دانستنی ها

تشخیص سرعت یو اس بی (USB)

تشخیص سرعت یو اس بی

 

در مقاله قبلی سایت ناوک برای شما از انواع یو اس بی گفتیم. امروز می‌خواهیم از سرعت USBها بگوییم. این مساله در پاسخ به پرسش : «چگونه USB 3.0 را از 2.0 تشخیص دهیم؟» به کار شما خواهد آمد. پس بیایید اول استانداردهای سرعت یو اس بی ها را بررسی کنیم.

 

انواع استانداردهای سرعت USB ها

ما چهار استاندارد برای سرعت یو اس بی ها داریم که شامل 1.0، 2.0، 3.0 و 4.0 می‌شوند. اولین استاندارد USB 1.0 است که سرعتش حدود ۱.۵ مگابایت بر ثانیه است. البته این سرعت در ورژن بعدی این استاندارد یعنی 1.1 به ۱۲ مگابایت رسید. حالا همانطور که می‌دانید دیگر این سرعت جوابگو نیست بنابراین می‌شود گفت که این استاندارد کاملا منسوخ شده است.

استاندارد بعدی یعنی USB 2.0 یک استاندارد ماندگار است و با وجود اینکه ۲۰ سال از عمرش می‌گذرد هنوز دستگاه‌های زیادی مثل موس ها، کیبوردها و فلش مموری ها هستند که از آن استفاده می‌کنند. آخرین استاندارد هم USB 3.0 است که سرعت بسیار بیشتری نسبت به 2.0 دارد (در سال ۲۰۰۸ سرعت آن را ۵ گیگ بر ثانیه برآورد کردند.) ولی هنوز این استاندارد فراگیر نشده است.

تشخیص سرعت یو اس بی

USB

استاندارد چهارم هم USB 4.0 است که فعلا فقط معرفی شده است و می‌گویند که ۴۰ گیگ بر ثانیه سرعت دارد. این استاندارد روی انتقال اطلاعات به صورت دوطرفه تاکید دارد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید: مادربورد چیست و چه اجزایی دارد؟

چگونه USB 3.0 را از 2.0 تشخیص دهیم؟

حالا که این استاندارها را می‌شناسیم این مانده که دو تا از فراگیرترین‌های‌شان را بتوانیم از هم تشخیص بدهیم. معمولا لپ تاپ ها اینطوری هستند که دو سه تا پورت USB 2.0 و یک عدد 3.0 دارند. چگونه می‌توانیم این دو پورت را همدیگر تشخیص دهیم؟

اولین راه تشخیص این است که ببینید نماد یا نشانی کنار پورت یا دستگاه درج شده است؟ معمولا پورت های USB 3.0 دو حرف SS کنارشان دارند. اگر این نشان کنارش نشان برق هم داشته باشد یعنی از قابلیت Fast Charge هم پشتیبانی می‌کند.

دومین راه این است که به شکل خود USB دقت کنیم. یو اس بی ۳ معمولا رنگ آبی دارد ولی یو اس بی ۲ سیاه است. لازم است بدانید که اگر پورت USB 3.0 روی دستگاه‌تان وجود دارد برای اینکه بتوانید از سرعت آن بهره‌مند شوید باید کابل USB 3.0 هم داشته باشید. کابلی که آن هم رنگ آبی دارد.

گاهی اوقات این درگاه ها دچار اختلال هایی می‌شوند و درست کار نمی‌کنند و ممکن است شما فکر کنید لوازم جانبی شما مانند هارد یا فلش و یا موس و کیبورد شما دچار مشکل شده اند! در چنین مواقعی بهتر است با مراجعه به یک مرکز تعمیرات معتبر از سلامت دستگاه خود اطمینان حاصل نمایید.

حالا به دستگاه‌هایی که در خانه دارید و پورت های آن‌ها دقت کنید. دستگاه های شما چه نوع USB دارند؟ آیا تا به حال از پورت USB 3.0 استفاده کرده‌اید؟ نظرات و سوالات‌تان را از طریق بخش نظرات سایت ناوک با ما در میان بگذارید.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “تشخیص سرعت یو اس بی (USB)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *