دانستنی ها

گوشی‌ های آیفون دوست یا دشمن؟

سرقت اطلاعات

این روزها خبرهایی حاکی از سرقت اطلاعات شخصی گوشی های آیفون افراد به گوش‌مان می‌رسد.کاملا درست است شما روزانه در معرض دزدی اطلاعات قرار دارید!

تا به حال به این فکر کرده‌اید زمانی که به رخت‌خواب می‌روید و گوشی‌تان را خاموش می‌کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا تلفن همراه شما هم با شما به خواب می‌رود؟ جواب این سوال منفی است! در پس‌زمینه‌ سیاه صفحه نمایش، تلفن شما کاملا بیدار و سرحال در حال دزدیدن اطلاعات گوشی شما به مقاصد گمنامی است که روح‌تان هم خبر ندارد.

به گزارش واشنگتون پست به نقل از شرکت امنیتی دیسکانکت تا به امروز هزاران نفر کاربران تلفن‌های هوشمند آیفون در معرض خطر امنیتی قرار داشته‌اند بدون اینکه از این موضوع آگاه باشند. پس تلفن همراه‌هایی با سیستم عامل IOS جاسوسان کوچکی هستند که بسیاری از اطلاعات شخصی نظیر شماره مخاطبین، اثرانگشت و… را با شرکت‌ها و افراد ناشناس به اشتراک می‌گذارند.

تصور کنید شما در طول روزبیشتر وقت خود را در منزل سپری می‌کنید.زمانی که مشغول تماشای تلویزیون هستید و فکرش را نمی‌کنید آدرس محل زندگی شما با جی پی اس در دسترس غریبه‌ها قرار گرفته است. اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود:

شرکت Disconnect (شرکتی که در زمینه امنیت اطلاعات فعالیت می‌کند) طی یک هفته با بررسی یک گوشی آیفون 5400 ردیاب داخلی که وظیفه انتقال اطلاعات را بر عهده داشته‌اند مورد بررسی قرار داده است. در این آزمایش مشخص شد هر ردیاب به طور میانگین ۱.۵ گیگ از اطلاعات داخل گوشی آیفون را برای سرورهای اصلی ارسال می‌کند و این همان مقدار مصرفی پهنای باند است که گاهی با بررسی میزان برق مصرفی دستگاه از آن مطلع می‌شویم. بعید نیست که با این حجم انتقال اطلاعات عمر باتری هم کم شود و سرعت شارژ دستگاه کاهش یابد.

 

توصیه امنیتی

 

اما چه کسی مقصر اصلی دزدیدن اطلاعات گوشی است؟

همه کاسه کوزه‌ها را نمی‌توان سر گوشی‌های آیفون شکست چرا که خود ما هم گاهی اجازه ارسال اطلاعات را به برخی از نرم افزارهای گوشی‌مان می‌دهیم.

به طور مثال برنامهbackground refresh  به طور  پیش‌فرض در همه آیفون‌ها فعال است و اگر به صورت دستی غیر فعال نشود اجازه پیشروی خواهد داشت. یا مثلا رستوران سفارش آنلاین غذا DoorDash با توجه به آمار غذای سفارش داده شده توسط کارمندان شرکت  میزان علاقمندی افراد و ذائقه افراد را شناسایی کرده و اطلاعات زیادی در زمینه محل کار و آشنایی افراد درجهت تبلیغات  در اختیار شرکت‌هایی غیر طرف قرار داد و همینطور سایر اپلیکیشن‌ها قرار می‌دهد تا تبلیغاتی در جهت سلیقه‌ کاربران بهشان نشان داده شود.

چگونه از گوشی های هوشمند استفاده کنیم تا مورد سو استفاده قرار نگیریم؟

هر چند ایمنی صد در صد در مورد گوشی های هوشمند تقریبا غیر ممکن است اما راهکار هایی وجود دارد که میزان دسترسی افراد متفرقه را به حداقل برساند:

· لینک‌ های موجود در ایمیل های ناشناس را باز نکنید. گاهی برای واگذاری اطلاعات شخصی خود در فضای مجازی فقط یک لمس کافی است تا تمام اطلاعات شما در دسترس عموم قرار بگیرد.

· جی پی اس دوربین گوشی‌تان را غیرفعال کنید تا از اطلاعات مربوط به عکس‌های شخصیتان مراقبت کنید.

· هات اسپات گوشی‌تان را در مکان‌های عمومی روشن نکنید. این کار به منزله اجازه‌نامه ورود به سیستم عامل شماست.

· بلوتوث را خاموش نگه دارید.

· از نرم افزارهای امنیتی استفاده کنید.

· بازی‌های آنلاین را به حداقل برسانید.

· برای اطلاعات شخصی خود رمز بگذارید.

· از مرورگرها برای انجام امور بانکی استفاده نکنید.

آیا شما هم تا به حال متوجه شده‌اید تبلیغاتی که گوشی‌تان به شما نشان می‌دهد چقدر نزدیک به مسائلی است که اخیرا با آن‌ها سروکار داشته‌اید؟ یعنی گوشی‌ شما اطلاعات‌تان را برای جایی می‌فرستد؟ نسبت به این موضوع چه احساسی دارید؟ نظرتان را در بخش نظرات سایت ناوک با ما در میان بگذارید.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

4 دیدگاه در “گوشی‌ های آیفون دوست یا دشمن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *