دانستنی ها

نشانه های خرابی باتری لپ تاپ در ویندوز چیست

نشانه های خرابی باتری لپ تاپ در ویندوز چیست

 

این روزها لپ تاپ ها استفاده ی زیادی دارند و به دلیل پیشرفت تکنولوژی و طراحی هایی با کارآیی بیشتر، عملکرد بهتری را ارائه می دهند. عمر مفید لپ تاپ ها نیز افزایش یافته است. اما معمولا در لپ تاپ های جدید باتری ها اولین قسمتی هستند که از کار می افتند. معمولا این زمان به طور استاندارد بین دو تا سه سال است. از آنجایی که خرابی باتری ممکن است موجب از بین رفتن بقیه ی قطعات لپ تاپ می شود باید به نشانه های خرابی باتری لپ تاپ دقت کرد و به سریع ترین شکل ممکن آن را تعمیر یا تعویض کنید.

 

نشانه های اتمام عمر laptop battery

اولین نشانه ای که به شما نشان می دهد چیزی دچار مشکل شده است، این است که به نظر می رسد باتری مدت زمان کمتری انرژی را ذخیره می کند. مثلا اگر قبلا می توانستید شش ساعت از لپ تاپتان بدون اینکه نیازی باشد آن را به شارژر وصل کنید، استفاده کنید، حالا این زمان به سه ساعت کاهش یافته است. اما این تشخیص ممکن است کاملا صحیح نباشد و مطمئناً برای توجیه تعویض باتری کافی نیست، زیرا تعداد زیادی متغیر دیگر می توانند بر عمر باتری (دما، چه نرم افزاری که در حال اجراست، تغییر در تنظیمات صرفه جویی در باتری، نرم افزار به روز شده و غیره) تاثیرگذار باشد. خوشبختانه، ویندوز 10 (و نسخه های قبلی ویندوز) داده های عمیقی را در مورد باتری های لپ تاپ ارائه می دهد. اما مگر اینکه شما یک کاربر قدرت ویندوز باشید، دسترسی به آن داده ها کمی پیچیده و دست و پا گیر است.

نشانه های خرابی باتری لپ تاپ در ویندوز چیست

نرم افزار باتری لپ تاپ

خوشبختانه ، یک نرم افزار رایگان وجود دارد که امکان دسترسی آسان به وضعیت فعلی و اطلاعات مربوط به داده های باتری شما را فراهم می کند.این نرم افزار BatteryViewInfo نامگذاری شده است (این نرم افزار در کلیه نسخه های ویندوز از ویندوزهای سال 2000 تا ویندوز 10 کار می کند) و دسترسی به اطلاعاتی از قبیل نام باتری، نام تولید کننده، شماره سریال، تاریخ تولید، وضعیت برق (شارژ / تخلیه)، ظرفیت باتری فعلی، ظرفیت کاملاً شارژ، ولتاژ و میزان شارژ / تخلیه (توجه داشته باشید که برخی از باتری ها ممکن است تمام این اطلاعات را ارائه ندهند) را در اختیار قرار می دهد.

سه پارامتر وجود دارد که برای متوجه دن وضعیت سلامتی باتری لپ تاپتان باید به آنها نگاه کنید. اولین گزینه، تعداد چرخه بار/ تخلیه است (discharge cycles). هرچه این تعداد بیشتر باشد، احتمالاً باتری شما فرسوده تر خواهد بود. اگر این تعداد بالای 500 باشد، باتری در حال پیر شدن است. اگر بیش از 800 باشد، احتمالاً این باتری به پایان عمر نزدیک است. اگر چرخه ی بار بیش از 1000 باشد نیز به این معناست که باتری به پایان عمر خود رسیده است. دو شماره دیگر که باید به آنها توجه کنیم عبارتند از: ظرفیت شارژ کامل و ظرفیت طراحی شده (Full Charged Capacity وDesigned Capacity). هرچه فاصله بین این دو عدد بزرگتر باشد، باتری فرسوده تر خواهد بود. اگر ظرفیت شارژ کامل زیر 80٪ ظرفیت طراحی شده باشد، احتمالاً باتری علائم سایش را نشان می دهد و نیاز به تعویض دارد.

منبع: zdnet.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *