لپ تاپ

دلایل داغ شدن لپ تاپ و معرفی راه حل های جلوگیری از آن

دلایل داغ شدن لپ تاپ

از آنجایی که لپ‌تاپ‌ها امروزه به عنوان یکی از ابزارهای اصلی زندگی ما شناخته می‌شوند، مشکلاتی نیز همراه با آنها به وجود آمده است که یکی از مهم‌ترین آنها، مسئله‌ی داغ شدن لپ‌تاپ است. با توجه به پرکاربرد بودن این دستگاه‌ها در زمینه‌های مختلف از کارآمدی تا سرگرمی، این مشکل می‌تواند منجر به مشکلات جدی شود. هنگامی که یک لپ‌تاپ گرم می‌شود، ممکن است تاثیرات مخربی بر روی کارایی و عملکرد آن داشته باشد. این موضوع می‌تواند باعث افت سرعت، تاخیر در اجرای برنامه‌ها، و حتی خرابی دستگاه شود. علاوه بر این، داغ شدن لپ‌تاپ می‌تواند برای کاربر نیز مشکلاتی ایجاد کند، از جمله عدم راحتی در استفاده و حتی خطر آسیب به دستگاه و یا خود کاربر.در ادامه، به بررسی علت‌ها و راه‌حل‌های ممکن برای داغ شدن لپ‌تاپ خواهیم پرداخت. این بحث نه‌تنها برای کسانی که از لپ‌تاپ در کارهای روزمره‌شان استفاده می‌کنند، بلکه برای همه‌ی کاربرانی که با این مشکل روبه‌رو هستند، اهمیت دارد تا دیگر نیاز به تعمیر لپ تاپ نباشید.

داغ شدن لپ تاپ

علت داغ شدن لپ تاپ

چگونه دمای لپ تاپ را بفهمیم؟

چندین روش برای بررسی دمای لپ‌تاپ وجود دارد، اما ساده‌ترین راه استفاده از نرم‌افزارهایی مانند Core Temp، HWiNFO و HWMONITOR است تا میزان گرمای لپ‌تاپ را مشخص کنید. این برنامه‌ها به شما امکان می‌دهند دمای اجزای داخلی لپ‌تاپ از جمله پردازنده، کارت گرافیک و هارددیسک را مشاهده کنید و به آسانی متوجه وضعیت عملکرد و گرمای بیش از حد لپ‌تاپ خود شوید.

دلایل داغ شدن لپ تاپ

داغ شدن لپ‌تاپ یکی از مشکلات رایج است که ممکن است بر عملکرد و عمر مفید دستگاه تأثیرگذار باشد. این موضوع معمولاً ناشی از عواملی مانند استفاده طولانی مدت، برنامه‌های سنگین، برخورده با محیط نامناسب و … است. در ادامه، به بررسی دلایل اصلی داغ شدن لپ‌تاپ و اثرات آن بر عملکرد و کارایی دستگاه می‌پردازیم.

1. تهویه نا مناسب و ضعیف

احتمالاً دلیل اصلی افزایش دما و گرم شدن بسیاری از لپ‌تاپ‌ها، تهویه نامناسب است. اگر لپ‌تاپ خود را بر روی سطوح نرم مانند فرش، بالش، پتو یا روی پاهایتان قرار دهید، این می‌تواند منجر به مسدود شدن منافذ ورود و خروج هوا شود که منجر به افزایش دما می‌شود.

راه حل: همواره از لپ‌تاپ خود بر روی سطوح صاف و سخت استفاده کنید. همچنین می‌توانید از کول‌پدهای دارای فن استفاده کنید. فاصله چند سانتیمتری لپ‌تاپ از سطح هم می‌تواند مفید باشد.

گذاشتن لپ تاپ روی سطوح صاف و سخت

گذاشتن لپ تاپ روی سطوح صاف و سخت و جلوگیری از گذاشتن روی فرش

2. خراب شدن فن و خشک شدن خمیر رسانای گرما

اکثراً پس از گذشت چند سال از تولید، فن لپ‌تاپ و همچنین خمیر ناقل حرارت کارایی اولیه خود را از دست می‌دهند و باعث افزایش دما و گرم شدن بیش از حد لپ‌تاپ می‌شوند. حتی در صورتی که فن به نظر تمیز باشد، صدای غیر عادی آن ممکن است نشانه‌ای از خرابی باشد که موجب داغ شدن و خاموش شدن ناگهانی لپ‌تاپ می‌شود. همچنین، اگر بیش از 3-5 سال از تولید لپ‌تاپ می‌گذرد و آن را سرویس نکرده‌اید، ممکن است با مشکل افزایش دمای دور فن لپ‌تاپ مواجه شوید.

راه حل: در صورتی که دوره گارانتی به پایان رسیده باشد، می‌توانید فن لپ‌تاپ را با یک نمونه جدید تعویض کنید و همچنین تعویض خمیر ناقل حرارت می‌تواند موثر باشد.

هشدار: برای جلوگیری از دمای زیاد لپ‌تاپ، هرگز از خمیرهای نامعتبر چینی استفاده نکنید زیرا اغلب عملکرد ضعیفی دارند یا حتی از ابتدا کارایی مناسبی ندارند. بهتر است از خمیرهای معتبر و شناخته شده مانند دیپکول، کولرمستر یا گرین استفاده کنید.

3. گرفتگی مجراهای هوا و فن ها 

هر چقدر که سعی کنید لپ‌تاپ خود را محافظت کنید، نمی‌توانید از ورود گرد و غبار به داخل آن جلوگیری کنید. این گرد و غبار و سایر ذرات آلودگی به تدریج بر روی قطعات داخلی مانند فن، حرارت‌گیر و دهانه‌های تهویه لپ‌تاپ جمع می‌شوند و باعث دوری سریع فن می‌شوند.نتیجه این عمل، افزایش دمای داخلی لپ‌تاپ است. اگرچه ممکن است صدای فعالیت فن را به خوبی بشنوید، اما اگر متوجه شوید که حجم هوای خروجی از لپ‌تاپ کاهش یافته است، احتمالاً دوری فن به دلیل گرفتگی آلودگی وجود دارد که عامل اصلی افزایش دمای لپ‌تاپ می‌شود.

راه حل: برای جلوگیری از گرم شدن اضافی لپ تاپ، بهتر است از هوای فشرده برای پاکسازی مجرای هوا و خنک کردن دستگاه استفاده کنید. برای این منظور، می‌توانید از ابزارهایی مانند بلوئور (دمنده) و کمپرسور هوای فشرده استفاده کنید که معمولاً برای تمیز کردن خودروها نیز استفاده می‌شوند. در صورتی که احساس می‌کنید توانایی انجام این کار را دارید، می‌توانید لپ تاپ خود را باز کنید و به تمیز کردن آن بپردازید. اما حواستان باشد که این کار را در حالتی که دستگاه تحت پوشش گارانتی است، انجام ندهید.

توجه: هرگز از سشوار، جاروبرقی و اسپری‌های شیمیایی مانند اسپری ناهید برای تمیز کردن فن لپ تاپ استفاده نکنید.

گرفتگی مجراهای هوا و فن ها

تمیز کردن مجراهای هوا و فن های لپ تاپ

4. نصب نبودن درایور در دستگاه یا استفاده از درایور قدیمی

عدم نصب یا به‌روزرسانی درایورهای مناسب ممکن است باعث عملکرد ناکارآمد و غیر بهینه اجزای مهم لپ‌تاپ مانند پردازنده مرکزی (CPU) و کارت گرافیک شود. این موضوع می‌تواند منجر به افزایش دما و مصرف بیشتر باتری شود. همچنین، در برخی موارد، نسخه‌های جدید درایورها نیز ممکن است باعث افزایش دما شوند؛ در این صورت ممکن است نیاز باشد به نسخه قبلی درایور بازگردید.

راه حل: برای جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ، می‌توانید از هوای فشرده برای تمیز کردن مجاری هوا و خنک کردن دستگاه استفاده نمایید. از وسایلی مانند بلوور (دمنده) و کمپرسور هوای فشرده، که معمولاً برای تمیز کردن خودروها استفاده می‌شوند، بهره بگیرید. اگر احساس می‌کنید توانایی انجام این کار را دارید، می‌توانید لپ‌تاپ قدیمی خود را باز کرده و تمیز کنید. اما توجه داشته باشید که این کار را در مدت پوشش گارانتی دستگاه انجام ندهید.

5. استفاده از آنتی ویروس‌های سنگین

به دلیل اختلاف قدرت سخت‌افزاری، برخی از نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس و امنیتی معمولاً برای استفاده روی لپ‌تاپ‌ها بهینه نیستند و ممکن است باعث بار زیادی بر روی واحد پردازش مرکزی (CPU) شوند که می‌تواند منجر به افزایش دمای لپ‌تاپ شود.

راه حل: برای مقابله با مشکل داغ شدن لپ‌تاپ، بهتر است از نرم‌افزارهای آنتی‌ویروسی که سبک و با حجم کم هستند استفاده کنید.

استفاده از آنتی ویروس‌های سنگین

آنتی ویروس‌های سنگین نصب شده روی سیستم

6. مشکلات نرم افزاری و کُهنگی سیستم عامل

گاهی خطاهای نرم‌افزاری و برنامه‌های ناقص می‌توانند باعث شود که واحد پردازش مرکزی (CPU) لپ‌تاپ شما به طور مداوم درگیر باشد که در نتیجه منجر به افزایش دمای لپ‌تاپ می‌شود. همچنین، اجرای برنامه‌ها به طور ناخواسته هنگام راه‌اندازی ویندوز ممکن است باعث افزایش بار پردازشی و در نتیجه افزایش دما شود.

راه حل: برای جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ در هنگام اجرای برنامه‌های ناقص، بهتر است آن‌ها را به طور کامل حذف کنید. همچنین، با بررسی لیست برنامه‌هایی که در زمان راه‌اندازی ویندوز اجرا می‌شوند، می‌توانید از اجرای ناخواسته برنامه‌های غیرضروری جلوگیری کنید. در صورت وقوع خطاها در سیستم عامل یا گذشت زمان طولانی از نصب ویندوز، ممکن است نیاز باشد مجدداً ویندوز و برنامه‌ها را نصب کنید.

7. استفاده از لپ تاپ در هنگام شارژ

بسیاری از افراد در حین اجرای نرم‌افزارهای سنگین یا بازی‌های گرافیکی، از اتصال باتری لپ‌تاپ خود به شارژر خودداری می‌کنند. استفاده از لپ‌تاپ در حالت شارژ می‌تواند یکی از عوامل اصلی داغ شدن آن باشد و در نتیجه باعث کاهش عمر مفید باتری لپ‌تاپ می‌شود. هنگامی که باتری در حالت شارژ قرار دارد، حرارت تولید می‌کند که به سایر قطعات لپ‌تاپ منتقل می‌شود، این موضوع باعث افزایش دمای لپ‌تاپ می‌شود. این مهم است که حرارت نقش مهمی در کاهش عمر مفید باتری ایفا می‌کند.

راه حل: برای حل این مشکل راه حل ساده ای وجود دارد. فقطکافی است در هنگام استفاده از لپ تاپ از شارژر استفاده نکنید و اگر استفاده می‌کنید به مدت طولانی نباشد.

استفاده از لپ تاپ در هنگام شارژ

لپ تاپ متصل به شارژر

8. لپ تاپ خود را روی یک سطح صاف و سفت قرار دهید.

اگر در محیطی که لپ‌تاپ شما در آن قرار دارد، خروجی‌های هوا برای خنک‌کردن دستگاه در زیر آن قرار گرفته باشد و لپ‌تاپ را بر روی یک سطح ناصاف مانند یک بالشت قرار داده باشید، جریان هوا به‌طور کامل مسدود خواهد شد. به همین دلیل، خنک‌سازی دستگاه مختل خواهد شد و این ممکن است منجر به افزایش دمای محیط زیری و قطعات داخلی لپ‌تاپ شود، که در نتیجه لپ‌تاپ گرم می‌شود. با قرار دادن لپ‌تاپ بر روی یک سطح صاف و محکم، می‌توانید به راحتی از وقوع این مشکل جلوگیری کنید.

نتیجه گیری

با توجه به بررسی دلایل داغ شدن لپ‌تاپ و اثرات منفی آن بر عملکرد و عمر مفید دستگاه، می‌توان نتیجه گرفت که داغ شدن لپ‌تاپ یک مشکل جدی است که نیاز به رسیدگی فوری دارد. این مشکل می‌تواند از عوامل مختلفی مانند استفاده طولانی مدت، برنامه‌های سنگین، نصب برنامه‌های امنیتی ناکارآمد، محیط نامناسب و … ناشی شود. برای جلوگیری از داغ شدن لپ‌تاپ، لازم است از روش‌هایی مانند استفاده از پایه خنک‌کننده، تمیزی منظم دستگاه، کاهش بار مفید، اجتناب از استفاده در محیط‌های گرم و … استفاده شود. با اعمال این روش‌ها، می‌توان عملکرد بهینه لپ‌تاپ را حفظ کرده و از احتمال خرابی‌های سخت‌افزاری و کاهش عمر مفید آن جلوگیری نمود.

 

 « سوالات متداول »

  • آیا داغ شدن لپ‌تاپ می‌تواند به سلامتی دستگاه آسیب برساند؟

بله، داغ شدن لپ‌تاپ می‌تواند به سلامتی دستگاه آسیب برساند. این می‌تواند منجر به کاهش عمر مفید قطعات داخلی، افزایش خطر نقصان و حتی آسیب به قطعات الکترونیکی شود.

  • چگونه می‌توانم دمای لپ‌تاپ را بررسی کنم؟

برای بررسی دمای لپ‌تاپ می‌توانید از برنامه‌های نظارتی مانند Core Temp ،HWiNFO و HWMONITOR استفاده کنید. این برنامه‌ها دمای اجزای داخلی لپ‌تاپ را نشان می‌دهند.

  • آیا استفاده از پایه خنک‌کننده می‌تواند به کاهش داغ شدن لپ‌تاپ کمک کند؟

بله، استفاده از پایه خنک‌کننده می‌تواند به کاهش داغ شدن لپ‌تاپ کمک کند. این پایه‌ها با افزایش جریان هوا زیر لپ‌تاپ، به خنک‌کردن دستگاه کمک می‌کنند.

  • چگونه می‌توانم از داغ شدن لپ‌تاپ در حین بازی‌های سنگین جلوگیری کنم؟

برای جلوگیری از داغ شدن لپ‌تاپ در حین بازی‌های سنگین، می‌توانید تنظیمات گرافیکی را کمی کاهش دهید و همچنین از پایه خنک‌کننده استفاده کنید.

  • آیا نصب برنامه‌های امنیتی و آنتی‌ویروس می‌تواند باعث افزایش دمای لپ‌تاپ شود؟

بله، نصب برنامه‌های امنیتی و آنتی‌ویروس ممکن است باعث افزایش دمای لپ‌تاپ شود، زیرا این برنامه‌ها ممکن است به طور مداوم منابع سیستم را مصرف کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *