لپ تاپ

علائم خرابی مادربرد لپ تاپ را بشناسید

خرابی مادربرد-چگونه می توان تشخیص داد مادربرد خراب است؟

برای تعمیر این قطعه از لپ تاپ ابتدا بایستی با علائم خرابی مادربرد لپ تاپ آشنا باشید. در این مطلب توضیحاتی در این خصوص ارائه میشود. خوب است بدانید که یکی از رایج ترین خرابی‌های لپ تاپ، مربوط به خرابی این قطعه است. به دلیل قیمت بالای لپ تاپ، در صورت خرابی این قطعه، تعویض قطعات یا تعمیر لپ تاپ به صرفه تر و اقتصادی تر از تعویض و خرید لپ تاپ نو است.

مد نظر داشته باشید که هزینه تعمیر مادربرد لپ تاپ بر اساس نوع خرابی و قطعات مورد نیاز برای تعویض، تفاوت دارد. البته ابن موضوع به عوامل مختلف دیگری نیز مربوط خواهد بود. در حقیقت هزینه تعویض مادربرد لپ تاپ با توجه به مدل لپ تاپ و موجود بودن آن در بازار متغیر می باشد.

ناوک سرویس به همراه تیم متخصص خود در کمترین زمان با بهترین خدمات در تعمیر مادربرد انواع لپ تاپ در کنار شماست! در این مقاله هر آنچه لازم است از علائم و نشان های مربوط به خرابی مادربرد بدانید بازگو کرده ایم تا کمکی جهت محافظت از لپ تاپ شما باشد.

با خرابی مادربرد لپ تاپ چه کنیم؟

زمانی که مادر برد لپ تاپ شما دچار مشکل میشود، بهترین راه بازکردن لپ تاپ و تعمیر مادر برد است. در غیر این صورت لپ تاپ عملا از رده خارج است. بنابراین باید به هر روشی که می شود مشکل مادربرد خود را حل نمایید.
در گام اول برای بازیابی مادربرد سوئیچ lid closed که معمولا در نزدیکی لولا است فشار دهید.
در گام دوم سیستم برق رسانی لپ تاپ را بررسی کنید. شاید اشکال در این قسمت موجب این اختلال در عملکرد لپ تاپ شما باشد.

علائم خرابی مادربرد لپ تاپ

نمایش بایوس:

به طور معمول جهت ورود به منوی بایوس، باید بصورت دستی پیکربندی انجام دهید. در صورتی که این منو خود به خود و در طی فرایند راه اندازی ظاهر گردد، نشان میدهد با خطاهای نرم افزاری و سخت افزاری متعددی در مادربرد رو به رو هستیم. منو بایوس به جهت مشکل ارتباطی بین مادربرد در راه اندازی قطعاتی چون کارت ویدئو ایجاد میشود، زیرا که منوی بایوش در حقیقت سازوکار های سخت افزاری لپ تاپ شما را مدیریت میکند. همچنین، نمایش بایوس نشانه ی ایجاد مشکل در دیگر قطعات سخت افزاری یک قطعه در مادربرد و یا از کار افتادگی نیز میباشد.

 افزایش ناگهانی تعداد دفعات وقوع صفحه آبی بلو :

صفحه آبی رنگ مرگ (BSoD)، که به عنوان یک خطای برای توقف ویندوز نیز میباشد، به طوذ حتم نشان دهنده مشکل مادربرد نیست.  در بیشتر موارد ، خطای BSoD به معنای خرابی درایور یا سخت افزار است. در صورت امکان، کد خطایی مانند (0x000000(0x000000,0x000000,0x000000,0x000000) را به خاطر بسپارید. این کد را در Google سرچ کنید تا ببینید که آیا چیزی در مورد خرابی مادربرد نشان میدهد یا خیر.

 استشمام بوی خرابی یا پلاستیک داغ از لپ تاپ :

یکی ازبارزترین علائم خرابی مادربرد بوی سوختگی است. به طور معمول بوی داغی زیاد از لپ تاپ به این معنی است که یک قطعه بیش از حد گرم است. در بعضی از مواقع، گرمای زیاد تر از حد یا خرابی می تواند به وسیله یک قطعه ناسازگار نیز ایجاد شود. به طور مثال ، وجود قطعه کارت گرافیک یا رم معیوب می تواند دلیل آسیب رسیدن به مادربرد باشد.

 از دیگر علائم خرابی مادربرد لپ تاپ به اختصار زیر میباشد:

    •  کند شدن لپ تاپ
    •  قطع صدا یا تصویر لپ تاپ
    •  روشن نشدن دستگاه و یا خاموش شدن ناگهانی
    •  عدم پایداری لوازم جانبی متصل به لپ تاپ
    •  عدم شناسایی لپ تاپ در زمان اتصال لوازم جانبی مانند حافظه فلش
    •  خاموش شدن لپ تاپ هنگام اتصال کابل شارژر

عملکرد بد برنامه ها

چنانچه مادربرد شما درحال خرابی باشد توان مدیریت قطعات سخت افزاری آن روبه کاهش میرود. که خود موجب خاموش و روشن شدنهای مداوم و ایجاد لگ در اجرای برنامه ها میشود.

قفل شدن های تصادفی یا مشکلات فریز شدن

از دیگر علائم خرابی مادربرد لپ تاپ این است که لپ تاپ شما بصورت اتفاقی فریز یا قفل شود. درصورت بروز فریز در لپ تاپ به طور حتما پیگیر مشکل آن باشید و عیب یابی کنید که مشکل از کدام قسمت سخت افزاری یا نرم افزاری موجب این امر شده است. درابتدا اگر اشکال در نرم افزار  پیدا نشد باید سایر قطعات سخت افزاری را مورد بررسی قرار دهید، مانند احتمال خراب بودن مادربرد.

سایر علائم خرابی مادربرد لپ تاپ

    •  لوازم جانبی لپ تاپ شناخت نمیشود یا پس از شروع به فعالیت عملکرد لپ تاپ را چند ثانیه مختل میکند.
    •  زمان بردن در اعمال تسک در لپ تاپ
    •  عدم تشخیص فلش و نمایش خطوط ناهنجار در مانیتور لپ تاپ (به خصوص در زمان استفاده از کارت گرافیک روی مادربرد )

از آنجایی که دلیل بروز مشکلات و علائم خرابی مادربرد لپ تاپ با بسیار از قطعات دیگر در لپ تاپ مشابه است تشخیص سوختن مادربرد بسیار دشوار است. در این مرحله انتخاب یک تعمیر کار متخصص نیز شما را در پرداخت هزینه های اضافی و حفاظت از لپ تاپ کمک شایانی میکند.

راه های تشخیص مادربرد سوخته

در صورت فشردن دکمه پاور عملکرد POST موفقیت آمیز نباشد و لپ تاپ به هیچ راهی روشن یا بوت نشود، با خرابی سخت افزاری رو به رو هستیم. اما این بدان معنی نیست که مادربرد مشکل دارد دلایلی چون PSU (واحد منبع تغذیه)، گرمای بیش ازاندازه ی CPU و غیره می توانند موجب این وضعیت نیز شوند. عوامل زیر شما را در تشخیص مادربرد سوخته کمک میکند.

ظاهر سخت افزار را بررسی کنید

بررسی ظاهری ماردبرد لپ تاپ اولین قدمی است که باید بردارید. خازنهای بادکرده یا ترکیده یکی از دلایل اصلی خرابی مادربرد است. نشتی یا باد کردگی خازن مادربرد به راحتی قابل مشاهده است. در صورت ملاحظه شما با خازن ترکیده مواجه هستید. این حالت می تواند موجب بروز هرگونه مشکلی در مادربرد باشد. که در صورت داشتن مهارت لحیم کاری شما میتوانید خازن های لپ تاپ را تعویض نمایید.

علاوه بر این، بررسی کنید که آیا بوی سوختن چیزی در آن استشمام می کنید یا خیر و مطمئن شوید که هیچ پین خمی وجود ندارد.

همچنین اتصال قطعات را چک کنید. درصورت روشن بودن سیستم عملکرد فن ها را نیز بررسی کنید. رنگ نشانگر LED در مادربرد را نیز مورد بررسی قرار دهید.

در بعضی از مادربردهای جدید برای هر قطعه دارای LED جداگانه استفاده شده است. نشانگر LED در واقع عملکرد قطعه های مهمی چون RAM، هارد دیسک یا CPU را نمایش میدهد که عملکرد درستی دارند یا خیر. رنگ سبز ال ای دی به معنی سلامت قطعه میباشد. در این حالت، مادربرد به درستی کار میکند اما دلایل دیگری موجب بوت نشدن لپ تاپ میشود که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

بررسی PSU (منبع تغذیه)

بررسی PSU نیز در تست عملکرد لپ تاپ بسیار مهم است.

PSU  یکی دیگر از قطعات مهم به اندازه مادربرد است. که اغلب کم ارزش یا حتی نادیده گرفته میشود. پاور قطعه ای است که برق لپ تاپ را متصل میکند و در صورتی که به درستی کار نکند یا مشخصات آن نادرست باشد، سیستم ممکن است دچار آسیب دائمی شود. اگر بار روی PSU بیش از حد باشد، عدم جریان دهی کافی پاور به سیستم می تواند حتی به سایر قطعات آسیب برساند.

بررسی این قطعه بسیار ساده است ،با وصل کردن PSU آن به سیستم و روشن کردن میتوانید بفهمید که مشکل از این قطعه است یا خیر. که در صورت کار نکردین پی اس یو مشکل ایجاد شده درکامپیوتر مربوط به مادربرد نمیشود.

در لپ تاپ نیز می توانید پس از وصل آداپتور برق به سیستم لپ تاپ و با روشن کردن دستگاه سلامت پی اس یو لپ تاپ را بررسی کنید.

بررسی کدهای بوق در خرابی مادربرد لپ تاپ

بررسی کد های بوق نیز از دیگر راه های تست مادربرد است.

برای انجام این کار، لطفا دستگاه های دیگری به غیر از CPU و حافظه را جدا کنید. سپس سیستم را روشن کنید تا BIOS خودآزمایی را انجام دهد. اگر PC مذکور در این بخش خودآزمایی را پشت سر نگذارد. در این حالت، کامپیوتر یا بوق نمی زند و یا بوقی می زند که منبع مشکل را به شما می گوید.شرکت های مختلف تولیدکننده مادربرد برای انواع خطاهای سخت افزاری کدهای بوق مختلفی را تعبیه کرده اند.

در صورت خرابی مادربرد لپ تاپ چه باید کرد؟

بعد از اتمام عیب یابی و انجام تست های مادربرد، چنانچه متوجه شدید که مادربرد خراب است، چه کاری باید انجام دهید؟

شما می توانید برای تعمیر مادربرد خودتان اقدام کنید. اما باید بدانید که این کار ساده ای نیست و نیازمند دانش پایه ای در مورد قطعات الکتریکی مانند خازن ها است و خطر برق گرفتگی نیز وجود دارد. ما در ناوک سرویس پیشنهاد میکنیم با ثبت سفارش تعمیر اینکار را به متخصصین فنی ما بسپارید.

در صورتی که از مارد برد قدیمی استفاده میکنید بهتر است که مادربرد جدید خریداری کنید. مدل مادربرد خریداری شده باید با قطعات کامپیوتر و لپ تاپ شما باید سازگاری داشته باشد، بنابراین به هنگام خرید مدل لپ تاپ خود را حتما در نظر بگیرد.

توجه: پس از تعویض مادربرد خراب، به حتم ویندوز جدید نصب کنید. یعنی انتقال همه داده ها، نصب مجدد کلیه برنامه های نصب شده قبلی و پیکربندی تنظیمات سیستم ضروری است، برای جلوگیری از ایجاد مشکل، باید از سیستم عامل خود نسخه پشتیبان تهیه کرده و آن را روی مادربرد جدید برگردانید.

سؤالات متداول درباره نحوه تست مادربرد

چگونه می توانم تست کنم تا ببینم مادربرد من خراب است؟

    1. بررسی سخت افزاری ظاهری انجام دهید
    2. 2-    2- بررسی پاور (PSU)
    3. بررسی کنید که آیا کد های بوق شنیده می شود یا خیر

چگونه بفهمیم مادربرد سوخته است؟

    1. مادربرد را از نظر فیزیکی بررسی کنید تا ببینید بوی دود استشمام می کنید یا سوختگی روی مدار را می بینید.
    2. بررسی کنید که کدهای بوق را می شنوید یا خیر
    3. بررسی کنید که آیا کاراکترهای تصادفی را روی صفحه مشاهده می کنید یا خیر

نشانه های خرابی مادر برد لپ تاپ چیست؟

    1. آسیب فیزیکی قطعات
    2. بوی سوختگی غیرمعمول
    3. ظاهر شدن منوی بایوس در هنگام راه اندازی
    4. صفحه آبی مرگ
    5. مشکل فریز شدن های تصادفی
    6. نقص عملکرد برنامه ها

چه چیزی باعث خرابی مادربرد لپ تاپ می شود؟

گرمای بیش از حد، خرابی فن، گرد و غبار زیاد در کامپیوتر، دود ، ضربه تصادفی، قدیمی شدن ، افزایش ولتاژ یا ولتاژ ناپایدار و …. می تواند باعث از خرابی مادربرد شود.

تعمیر مادربرد کامپیوتر شامل چه مواردی می شود؟

بر اساس نشانه های خرابی مادربرد لپ تاپ و عیب یابی تخصصی کارشناسان، مشخص شد که دقیقا آسیب وارد شده به مادربرد است. در ادامه شدت این آسیب نیز مشخص شد. متوجه شدیم که آسیب دیدگی جدی است. رویکرد ها و روش های مختلفی برای تعمیرات مادربرد کامپیوتر در دستور کار قرار می گیرد.اجرای هر یک از این رویکرد­ها بر اساس نوع خرابی این قطعه می تواند کارامد باشد.

مهم ترین گزینه های تعمیرات مادربرد کامپیوتر شامل موارد زیر است:

تعویض چیپ های اصلی مادربرد، تعمیر و تعویض پل های شمالی و جنوبی، تعویض کنترلر های مختلف روی مادربرد مانند کنترلر  USB، تعویض قطعات آسیب دیده روی برد نظیر خازن ها، مقاومت ها، دیود ها و ترانزیستور ها، تعمیر و ترمیم مشکلات و اختلالات ایجاد شده در مدار های مرتبط با مادربرد کامپیوتر، تعمیر و تعویض اسلات های روی مادربرد، تعمیر و تعویض پورت های روی مادربرد، تعویض سوکت های روی مادربرد مانند سوکت CPU و مواردی از این دست می شود.

این موارد مهم ترین گزینه های تعمیر مادربرد کامپیوتر است.

ناوک سرویس مرکز تخصصی تعمیرات انواع لپ تاپ ،تعمیرسرفیس و تعمیر مک بوک به صورت آنلاین در خدمت مشتریان خود میباشد. جهت اطلاع از راه ارتباطی با ناوک سرویس به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *