دانستنی ها

کارت شبکه چیست؟ + تست سلامت کارت شبکه

کارت شبکه

در این مطلب با کارت شبکه لپ تاپ و انواع آن آشنا می‌شوید و یاد می‌گیرید که خودتان چطور با تست سلامت کارت شبکه از خرابی کارت شبکه لپ تاپ خود باخبر شوید. و برای تعمیر آن اقدام کنید.

یکی از قطعات خیلی مهم لپ تاپ یا کامپیوتر شما کارت شبکه آن است که به آن NIC (Network Interface Card) می‌گویند. اهمیت این قطعه خصوصا این روزها که استفاده ما از اینترنت افزایش یافته دو چندان شده چون اگر اتفاقی برای این کارت بیفتد ما هیچ اتصالی به هیچ شبکه‌ای نخواهیم داشت حالا چه شبکه کابلی باشد چه بی‌سیم، چه اترنت باشد چه Wi-Fi. پس هر مشکلی متوجه کارت شبکه لپ تاپ باشد باید به سرعت رفع شود.

کارت شبکه

کارت شبکه

انواع کارت شبکه

دو نوع بسیار رایج کارت شبکه عبارتند از Wired و Wireless. کارت شبکه وایرلس امکان اتصال به شبکه‌های بدون سیم را برای کاربر فراهم می‌کند و یکی دو آنتن دارد که از کارت خارج می‌شود. کارت شبکه‌ سیمی یا Wired فقط دارای یک پورت RJ-45 و یک کابل اترنت در انتهایش است. همین باعث می‌شود که این کارت نسبت به کارت شبکه وایرلس فضای کمتری اشغال کند.

شما اگر کامپیوتر دارید می‌توانید خروجی کارت شبکه‌تان را از پشت کیس مثل بقیه پورت‌ها مشاهده کنید. اما در لپ‌تاپ این خروجی معمولا در طرفین آن قرار گرفته است.

خرابی کارت شبکه

همانطور که متوجه شدید کارت شبکه ساختار ساده‌ای دارد و همین باعث شده که چندان چیزی برای خرابی نداشته باشد! مشکلات کارت شبکه عموما از اتصالات آن است. البته مشکل می‌تواند از سیستم عامل، درایور یا کابل آن هم باشد. به هر حال شما می‌توانید خودتان برای تست خرابی کارت شبکه اقدام کنید به این صورت که:

وارد Control Panel شوید و به قسمت Network And Sharing Center بروید. گزینه Change Adapter Setting را پیدا کنید و رویش بزنید. بعد روی Local Area Connection کلیک راست کنید. اگر دیدید که گزینه Status فعال است کارت شبکه‌تان هیچ مشکلی ندارد و به درستی وصل شده است.

یا اینکه در محیط cmd عبارت ping 127.0.0.1 را تایپ کنید. در صورت ظاهر شدن پیغام TTL می‌فهمید که کارت شبکه شما درست نصب شده است. برای دانستن اینکه خود کارت شبکه‌تان سالم است یا نه در ادامه همین مرحله عبارت ipconfig/release و ipconfig/renew را تایپ کنید. با تایپ این عبارات مجددا ارتباطات شما راه‌اندازی می‌شوند. اگر در متنی که برای شما ظاهر شد قسمت media disconnected وجود داشت ولی ip موجود نبود این به معنای معیوب بودن کارت شبکه است.

تعمیر کارت شبکه

اگر کارت شبکه لپ تاپ شما در device Manager نشان داده نمی‌شود لپ تاپ شما نتوانسته است کارت شبکه را شناسایی کند که این امر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد:

گاهی نقاط اتصال کارت شبکه با مادربرد اکسیده می‌شود و همین امر منجر به قطع ارتباط میان کارت شبکه و لپ تاپ می‌شود. کارشناسان ناوک در چنین مواردی با احتیاط لپ تاپ را باز کرده، کارت را از محلش خارج می‌کنند و این نقاط را تمیز می‌کنند. بنابراین می‌توانید با خیال راحت کار خود را به آن‌ها بسپارید.

گاهی خرابی کارت شبکه یک جور خرابی نرم‌ افزاری است. برای رفع این مشکل اولین کاری که خودتان می‌توانید بکنید این است که نرم افزار راه انداز کارت شبکه لپ تاپ خود را حذف کرده و از نو آن را نصب کنید. اگر مشکل حل نشد باید خودتان یا متخصصان ناوک درایور کارت شبکه لپ تاپ شما را از نو نصب کنند. چون در این مواقع اینترنت هم ندارید نمی‌توانید این درایور را دانلود یا به روز رسانی کنید بنابراین باید از طریق سیستم دیگری اقدام کنید.

در نهایت اگر با هیچ کدام از این راه حل‌ها مشکل شما حل نشد باید به فکر تعویض کارت شبکه لپ تاپ خود باشید.

آیا شما هم تا به حال با کارت شبکه لپ تاپ خود به مشکل برخورده‌اید؟ چه مشکلی؟ چگونه توانسته‌اید این مشکل را حل کنید؟ راهکار خود را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *