دانستنی ها

همه چیزهایی که باید درباره فن لپ تاپ بدانید

همه چیزهایی که باید درباره فن لپ تاپ بدانید

آیا فن لپ تاپ شما از سلامت کامل برخوردار است؟ چه راهکارهایی برای تشخیص و حل خرابی آن وجود دارد؟ اگر شما هم احساس می­کنید که دمای لپ تاپتان بیش از حد زیاد است و یا صداهای ناهنجاری از فن آن شنیده می­شود با ما همراه باشید!

فن لپ تاپ چیست؟ عملکرد آن چگونه است؟

مهم­ترین علت خرابی قطعات سخت افزاری داخل لپ تاپ در ابتدا گرما و سپس رطوبت و نوسان الکتریکی است. سازندگان لپ تاپ برای مقابله با افزایش دمای قطعات سخت افزاری از قطعه­ای به نام فن لپ تاپ استفاده می­کنند. این قطعه در تمامی لپ تاپ­ها وجود دارد و وظیفه آن خنک کردن اجزای درونی و تهویه هوای داخل لپ تاپ است. سیستم تهویه هوای لپ تاپ متشکل از دو بخش فن و سینک است. طرز کار این سیستم به این صورت است که ابتدا گرمای چیپ­های داخل لپ تاپ توسط سینک گرفته شده و به فن منتقل می­شود. سپس فن وظیفه دارد که این گرمای دریافت شده را به بیرون انتقال داده و در نتیجه سیستم را خنک کند. البته دو نوع فن مکنده و دمنده در بازار موجود است که به شکل­های متفاوتی این کار را انجام می­دهند.

فن لپ تاپ

تعمیر فن لپ تاپ

 

علائم خرابی فن لپ تاپ

فن لپ تاپ هم همانند تمامی قطعات آسیب پذیر بوده و ممکن است در مواجهه با آلودگی یا گرد و غبار و یا به علت استهلاک و سرویس نشدن کارایی خود را از دست بدهد. معمولا خرابی فن لپ تاپ از طریق صداهای ناهنجاری که تولید می­کند قابل تشخیص است. زیرا در حالت عادی صدای فن لپ تاپ بسیار کم است. تا حدی که اگر می­خواهید صدای آن را بشنوید باید گوش خود را به لپ تاپ نزدیک کنید. یکی دیگر از علائم خرابی فن افزایش دمای لپ تاپ و تولید گرمای غیر عادی توسط آن است. گرم شدن لپ تاپ به هنگام بازی یا استفاده از نرم افزارهای سنگین مانند نرم افزارهای گرافیکی طبیعی است. اما اگر متوجه شدید که همیشه(حتی مواقعی که از نرم افزار سنگینی استفاده نمی­کنید) این اتفاق رخ می­دهد، خرابی فن لپ تاپ یکی از گزینه­های روی میز برای شماست. اگر در این هنگام فن مورد بررسی قرار نگیرد و به آن رسیدگی نشود، کم کم به طور کامل از کار می­افتد و موجب آسیب رسیدن به قطعات داخلی لپ تاپ می­گردد. ما در ادامه راهکارهایی را ارائه می­دهیم که ممکن است با انجام دادن آن­ها مشکل فن لپ تاپ شما حل شود.

نحوه تعمیر فن بلندگو با صدای بلند

راهکارهایی برای رفع مشکل فن لپ تاپ

  • متوقف کردن برنامه­های در حال اجرا

دمای لپ تاپ و صدای فن آن در ارتباط مستقیم با برنامه­های در حال اجرا است. اگر از مک استفاده می­کنید با استفاده از گزینه activity monitor و اگر از ویندوز استفاده می­کنید با استفاده از گزینه task manager برنامه­های غیر ضروری را ببندید.

  • تمیز کردن لپ تاپ و پاکسازی فن

برای انجام این کار باید هم با ساختار قطعات درون لپ تاپ آشنا باشید و هم از دقت بالایی برخوردار باشید. بنابراین پیشنهاد ما مراجعه به یک مرکز تخصصی تعمیر لپ تاپ است.

  • استفاده از کول پد

استفاده از فن خنک کننده خارجی بسیار کمک کننده است.

  • استفاده از خمیر CPU

اگر از نرم افزارهای گرافیکی سنگین و بازی­ها استفاده می­کنید، خرید خمیر سیلیکون یا خمیر CPU اجباری است!

  • استفاده از نرم افزارهای کاربردی برای کنترل سرعت فن

امروزه نرم افزارهایی برای کنترل سرعت فن وجود دارند. اگر سرعت فن کمتر باشد قطعا صدای آن کمتر خواهد بود. اما در این صورت دمای آن بالاتر رفته و در طولانی مدت ممکن است برای لپ تاپ شما مشکل ایجاد کند.

خب… شما چطوری با مشکل گرم شدن لپ تاپ دست و پنجه نرم می‌کنید؟ آیا همین فن برای شما کارایی لازم را دارد یا یک کول پد می‌خواهید؟ چه راهکارهایی برای بهتر کار کردن فن لپ تاپ می‌شناسید که بخواهید در بخش نظرات به ما بگویید؟

خدمات ناوک متخصص در امر تعمیرات لپ تاپ٬ تعمیرات اپل و خدمات نرم افزاری.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای
بازگشت به لیست

20 دیدگاه در “همه چیزهایی که باید درباره فن لپ تاپ بدانید

  1. m mhd گفت:

    با سلام من چند روزه دقت کردم به فن لپ تابم به ظاهر مکش هست اما بادم میاد بیرون ازش به نظر شما مطمئنا مکشه یا دمش ؟ مدل لپ تاب ایسوس R565j
    ممنون با تشکر

  2. پویا گفت:

    سلام خسته نباشید
    لپ تاپ من ایسوس مدل tuf fx 506 lu هستش
    یه صدای خیلی ریز مثل اتصالی برق داره
    دیروز دقت کردم متوجه شدم تو بازی سنگین فن سمت راست خیلی داغ تره و بادش کمتره
    ولی فن سمت چپ خنکتره و بادشم خیلی بیشتر اصلا ۴ برابر اونیکی باد میزنه
    یکماه نشده که خریدمش اگه میشه کمک کنید خیلی بابتش پول دادم

  3. علی حویزه گفت:

    سلام خسته نباشید !

    میخواستم بگم که لپ تاپ من در حین اجرای بازی بسیار داغ می کند و بر اثر حرارت زیاد خاموش می شود ….اما در حالت عادی که کاری با سیستم انجام نمی شود …دمای سی ی یو عادی و نرمال است و سیستم روشن می ماند !

    1. علی گفت:

      دقیقاً مال من همینجوری ولی مال من خاموش نمیشه و عالی کار میکنه فکر کنم کار هایس که گفتن به درد ما میخوره.

      1. علی گفت:

        کار هایی

  4. ..... گفت:

    سلام
    من از زمانی که لپتاپ را روشن میکنم فن شروع به ایجاد صدای بلند از خود میکند .
    لطفاً کمکم بکنید

  5. Ghazal گفت:

    سلام امروز روی لبتاپ من اب ریخت ،بعد بردمش پیش تعمیر کار اون سرویسش کرد و لبتاپ درست شد ولی فن هاش خیلی صدا میده و یکم باد خنک میده بیرون
    میشه کمک کنین بگین مشکلش از کجاس

  6. محمد سام گفت:

    سلام من لبتاب سونی وایو مدل vaio e series دارم من توی توضیحات شما فهمیدم که الان فن لبتاب من بدبخت سوخته چون نه کار میکنه تمیز هم هست الان یه فن سوخته موند رو دستم😥😭

  7. حسین گفت:

    سلام لب تاپ من لنوو هست. تازگی ها ک اومدم مسافرت احساس میکنم در حین کارکردن با اب تاپم، فن در حین کار کردن برای مدتی خاموش ودوباره روشن میشه مشکلش چیه؟؟؟؟؟؟

  8. ایمان گفت:

    سلام میخواستم ببینم آیا همیشه با ید فن لپ تاپ روشن باشه آخه قبلا ویندوز 8 رو سیستم نصب بود و همیشه فن روشن نبود ولی ویندوز ک عوض کردم همیشه فن روشنه ویندوز 7 نصب کردم مشکلی به سیستم وارد نمی شه

    1. فرشته نزاکتی گفت:

      سلام بله فن لپ تاپ همیشه روشن است.

      1. توحید گفت:

        سلام فن لپ تاب من با سرعت کار میکنه.سرویسم کردم باز یکم که لپ تابو باز میکنم شروع میکنه بسرعت کار کردن

  9. محمد امین ربیع گفت:

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما عذر میخوام مزاحمتون شدم راستش من لپتاپ لنوو رو تازه خریدم ی ۲ ماهی میشه و ی صدای خش خش از طرف راست لپتاپم (فن)میاد البته باید خیلی بری نزدیک تا بتونی صدا رو بشنوی ولی من استرس گرفتم که نکنه خراب باشه و اینم بگم که اصلااا لپتاپم داغ نمیکنه و ایرادی از این بابت نداره

    1. فرشته نزاکتی گفت:

      سلام
      صدای فن طبیعی است البته اگر صدای ناهنجار و غیر معمولی دارد پینشهاد می‌شود به مراکز تعمیرات لپ تاپ مراجعه کنید.

    2. m mhd گفت:

      خش خش یا صدایی مثل درررررررر ؟

  10. امیر گفت:

    سلام
    نوع و مدل فن لپتاپ hp ay 119 ne چیه؟

    1. امیرحسین قربانمهر گفت:

      سلام وقت بخیر.
      مدلش دقیقا همین هست hp 15-AY119NE
      برای راهنمایی دقیق تر و تامین کالا با شماره دفتر تماس بگیرید.

    1. حسین گفت:

      سلام لب تاپ من لنوو هست. تازگی ها ک اومدم مسافرت احساس میکنم در حین کارکردن با اب تاپم، فن در حین کار کردن برای مدتی خاموش ودوباره روشن میشه مشکلش چیه؟؟؟؟؟؟

      1. MojangAB گفت:

        سلام.این به این دلیل است که سوکت های فن شل شده یا فن اتصالی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *