مک بوک

روش های بهینه سازی و نگهداری از باتری مک بوک

باتری مک بوک

نگهداری از باتری مک بوک یا هر لپ تاپ دیگری، احتمالا دغدغه هر فردی است که از آن ها استفاده می کند، بی شک هزینه های تعویض خیلی بالا است و هیچ باتری تعویضی عملکردی شبیه باتری اورجینال خود دستگاه نخواهد داشت، پس در این مقاله راه های بهینه سازی و نگهداری از باتری مک بوک به طور خاص آموزش داده شده که البته برای اکثر لپ تاپ ها هم صدق می کند. با بهره گیری از این آموزش، نیاز به تعویض باتری مک بوک را به تعویق بیاندازید.
در صورتی که نیاز به خرید باتری مک بوک داشتید، حتما به فروشگاه ما سر بزنید.

راهکارهای نگهداری ازباتری مک بوک

«عمر باتری» مدت زمانی است که دستگاه شما قبل از نیاز به شارژ مجدد کار می کند. «طول عمر باتری» مدت زمانی است که باتری شما تا زمانی که نیاز به تعویض داشته باشد دوام می آورد. با بهره گیری از نکات کلیدی مربوط به نگهداری از باتری مک بوک می توانید هر دو را به حداکثر برسانید.

اکر قصد خرید مک بوک دست دوم دارید یکی از مواردی که باید در نظر بگیرید باتری آن است. برای بررسی وضعیت باتری آن، خواندن این مقاله به شما کمک شایانی خواهد کرد.

  • آپدیت کردن برای افزایش طول عمر باتری مک بوک

همیشه نرم افزار مک بوک خود را به جدیدترین ورژن آپدیت کنید. به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار اپل اغلب شامل فناوری‌های پیشرفته صرفه‌جویی در مصرف انرژی هستند، بنابراین همیشه مطمئن شوید که مک بوک شما از آخرین نسخه macOS استفاده می کند. اگر به اینترنت متصل هستید، macOS هر هفته به‌طور خودکار به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار را بررسی می‌کند، اما اگر خودتان زمان نصب به‌روزرسانی‌ها را کنترل می‌کنید. برای تأیید اینکه از آخرین نرم افزار نصب شده است یا نه، به منوی Apple بروید و Software Update را انتخاب کنید.

  • افزایش طول عمر باتری مک بوک با اجتناب از دمای زیاد

دستگاه های مک بوک به گونه ای طراحی شده اند که در طیف وسیعی از دمای محیط (10 تا 35 درجه سانتیگراد)، عملکرد ایده آلی دارند. در نگهداری از باتری مک بوک، بسیار مهم است که دستگاه خود را در معرض دمای محیط بالاتر از 35 درجه سانتیگراد قرار ندهید. زیرا می تواند به طور دائم به ظرفیت باتری آسیب برساند. از طرفی شارژ دستگاه در دمای بالای محیطی هم می تواند آسیب بیشتری به آن وارد کند.

زمانی که دما از دمای توصیه شده فراتر رود، نرم افزار ممکن است شارژ بیش از 80 درصد را محدود کند. حتی نگهداری باتری در محیط گرم می تواند به طور غیر قابل برگشتی به آن آسیب برساند. هنگام استفاده از دستگاه خود در محیط بسیار سرد، ممکن است متوجه کاهش عمر باتری شوید، اما این حالت موقتی است. هنگامی که دمای باتری به محدوده عملکرد عادی خود بازگردد، عملکرد آن نیز به حالت عادی باز خواهد گشت.

افزایش عملکرد باتری مک بوک

نگهداری صحیح باتری مک بوک و افزایش طول عمر باتری مک بوک

افزایش عملکرد باتری

  • برداشتن قاب مک بوک حین شارژ 

شارژ کردن دستگاه مک بوک زمانی که داخل قاب قرار دارد ممکن است گرمای اضافی ایجاد کند که این گرما بر ظرفیت باتری تأثیر بگذارد. در نگهداری از باتری مک بوک خود اگر متوجه شدید که هنگام شارژ داغ می شود، ابتدا آن را از قاب خارج کنید و سپس به شارژ بزنید.

  • نیمه شارژ نگه داشتن در صورت عدم استفاده طولانی مدت

اگر می‌خواهید طولانی مدت از مک بوک استفاده نکنید، دو عامل کلیدی بر سلامت کلی باتری شما تأثیر می‌گذارد:

    • دمای محیط 
    • درصد شارژ باتری در هنگام خاموش کردن.

بنابراین برای نگهداری از باتری مک بوک توصیه می کنیم که باتری دستگاه خود را به طور کامل شارژ یا خالی نکنید، تا حدود 50 درصد شارژ داشته باشد. اگر مک بوک را در زمانی که باتری آن به طور کامل تخلیه شده است نگه داری کنید، ممکن است باتری در حالت دیسشارژ عمیق قرار گیرد که باعث کاهش توانایی شارژ نگه داشتن باتری می شود. برعکس، اگر به طور کامل شارژ نگهدارید، ممکن است باتری مقداری از ظرفیت خود را از دست بدهد و به عمر باتری کوتاه‌تر منجر شود. برای جلوگیری از استفاده اضافی از باتری، دستگاه را خاموش کنید. دستگاه خود را در محیطی خنک و بدون رطوبت با دمای کمتر از 35 درجه سانتیگراد  قرار دهید. اگر قصد دارید از مک بوک خود بیش از شش ماه استفاده نکنید، هر شش ماه آن را تا 50 درصد شارژ کنید.

درنهایت اینکه اگر مدت ها از مک بوک خود استفاده نکرده اید، در زمان استفاده مجدد، ممکن است شارژ باتری آن کم شده باشد و قبل از استفاده به ۲۰ دقیقه شارژ با آداپتور اصلی نیاز داشته باشد.

  • بهینه سازی تنظیمات برای نگهداری از باتری مک بوک 

برای نگهداری از باتری مک بوک پیشنهاد می شود که تنظیمات بخش های زیر را بهینه نمایید.

    • انرژی: بخش صرفه جویی در انرژی (Energy Saver preference) شامل تنظیمات مختلفی است که سطح انرژی مک بوک شما را تعیین می کند. مک بوک شما می داند که چه زمانی به برق وصل است و بر اساس آن کار می کند. هنگام استفاده از باتری، صفحه نمایش را کم نور می کند و از سایر قطعات به میزان کم استفاده می کند. اگر این تنظیم را برای به حداکثر رساندن عملکرد تغییر دهید، باتری شما سریع‌تر خالی می‌شود.
    • روشنایی: برای دستیابی به حداکثر عمر باتری، نور صفحه نمایش را تا کمترین میزانی که راحت هستید کاهش دهید. به عنوان مثال، هنگام تماشای یک ویدیو در هواپیما، اگر چراغ های کابین خاموش هستند، ممکن است نیازی به روشنایی کامل نداشته باشید.
    • وای فای: انرژی مصرف می کند، حتی اگر از آن برای اتصال به شبکه استفاده نمی کنید. می توانید آن را در منوی وضعیت Wi-Fi در نوار منو یا در تنظیمات شبکه خاموش کنید.
    • برنامه های کاربردی و لوازم جانبی: و تنظیم آخر برای نگهداری از باتری مک بوک این است که اتصالات جانبی را قطع کنید و برنامه هایی را که اکنون استفاده نمی کنید، ترک کنید. اگر در حال حاضر به کارت SD دسترسی ندارید، آن را خارج کنید.

  • وصل بودن آداپتور هنگام شارژ سایر دستگاه ها با مک بوک.

هنگامی که از مک بوک برای شارژ دستگاه های دیگر از طریق USB استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که مک بوک به برق وصل است. در غیر این صورت ممکن است آن دستگاه ها باتری مک بوک شما را سریعتر از حد معمول تخلیه کنند. اگر دستگاه دیگری در حالت خاموش یا در حالت خواب یا آماده به کار به مک بوک شما متصل شود، ممکن است باتری دستگاه خالی شود.

  • وضعیت باتری خود را بررسی کنی

شاید عمر باتری روبه پایان است. به خصوص  اگر مک بوک شما کمتر از یک ساعت خاموش میشود و یا نیاز به تمدید شارژ دارد. در این شرایط ممکن است باتری شما نیاز به تعویض داشته باشد. به طور کلی پس از استفاده طولانی مدت، باتری ها رو به ضعیف شدن میروند. اگر مشکلی جدی در باتری شما وجود داشته باشد، macOS به شما اطلاع خواهد داد.

به Apple > System Preferences > Battery رفته، سپس روی باتری کلیک کنید. در گوشه پایین سمت راست، روی Battery Health، و می‌توانید همان موارد ذکر شده در بالا را ببینید.
در نسخه‌های قدیمی macOS کمی متفاوت است. باید روی نماد باتری در نوار منو کلیک کنید و در حالی که کلید گزینه را نگه دارید.

اگر پیغام  Condition: Normal را یافت کردید همه چیز مرتب است. اما اگر مشکلی وجود داشته باشدشما با این پیاغن مواجه خواهید شد Service Recommended. این نشانه هشداری است که به شما میگوید نیاز به بررسی و تعمیر مک بوک دارید. زیرا عملکرد باتری نسبت به زمانی که نو برای نگه داری شارژ با مشکل روبه رو شده .

  • برای افزایش عمر باتری مک بوک از مرورگر سافاری استفاده کنید

به طور کلی به دلیل مصرف رم سنگین در مرورگر کروم، فشار زیادی به باتری شما وارد میشود. بنابراین برای افزایش عمر باتری مک بوک خود، بهتر است از مرورگر سافاری استفاده کنید. در مواقعی که سافاری با مشکل مواجه شد و یا در قسمت های که سافاری پاسخ گو نیست از کروم استفاده نمایید.

  • صفحه نمایش خود را کم نور کنید

در حالی که این توصیه واقعاً برای آخرین مدل‌های مک‌بوک پرو صدق نمی‌کند، نمایشگرهای دستگاه‌های قدیمی‌تر از مصرف انرژی بسیار کمتری برخوردار هستند. کاهش روشنایی رتینا مک بوک پرو مطمئناً می تواند در افزایش عمر باتری مک بوک کمک کند.

می توانید این کار را با استفاده از کلیدهای F1 و F2 روی صفحه کلید انجام دهید. یا با ضربه زدن روی نماد روشنایی در نوار لمسی انجام دهید. همچنین ممکن است بخواهید روشنایی خودکار را غیرفعال کنید. می توانید این کار را با رفتن به System Preferences > Displays انجام دهید. 

  • برنامه های Rogue را مدیریت کنید

به طور کلی، این برنامه های سرکش و منابع فشرده هستند که از انرزی باتری بیشتر مصرف می کنند. چیزی که باید مراقب آن باشید این است که در زمانی که از آنها استفاده نمی کنید همچنان در حال اجرا نباشند. سعی  کنید که از برنامه‌های پرمصرف که استفاده نمی‌کنید را حذف کنید. برنامه هایی مانند فتوشاپ، استیم و هر بازی که نصب کرده اید میتواند در عملکرد باتری شما تاثیربگذارد.
برای اینکه از میزان استفاده برنامه های  نصبی از باتری مک خود اطلاع پیدا کنید، Activity Monitor را باز کنید (از Applications > Utilities) و روی زبانه CPU کلیک کنید. در اینجا برنامه هایی را خواهید دید که بزرگترین  منبع های استفادهاز باتری هستند. اگر برنامه‌ای حجم زیادی از پردازش‌های CPU (بیش از 70 درصد) را به خود اختصاص می‌دهد، روی آن دوبار کلیک کرده و Quit را انتخاب کنید.

  • مک خود را مرتب و سازمان دهی کنید

استفاده از یک مک سازمان دهی نشده مانند رانندگی با خودرویی است که تاریخ سرویسش گذشته است. در حالی که macOS به طور کلی در مدیریت منابع خود به روز عمل میکند، اما هنوز جای کار دارد.

شدت ضعف عملکرد باتری به کاری که در مک خود انجام می دهید بستگی دارد. اگر یک برنامه نویس هستید و بسته های زیادی را روی مک خود نصب می کنید، فقط برای اینکه آنها را فراموش نکنید، با احتمال زیاد با مشکل مواجه می شوید.
در هر صورت، زمانی که در عملکرد مک شما اختلال به وجود می آید و باتری زیادی را خالی می کند، فرصت خوبی برای بررسی و مرتب کردن سیستم مک است. می توانید جهت افزایش عمر باتری مک بوک این کار را با استفاده از چند ابزار مختلف انجام دهید.
می توانید از یک برنامه هایی مانند CleanMyMac نیز استفاده کنید. این یک بخش تعمیر و نگهداری دارد که به بهبود عملکرد مک و سلامت باتری اختصاص داده شده است.
اگر به دنبال گزینه های رایگان هستید، به OnyX نگاه کنید. ممکن است در ابتدا عجیب و ترسناک باشد، اما کارهایی را که می خواهید انجام دهید انتخاب کنید و اجازه دهید OnyX کار خود را انجام دهد (توصیه می شود قبل از این از فایل های مهم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید). OnyX اسکریپت‌های بهینه‌سازی را در سطح سیستم‌عامل اجرا می‌کند و ممکن است در موارد که کاربر دسترسی کمی دارد و یا ناخواسته مشکل ایجاد کزده است مراقبت کند.

  • نور پس زمینه صفحه کلید را غیرفعال کنید

اگر به طور معمول در تاریکی کار می کنید یا به طور اتفاقی نور پس زمینه صفحه کلید را فعال کرده اید، باید آن را خاموش کنید. با استفاده از کلید F5 می توانید این کار را انجام دهید. در حالی که صفحه کلید با نور پس زمینه یک ویژگی عالی در مک بوک است، استفاده از آن برای مدت طولانی می تواند موجب کاهش عمر باتری شما باشد بنابراین بهتر است جهت  افزایش عمر باتری مک بوک خود نور پس زمینه را غیر فعل کنید.

  • عمر باتری مک خود را کنترل کنید

Battery Health یک برنامه نوار منوی رایگان است که عمر باتری مک شما را بررسی می کند و برای دیدن میزان سلامت باتری مک بوک خود می‌توانید از آن استفاده کنید و اطلاعات فنی خاصی را در اختیار شما قرار می دهد که macOS نمی کند. این اپلیکیشن یک امتیاز کلی از سلامت باتری به همراه بالاترین ظرفیت شارژ فعلی آن را به شما می دهد.
یک مزیت اضافی برای نصب برنامه این است که حتی زمان تخمین باقی مانده برای باتری (در شرایط مختلف) را در اختیار شما قرار می دهد. حتی در مورد سلامت باتری و افزایش عمر باتری مک بوک به شما پیشنهاد میشود از تخمین ها استفاده نمایید.

  • Turbo Boost را خاموش کنید

Turbo Boost یکی از ویژگی‌های پردازنده‌های اینتل است که نوعی Overdrive را تا 11 امکان‌پذیر می‌کند. اگر از مک‌بوک رتینا مدرن استفاده می‌کنید، مک شما از این ویژگی پشتیبانی می‌کند (برای اطمینان، صفحه مشخصات مدل خود را در اپل جستجو کنید و سایت اینترنتی اپل مراجعه کنید).
اگر از مک بوک پرو 15 اینچی استفاده می کنید، غیرفعال کردن بوست توربو تأثیر مثبت واضحی بر عمر باتری دارد. وظایفی آن فشرده CPU است  اما برای استفاده عمومی، غیرفعال کردن Turbo Boost، حتی به طور موقت در شرایط سخت، می تواند به شما کمک بزرگی باشد.

در نهایت افزایش عمر باتری مک بوک شما به استفاده شما بستگی دارد

اگر در حال تماشای فیلم‌های فول اچ‌دی با روشنایی بالا هستید، یا کارهای فشرده‌ای مانند رمزگذاری ویدیوها را انجام می‌دهید، مک‌بوک شما همچنان در عرض سه یا چهار ساعت ممکن است نیاز به شارژ داشته باشد. اما در استفاده عمومی، نکات بالا باید به شما کمک در افزایش عمر باتری مک بوک کند.
همچنین می‌توانید باتری مک‌بوک خود را کالیبره کنید. این مانند تنظیم مجدد رفتار پیش فرض باتری است. مک بوک خود را کاملاً شارژ کنید، سپس آن را کاملاً خالی کنید و سپس دوباره آن را تا انتها شارژ کنید.

اگر راهکارهای بالا را اجرا کردید و عمر بهینه باتری شما به پایان رسید و نیاز به تعویض باتری و یا تعمیر مک بوک خود داشتید می توانید برای خرید باتری مک بوک و تعویض آن و یا تعمیر مک بوک به ناوک سرویس مراجع کنید، در صورت داشتن سوالات بیشتر می توانید به بخش تماس با مای وبسایت ناوک سرویس مراجعه کنید.

امتیاز به این مطلب

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *