دانستنی ها

چه معیارهایی را باید در انتخاب کارت صدا در نظر بگیریم؟

انتخاب کارت صدا

چه معیارهایی را باید در انتخاب کارت صدا در نظر بگیریم؟

کارت صدا چیست؟ چه بخشهایی دارد؟ این مقاله درمورد کارت صدا، انواع آن و اجزای سازنده اش برای شما توضیح میدهد.

آیا تا به حال با مشکل ضبط و پخش صدا در کامپیوتر خود مواجه شده­اید؟ به گونه­ای که این مشکل حتی با تغییر تنظیمات صدا برطرف نشود؟ آیا فکر خرید یا تعویض کارت صدا به ذهنتان آمده است؟ چگونه می­توان کارت صدای متناسب با کامپیوتر خود را انتخاب کرد؟ اگر شما هم به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد کارت صدای کامپیوتر هستید، در این مقاله با ما همراه باشید!

کارت صدا چیست؟

کارت صدا ابزاری است که شما توسط آن می­توانید میکروفون و دیگر اجزای صوتی را به کامپیوتر خود متصل کنید. در واقع می­توان گفت که کارکردهای اصلی یک کارت صدا عبارتند از: ضبط صدا، ترکیب صداهای مختلف، پردازش صداهای موجود و پخش صداهای از قبل ضبط شده. کامپیوتر تنها قادر به فهم اطلاعات دیجیتال می­باشد. بنابراین وظیفه یک کارت صدای معمولی در زمینه ضبط صدا این است که سیگنال­های ورودی آنالوگ را به اطلاعات صوتی دیجیتال تبدیل کند. سپس این اطلاعات صوتی دیجیتال را توسط یک نوع اتصال( مانند usb، فایر وایر، Thunderbolt و یا کارت PCI/PCIe) به کامپیوتر انتقال می­دهد. اما در زمینه پخش صدا یک کارت صدا برعکس این مرحله را انجام می­دهد. یعنی اطلاعات صوتی دیجیتال را از کامپیوتر دریافت می­کند، آن­ها را به سیگنال­های آنالوگ تبدیل کرده و توسط نوعی از اتصال به اسپیکر، هدفون و… تحویل می­دهد.

اینگونه شما می­توانید اطلاعات صوتی دیجیتال داخل کامپیوتر را درک کنید. با توجه به اتصالات و ترکیب­های متنوع ورودی و خروجی، این قطعه سخت افزاری دارای انواع مختلفی می­باشد. بنابراین برای انتخاب یک کارت صدای مناسب باید اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید.

انتخاب کارت صدا

اجزای تشکیل دهنده کارت صدا

اجزای سازنده یک کارت صدا عبارت هستند از:

  • حافظه ROM یا فلش برای ذخیره سازی داده­های صوتی
  • رابط­های لازم برای اتصال به میکروفون یا بلندگو
  • یک پورت خاص به نام “بازی” برای اتصالJoystick
  • MIDI(اینترفیس دستگاه­های موزیکال دیجیتالی) برای اتصال دستگاه­های موزیك خارجی
  • DSP(پردازنده سیگنال­های دیجیتال) برای انجام محاسبات
  • DAC(مبدل دیجیتال به آنالوگ) برای پخش صدا
  • ADC(مبدل آنالوگ به دیجیتال) برای ضبط صدا

انواع کارت صدا

کارت­های صدا معمولا به دو نوع داخلی(Internal) و خارجی(External) تقسیم می­شوند. البته برخی از کارت صداها وجود دارند که به صورت ترکیبی از یک کارت صدای اینترنال و یک عدد اکسترنال استفاده می­‌کنند. در ادامه به توضیح مختصری از هریک خواهیم پرداخت.

اجزای کارت صدا

۱. کارت صدای اینترنال

این نوع کارت صدا مستقیما بر روی مادربورد و درون کیس نصب می­شود و به دو شکل PCI و PCI-E موجود است. کارت صدای اینترنال به دلیل دارا نبودن کنترلرهایی مانند ولوم و عدم دسترسی آسان به ورودی­ها و خروجی­ها ،کمتر توسط کابران تجهیزات صوتی مورد استفاده قرار می­گیرد. اما در مدل­های حرفه­ای تر از کیفیت و سرعت بالایی برخوردار است.

قیمت کارت صدای اینترنال

۲. کارت صدای اکسترنال

این نوع کارت صدا معمولا درون یک جعبه فلزی قرار می­گیرد و سپس توسط نوعی اتصال مانند فایروایر یا USB اطلاعات دیجیتال را به کامپیوتر انتقال می­دهد. برخلاف کارت صدای اینترنال، در این نوع کارت صدا امکان دسترسی به ورودی و خروجی­ها آسان­تر است و امکانات جانبی آن­ها بیشتر است. همچنین امکان اعمال انواع تنظیمات را در اختیار کاربر قرار می­دهند. بنابراین در میان کاربران از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

قیمت کارت صدای اکسترنال

شما از کارت صدا چه می‌دانید؟ آیا شده که حس کنید کارت صدای لپ تاپ شما نیازتان را برطرف نمی‌کند و بخواهید کارت صدای اکسترنال بخرید؟ کارشناسان ما در مرکز خدمات ناوک صبورانه سوالات شما را پاسخ خواهند داد و شما را در مسیر خرید یک کارت صدای با کیفیت که مناسب نیازهای شما باشد راهنمایی خواهند کرد. فراموش نکنید نظرات و سوالات‌تان را در بخش نظرات سایت ناوک با ما در میان بگذارید.

خدمات ناوک متخصص در امر تعمیرات لپ تاپ٬ تعمیرات اپل و خدمات نرم افزاری.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *