دانستنی ها

چرا بهتر است برای لپتاپ یا کامپیوتر رومیزی خود از ssd استفاده کنیم؟

درایو حالت جامد

امروزه هر فردی که برای خود PC یا لپ تاپ جدیدی خریداری می کند احتمالاً در مورد درایوهای حالت جامد یا SSD اطلاعاتی دارد. اگر کامپیوتر شما به روز نیست که از فن آوری جدید پیروی کند، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که SSD دقیقاً چیست و آیا واقعاً چیزی است که شما به آن نیاز دارید یا خیر. آیا شما فقط می خواهید از رایانه خود برای کارهای اساسی، مرور اینترنت و شاید کمی بازی استفاده کنید. آیا واقعاً به این فناوری جدید نیاز دارید؟ پاسخ تقریباً برای همه مثبت است. بیایید کمی بیشتر در مورد اینکه SSD چیست و چرا برای رایانه شما ضروری است صحبت کنیم.

SSD چیست؟

SSD که مخفف درایو حالت جامد است، نوعی حافظه رایانه است که به جای قطعات متحرک از تراشه های فلش استفاده می کند. این یک فناوری نسبتاً جدید است که بیشتر جایگزین درایو دیسک سخت (HDD) قدیمی می شود. به بیان دیگر، SSD که از تراشه های حافظه فلش استفاده می کند می تواند بدون استفاده از هارد دیسک در حال چرخش فیزیکی، به سرعت به پرونده ها و برنامه های رایانه شما دسترسی پیدا کند. بنابراین هر کاری که روی دستگاه خود انجام می دهید، از راه اندازی یک برنامه گرفته تا دسترسی به یک فایل، خیلی سریعتر و با سرعت بیشتری انجام می شود. اگر قصد دارید بازی ها را روی رایانه شخصی یا لپ تاپ خود انجام دهید، سرعت آنها نیز بیشتر خواهد بود. حتی برای کسی که برنامه نویسی انجام نمی دهد یا کار خیلی تخصصی نمی کند، افزایش سرعت و عملکرد با SSD قابل توجه است.

چرا SSD ها جایگزین HDD ها می شوند؟

همانند بسیاری از فناوری ها، قیمت SSD به طرز چشمگیری کاهش می یابد. آنچه که روزگاری برای PC یا لپ تاپ شما یک نسخه برتر بود، تنها به یک افزایش جزئی در هزینه دستگاه شما تبدیل شده است.

بدیهی است که سرعت های بالاتر و عملکرد کلی بهتر در افزایش محبوبیت نقش دارند، اما دلایل خوب دیگری نیز وجود دارد که SSD را بر روی هارد دیسک قدیمی نیز در نظر بگیرید. از آنجا که SSD ها هیچ قسمت متحرکی ندارند، مانند پارگی دیسک سخت در اثر سایش روزمره آسیب نمی بینند. اگر یک رایانه لپ تاپ را که حاوی درایو دیسک سخت است، بیندازید، شدت آن ضربه می تواند باعث شکستن قطعات فیزیکی HDD شود. این امر منجر می شود تا تعمیرات آن هزینه زیادی داشته باشد. همچنین این امکان وجود دارد که برخی از پرونده های خود را بدون توانایی بازیابی آنها از دست دهید.

حافظه های SSD – خصوصاً جدیدترها – در مقایسه با HDD ها نیز بسیار کوچک و کم حجم هستند. این بدان معناست که شما می توانید یک لپ تاپ سریعتر، سبک تر و کوچکتر با عملکرد یکسان (یا بهتر) دریافت کنید. همچنین فضای بیشتری در داخل رایانه شما برای سایر اجزا ایجاد می کند، مانند یک باتری بزرگتر برای افزایش توانایی کار کردن بدون اتصال به حافظه یا بیشتر. همچنین آنها از انرژی کمتری نسبت به HDD ها نیز استفاده می کنند که باعث می شود عمر باتری شما افزایش یابد.

نکات منفی SSD

اگرچه مزایای زیادی برای ssd وجود دارد، اما هنوز هم برخی دلایل وجود دارد که ممکن است SSD گزینه مناسبی برای شما نباشد. در درجه اول به دو چیز برمی گردد: هزینه و ظرفیت. ظرفیت HDD ها هنوز از SSD بیشتر است و داشتن فضای ذخیره سازی زیاد با SSD می تواند گران تمام شود. امروزه برخی از لپ تاپ ها دارای هر دو لپ تاپ هستند، بنابراین شما می توانید برای بیشتر نیازهای روز خود از SSD استفاده کنید، سپس در صورت نیاز وسایل را روی دیسک سخت بزرگتری ذخیره کنید، اما آنها گران تر هستند زیرا در اینجا شما دارای دو درایو هستید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *