دانستنی ها

استیکی کیز (Sticky Keys) در ویندوز چیست و چگونه فعال و غیرفعال می‌شود؟

Sticky Keys

 

استیکی کیز یا کلیدهای چسبنده در واقع یک قابلیت است. قابلیتی که ممکن است به اشتباه شما را به فکر تعمیر کیبورد لپ تاپ یا کامپیوترتان بیندازد در حالیکه به سادگی می‌تواند از طریق تنظیمات خود سیستم فعال یا غیرفعال شود. ما هم در این مطلب می‌خواهیم به پرسش‌های «کلیدهای چسبنده یا استیکی کیز چیست؟» و «نحوه فعال کردن و غیر فعال کردن استیکی کیز چگونه است؟» پاسخ دهیم.

 

کلیدهای چسبنده  یا استیکی کیز (Sticky Keys) چیست؟

همانطور که می‌دانید در صفحه کلید لپ تاپ یا کامپیوتر ما می‌توان با فشردن برخی دکمه‌ها عملکرد بقیه دکمه‌ها را تغییر داد. مثلا وقتی شما دارید تایپ انگلیسی انجام می‌دهید اگر دست‌تان را روی کلید Shift نگه دارید حروف انگلیسی کوچک تبدیل به حروف بزرگ می‌شوند. کلید Ctrl برای وقتی که می‌خواهیم چند چیز را با هم انتخاب کنیم کاربرد دارد، کلید Alt یا Windows هم در موقعیت‌های مختلف کاربرد خودشان را دارند.

حالا کلید های چسبنده چیست؟ این کلیدها همان کلیدهایی هستند که حین برخی کارها باید مداوم فشارشان دهیم، منتها وقتی قابلیت استیکی کیز را فعال می‌کنیم دیگر نیازی به این کار نیست و همان یک بار ضربه زدن به آن‌ها کفایت می‌کند.

توصیه می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید: میانبرهای کیبوردی ویندوز ۱۰ و مایکروسافت اج (Microsoft Edge)

Sticky Keys

Sticky Keys

نحوه فعال کردن استیکی کیز (Sticky Keys)

در ویندوز ۷ و ۸ و ۱۰ برای فعال کردن استیکی کیز کافی است کلید شیفت را ۵ بار پشت سر هم فشار دهید. وقتی این کار را کردید پیغام Sticky Keys برای شما ظاهر می‌شود و از شما می‌پرسد آیا قصد فعال کردن استیکی کیز را دارید؟ اگر پاسخ شما به این پیغام مثبت باشد استیکی کیز فعال می‌شود.

همانطور که می‌توانید حدسش را بزنید این قابلیت برای افراد با توانایی‌های محدود، تایپیست ها و… می‌تواند مفید باشد و سرعت آن‌ها را افزایش دهد. همچنین با این کار فشاری که روی برخی از دکمه‌ها وجود دارد حذف می‌شود.

آموزش از کار انداختن حالت کلیدهای چسبنده  (Sticky Keys)

  • برای غیر فعال کردن کلیدهای چسبنده در ویندوز ۱۰ کافی است مجددا ۵ بار پشت سر هم کلید Shift را فشار دهید. فشردن ۲ کلید از آن ۴ کلیدی که گفتیم (shift، Alt، Ctrl و windows) به صورت هم‌زمان باعث خاموش شده استیکی کیز می‌شود. اما اگر این روش‌ها جواب نداد باعث کلید ویندوز را فشار دهید یا روی خود نماد ویندوز در گوشه سمت چپ صفحه‌تان بزنید و به Setting بروید، روی Ease of Access و سپس Keyboard بزنید (البته با فشردن دکمه Win و U به صورت همزمان هم به اینجا هدایت می‌شوید.)، به پایین صفحه رفته و حالت Sticky Keys را غیرفعال کنید یا میانبرهایی که برای خاموش و روشن کردن این قابلیت وجود دارد را غیرفعال کنید.
  • برای غیر فعال کردن استیکی کیز در ویندوز ۷ و ۸ هم دقیقا همان دو روش اول که گفتیم باید جواب بدهد. در غیر این صورت باید به کنترل پنل رفته و به Ease of Access و بعد Make the Keyboard Easier to Use بروید. اینجا در پایین پنجره قسمت Make it Easier to Type را خواهید دید و می‌توانید تنظیمات مدنظرتان را در مورد کلیدهای چسبنده اعمال کنید یا آن‌ها را خاموش و روشن کنید.

توصیه می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید: آموزش اتصال کیبورد و موس به گوشی و تبلت های اندرویدی

شما تاکنون با استیکی کیز کار کرده‌اید؟ چه تجربه‌ای از کار کردن با این کلیدها دارید؟ سوالات و نظرات خود را از طریق بخش نظرات سایت با ما در میان بگذارید.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای
بازگشت به لیست

5 دیدگاه در “استیکی کیز (Sticky Keys) در ویندوز چیست و چگونه فعال و غیرفعال می‌شود؟

  1. علی سلیمی گفت:

    به درد نمیخوره همش اشتباه میکرد

  2. سپهر گفت:

    خییییییلی مفید بود ممنون از توضیحتان

  3. ایوب راستگو 78 گفت:

    دمتون گم سرم درد گرفت از این سوت زدنای بی موقع صفحه کلید بازم مرسی از مطلالب مفیدتون

    1. unknown گفت:

      اره سوت چرتی هم میزد..!

  4. nima گفت:

    تقریبا مفید بود
    تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *