دانستنی ها

آشنایی با پاتکی به نام هوش مصنوعی Bard گوگل

هوش مصنوعی Bard گوگل

هوش مصنوعی Bard گوگل پاتکی است در برابر چت بات Chat gpt. اسم این قابلیت گوگل بارد است. به عنوان یک چت هوشمند قرار است ظرف روز‌های آینده به موتور جست‌وجوی گوگل اضافه شود. در این مقاله شما با ادامه نبرد بین گوگل درایوو استارتاپ OpenAI و بررسی نبرد بین این دو آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

تعریفی از عملکرد هوش مصنوعی Bard گوگل

شاید بتوان گفت که در اصل نبرد بین دو غول فناوری اطلاعات یعنی گوگل و مایکروسافت است. چند روز پیش Sundar Pichai به عنوان مدیر‌عامل گوگل اعلام کرد که قرار است هوش مصنوعی Bard گوگل را ( به طور آزمایشی ) در بین trusted testers ( آزمایش کنندگان معتمد ) رونمایی کند. این حرکت گوگل را می‌توان پاسخی به تهدید و چالش چت بار استارتاپ OpenAI، که از طرف مایکروسافت حمایت می‌شود معرفی کرد.

اما کمپانی گوگل قرار است رونمایی گسترده و به طور همگانی نسخه آزمایشی چت بات گوگل بارد را با حمایت LaMDA، در روزهای آینده انجام دهد.

سازوکار گوگل بارد به ظاهر شبیه به چت بات هوش مصنوعی ChatGPT است. سرویسی مکالمه محوری که در برابر زبان طبیعی انسان قرار است پاسخ‌گو باشد. به احتمال زیاد باید مانند چت بات جی پی تی، به سوالات کاربران پاسخ هوشمندانه ارائه دهد. در گفتگو‌ها شرکت کند و به نگارش متن‌های دقیق بپردازد. این اطلاعات از نحوه عملکرد و امکانات موجود در چت بات گوگل بارد تخمینی است. چرا که هنوز به طور همگانی در دسترس عموم قرار داده نشده و در مرحله آزمون و خطا است.

در روز 6 February مطابق با 17 بهمن، مایکروسافت کنفرانس اختصاصی را به هدف اعلام ادغام فناوری ChatGPT با موتورسرچ Bing برگزار کرد. در ادامه گوگل نیز طی کنفرانسی به مجهز شدن موتور سرچ معروف خود با چت بات Bard گوگل اشاره داشت.

چت بات گوگل بارد یا چت بات جی پی تی، کدام هوشمند تر هستند؟

از آنجایی که مدتی از رونمایی فناوری ChatGPT می‌گذرد، کاربران نسبتا با عملکرد این ابزار آشنا شده‌اند. ساختار این فناوری بر اساس دستاورد گوگل به نام Transformer تهیه شده است. این همان فناوری است که می‌تواند با توجه به معماری شبکه عصبی، مطابق با ورودی‌هایی که از کاربران دریافت می‌کند پیش‌بینی‌هایی را ارائه نماید.

اصولا ستون فقرات همه ربات‌های هوشمند مطابق با استاندارد‌های این فناوری است. گوگل آن را در سال 2017 رونمایی کرد و برای در دسترس قرار گرفتن عموم، اقدام به Open Source  کردن آن نمود. اما شاید نمی‌دانست که روزی این حرکت می‌تواند شرایط را برای آغاز تهدیدی بر علیه او فراهم آورد. فناوری Transformer برای computer vision و البته پردازش زبان طبیعی مورد استفاده قرار گرفته می‌شود.

اما هوش مصنوعی Bard گوگل در مرحله آزمایشی است. به همین دلیل هنوز قابلیت‌های آن به طور کامل رونمایی نشده است. هنوز نمی‌توان به طور دقیق گفت که آیا می‌تواند در برابر همه سوالات پاسخ‌گو باشد یا خیر. از طرفی دیگر هنوز کسی نمی‌داند که از چه مقدار دانشی برخوردار است. این‌ها همه خدمات تئوری است که منتظر رونمایی از آن هستیم. اما آیا فناوری گوگل و البته جی پی تی در زمینه ارائه خدمات عملی مانند تعمیر سرفیس و یا تعمیر مک بوک نیز می‌توانند موفق باشند؟ این‌ها همه ابهاماتی است که هنوز توسط گوگل روشن نشده است. و این عدم داشتن آگاهی از دستاورد جدید گوگل، شاید هدف گوگل است.

اشتباه بزرگ محاسباتی در هوش مصنوعی Bard گوگل

چند روز پیش طی رویدادی، چت بات گوگل بارد با پرسش سوالی مورد آزمایش قرار گرفت. به همین منظور از آن پرسیده شد که از تلسکوپ فضایی جیمز وب JWST چه اکتشافات جدیدی را به یک کودک 9 ساله می‌توان کفت؟

در پاسخ به این سوال، چت بارد گوگل گفت: استفاده از این تلسکوپ برای گرفتن اولین عکس از سیارات فراخورشیدی یا  سیاره ای خارج از منظومه شمسی استفاده شده است.

این پاسخ صحیح نبود. به این دلیل که در سال 2004 تلسکوپ VLT به عنوان یک تلسکوپ بسیار بزرگ در رصدخانه جنوبی اروپا، اولین تصاویر از سیارات فراخورشیدی را گرفته است. این پاسخ  اشتباه گوگل بارد، با واکنش و توییت تعدادی از اخترشناسان همراه شد. آنها این پاسخ را به استناد سایت ناسا اشتباه دانستند.   

به گزارش واحد خبری verge، همین پاسخ اشتباه هوش مصنوعی Bard گوگل موجب شد تا Alphabet ( شرکت مادر گوگل ) 140 میلیارد دلار ضرر کند و سهام گوگل در حدود 8 درصد کاهش یابد. از طرفی دیگر این اتفاق شرایط را برای افزایش و گسترش جایگاه موتور سرچ مایکروسافت را فراهم کرد.

نتیجه گیری

سرمایه‌گذاران آلفابت با توجه به پاسخ اشتباه هوش مصنوعی Bard گوگل دچار شک و تردید شدند. اما می‌دانند که گوگل هنوز به طور کامل از پلتفرم خود رونمایی نکرده است. هنوز قابلیت‌های جت بار گوگل مشخص نشده است و تصمیم‌گیری بین چت بات جی پی تی و چت بات گوگل بارد هنوز زود است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “آشنایی با پاتکی به نام هوش مصنوعی Bard گوگل

  1. بازتاب: استخدام مدیر عامل سابق ChatGPT توسط مایکروسافت
  2. رضا فرهادی گفت:

    بسیار مقالات خوب و ارزشمندی در اختیار عموم قرار میدین واقعا عالی هستین موفق باشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *