها نیاز داشته باشد، این نشانه‌ها ممکن است نشانگر وجود مشکلات درایو ذخیره‌سازی باشند. ممکن است هارد دیسک‌ها خراب شوند و احتمال خرابی SSD نیز وجود داشته باشد. علائم خرابی هارد دیسک به شکل‌های مختلف نمایش داده می‌شود. خطاهای مربوط به بلاک‌های بد در هر دو نوع درایو ذخیره‌سازی نمایش داده می‌شود و معمولاً زمان غیرمعمولی برای خواندن یا نوشتن فایل نیاز است که در نهایت منجر به شکست فرایند می‌شود.

همان‌طور‌که پیش‌تر نیز اشاره شد، این مشکل از علائم خرابی هارد لپ تاپ، ممکن است به دلیل خطای نرم‌افزاری رخ دهد. ممکن است به‌روزرسانی‌هایی در سیستم‌عامل باعث بروز خطا شود و در نتیجه، پردازنده در پس‌زمینه بیش‌از‌حد کار کند. اگر به‌تازگی به‌روزرسانی انجام نداده‌اید و کامپیوتر خود را به‌خوبی محافظت کرده‌اید، ممکن است تغییرات غیرمنتظره نشان‌دهنده خرابی حافظه ذخیره‌سازی اصلی دستگاه باشد. بررسی این موضوع کاری چندان ساده نیست و نمی‌توان تعویض HDD یا SSD را فقط به‌دلیل کند شدن سرعت دستگاه توصیه کرد.

 

4.بوت شدن درایو

اغلب کاربران با این مشکل آشنایی دارند و می‌توانند آن را به‌عنوان یک وضعیت معمولی در لپ تاپ‌هاو از علائم خرابی هارد لپ تاپ توصیف کنند. یک روز به‌خوبی از سیستم خود استفاده می‌کنید و روز بعد ناگهان با پیغامی ترسناک مانند “insert Boot Disk and Press any Key” (دیسک بوت را وارد کنید و یک کلید را فشار دهید) روبرو می‌شوید.

به‌جای دیدن لوگوی سیستم‌عامل، ناگهان یک جمله تیره‌رنگ ظاهر می‌شود که نظر شما را به خود جلب می‌کند. این پیام ممکن است ناشی از نصب بایوس جدید باشد، اما اگر هیچ تغییر یا به‌روزرسانی انجام نشده باشد، احتمالا با مشکلات حافظه ذخیره‌سازی مواجه شده‌اید. حداقل این اتفاق ممکن است نشان‌دهنده نقصان در حالت عملکرد باشد.

شما می‌توانید اطلاعات خود را بازیابی کنید، اما مناسب‌تر است وقت خود را برای تهیه پشتیبان و خرید حافظه ذخیره‌سازی جدید صرف کنید. در این صورت، ممکن است شاهد خرابی لپ تاپ شخصی‌تان شوید، به‌ویژه هنگام بوت‌شدن به‌صورت تصادفی. این نشانه ممکن است به بروز مشکلات جدی اشاره کند.

اگر خطای موردنظر مربوط به خرابی بخشی از داده‌های درایو باشد، توصیه می‌شود حافظه ذخیره‌سازی را جدا کرده و به‌عنوان حافظه ذخیره‌سازی ثانویه در دستگاه دیگری نصب نمایید. اگر دستگاه بتواند حافظه ذخیره‌سازی را آزمایش یا محتوای آن را به‌خوبی بخواند، امکان دارد درایو برای استفاده مجدد مناسب باشد. همچنین، ممکن است اطلاعات بوت دستگاه تحت‌تأثیر بدافزار قرار گرفته باشد. در این صورت، استفاده از حافظه ذخیره‌سازی در دستگاه دیگر ممکن است سلامت آن را تهدید نماید.

5. بروز کردن خطا در ماتریس

آخرین نشانه‌ای که درباره خرابی هارد دیسک یا حافظه ذخیره‌سازی کامپیوتر بحرانی است، اغلب یک راه‌حل قطعی برای اثبات آن وجود ندارد. به عبارت دیگر، این موضوع به گونه‌ای پیچیده است که نیاز به مرور دقیق تمام احتمالات دارد تا بتوان احتمال خرابی هارد دیسک را به‌عنوان دلیل اصلی ارتباط داد. در سیستم‌عامل ویندوز، ظهور صفحه آبی مرگ (BSOD) نماد این مشکل می‌شود، زمانی که دستگاه قادر به ادامه کار به شکل عادی نیست.

ویندوز، با نمایش یک کد QR قابل اسکن با گوشی هوشمند، سعی در تسهیل فهم شما دارد. سپس، یک صفحه وب بارگیری می‌شود که توضیحاتی درباره منبع مشکل و راه‌حل آن را ارائه می‌دهد. اکثر توصیه‌ها شامل اقدامات نرم‌افزاری مثل حذف برنامه‌ها یا درایورهای جدید می‌شوند؛ چرا که این موارد معمولا به‌عنوان احتمالات اصلی برای ظاهر شدن BSOD شناخته می‌شوند.

اگر خرابی هارد دیسک یا حافظه ذخیره‌سازی بخش مهمی از این خطا باشد، هیچ یک از این روش‌ها قادر به حل مسئله نخواهد بود. به همان شکلی که در موارد مرتبط با درایوهای بوت گم‌شده، تحلیل این خرابی‌های سیستم چالش‌برانگیز خواهد بود. این خطا ممکن است نشان‌دهنده وجود مشکلات جدی در فضای ذخیره‌سازی باشد؛ اما شما باید سایر احتمالات را هم به دقت بررسی کنید.

 بروز کردن خطا در ماتریس

علائمی که قبل از وقوع خرابی در هارد لپ تاپ کاربران را باخبر خواهد کرد

تا به ابنجا متوجه علائم خرابی هارد لپ تاپ و همچنین دلایل خرابی آن شدیم، اما یک سری از علائم هستند که شما را قبل از خراب شدن هارد دستگاه تان آگاه می کند که این علائم به شرح زیر می‌باشند:

  • بوت نشدن سیستم عامل
  • شنیدن صدای غیرعادی کلیک
  • حس بوی سوختن الکترونیکی
  • شناسایی نشدن هارد در بایوس
  • مشکلات و آسیب های برق رسانی
  • شنیدن صدای ناهنجار فن لپ تاپ
  • هنگ کردن و فریز شدن متناوب لپ تاپ
  • گیر کردن لپ تاپ در صفحه POST BIOS

نتیجه گیری

خرابی در هارد لپ تاپ موضوع رایج و دردسر سازی است. اما نباید کاربران در زمان مشاهده این چنین مشکلات ناراحت باشند. چرا که این موضوع و رفع علائم خرابی هارد لپ تاپ امروزه در  مرکز تخصصی تعمیراتی ناوک سرویس قابل رفع است. تکنسین های این مرکز تخصصی و تعمیراتی می توانند بهترین خدمات مربوط به انواع سرویس لپ تاپ را به کاربران ارائه دهند.

 

سوالات متداول

  • چه علائمی ننشان دهنده خرابی هارد لپ تاپ هستند؟

افت سرعت عملکرد سیستم، ظاهر شدن پیغام‌های خطا هنگام بوت، صداهای غیرعادی مانند کلیک‌های بلند یا صداهای وحشتناک و …

  • آیا افت سرعت لپ تاپ همیشه نشانه خرابی هارد است؟

نه، افت سرعت ممکن است از عوامل نرم‌افزاری نیز ناشی شود. اما اگر این مشکل همراه با علائم دیگر خرابی همراه باشد، ممکن است مشکل از سخت‌افزار باشد.

  • چگونه می‌توانم بررسی کنم که آیا هارد لپ تاپ خراب است یا خیر؟

از ابزارهای تست هارد استفاده کنید و یا علائم خرابی مانند صداها یا پیغام‌های خطا را مشاهده کنید

  •  امکان دارد اطلاعاتم را در صورت خرابی هارد از دست بدهم؟

بله، اگر هارد خراب شود، امکان از دست رفتن اطلاعات وجود دارد. بنابراین همیشه تهیه پشتیبان اطلاعات مهم را در نظر بگیرید.

  •  ارتقاء هارد ممکن است مشکلات سیستم را حل کند؟

در برخی موارد، ارتقاء به یک هارد با ظرفیت بیشتر یا سرعت بالاتر ممکن است به بهبود عملکرد سیستم کمک کند، اما اگر مشکل از خرابی هارد فعلی ناشی است، ارتقاء هارد ممکن است مشکل را حل نکند.

  • آیا هارد SSD نیز ممکن است خراب شود؟

بله، هاردهای SSD هم قابلیت خرابی دارند. البته، برخی از علائم خرابی در هارد SSD ممکن است با هارد HDD متفاوت باشند.

  • هارد خراب می‌تواند علت افت سرعت لپ تاپ باشد؟

بله، هنگامی که هارد خراب است و عملیات خواندن و نوشتن دچار مشکل می‌شود، افت سرعت و اجرای کارها با تاخیر ممکن است رخ دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *