سیستم عامل, مک بوک

معرفی امکانات سیستم عامل مک مونتری

مک مونتری معرفی

سیستم عاملم کمونتری

سیستم عامل مک او اس مونتری یا همان مک مونتری (که با نام MacOS 12 شناخته می شود). نسخه کنونی برای سیستم عامل دسکتاپ اپل است. در این سیستم عامل برخی از امکانات و ارتقاهای مشابهی را مشاهده خواهید کرد. این موارد قبلا در آیفون یا آیپد شاهد آن بودید. این ویژگی یکی از مزایای سیلیکون اختصاصی اپل برای قدرت بخشی به رایانه های دسکتاپ اپل است. سیستم عامل مک مونتری در مقایسه با «مک او اس بیگ سور» به‌روزرسانی کوچک‌تری محسوب می شود. در این مقاله مروری منتشره از ناوک سرویس، به برخی از این ویژگی‌های جدید و قابل توجه اشاره خواهد شد. ویژگی هایی که باعث بهبود عملکرد سیستم گردیده اند.

قابلیت های نسخه جدید سیستم عامل مک مونتری

اپل امکانات جدید مک مونتری را در وبسایت رسمی خود معرفی نموده است. به طور کامل مشخص است که این ارتقاها در کدام بخش ها هستند و چه خصوصیتی دارند. در این بخش 5 تا از شاخص ترین امکانات سیستم عامل مک مونتری را مورد بررسی  قرار خواهیم داد. امکاناتی از جمله: فیس تایم، میانبرها، فوکوس، سافاری و لایو تکست.

1- فیس تایم ((FaceTime:

از صدای مکانی پشتیبانی می‌کند که باعث می شود فکر کنیم که صداها دقیقا از جایی که فرد روی صفحه قرار دارد می‌آیند. ویز ایزولیشن، نویز پس‌زمینه را کاهش می‌دهد. همچنین حالت صدای طیف گسترده نیز وجود دارد، این قابلیت برای زمانی است که چند فرد در تماس گروهی قرار دارند. حالت پرتره نیز فعال است. با توجه به این ویژگی، دقیقاً مانند ویژگی عکس‌های آیفون پس‌زمینه شما را محو می‌کند.

مک مونتری

2- میانبر(Shortcuts)

در برنامه میانبر، آی او اس با مک مونتری به مک گسترش می‌یابد. بدین صورت که تمامی میانبرهای موجود در گوشی آیفون شما در سیستم عامل هم در دسترس خواهند بود. اپل نمایی از میانبرهای پیش فرض طراحی کرده است. که برای اجرای آن ها کافی است به نوار منو مراجعه کنید.

3- فوکوس (Focus)

قبلا در گوشی های آیفون بخشی به نام «مزاحم نشوید» وجود داشت. با استفاده از این بخش، موقع خواب، رانندگی یا هر زمانی که لازم بود، می توانستید آن را روشن کنید. اما اکنون، حالت فوکوس بجای آن استفاده می شود. این حالت برای کمک به تمرکز شما حین انجام کار، فعالیت های شخصی و … است. وظیفه آن فیلتر کردن اعلان‌های غیرمرتبط با فعالیت کنونی شما است و به بقیه اجازه می‌دهد بدانند که شما فعلا در دسترس نیستید. با فوکوس موجود در سیستم عامل مک مونتری این قابلیت را دارید که دقیقاً زمان و نحوه ایجاد مزاحمت را تنظیم کنید. شاید همیشه می‌خواهید که همسرتان بتواند با شما تماس بگیرد.

اما در حال حاضر روی اظهارنامه مالیاتی خود تمرکز کرده‌اید، بنابراین ترجیح می‌دهید از تماس‌های غیرضروری یا تماس‌های خانوادگی خود صرفنظر کنید. تمامی تماس‌ها، ایمیل‌ها، پیام‌ها و هر اعلانی را که دوست دارید بنا به نیاز خود می توانید تنظیم کنید. این کار در ابتدا نیاز به تفکر و تنظیم دارد. اما وقتی این کار را انجام دادید، آرامش و سکوت تنها چند کلیک با شما فاصله دارد. و نکته جالب توجه دیگر آن است که با تنظیم فوکوس روی یک دستگاه، سایر دستگاه های اپل شما نیز همگام‌سازی می‌شوند.

معرفی مک مونتری

4- مرورگر سافاری (Safari)

گروهبندی زبانه ها (Tab Groups) یکی دیگر از امکانات جالب مک مونتری است. سافاری مرورگری است که از قبل روی مک نصب شده است. اما با سیستم عامل مک مونتری ویژگی جدیدی به آن افزوده شده است. بر اساس این ویژگی دیگر هرگز نخواهید مرورگر دیگری غیر از آن را امتحان کنید. گروه‌ زبانه ها، نوعی نشانه‌گذاری منظم‌تر به نظر می‌رسند، که برای سازماندهی پنجره های باز شده روی مرورگر هستند. راه‌اندازی و تنظیم گروهبندی زبانه ها نحوه استفاده از سافاری را تغییر می‌دهد. در مک مونتری می‌توانید روی یک گروه کلیک کنید و فقط پنجره های مرتبط با همان گروه را ببینید و هیچ گروه دیگری را نبینید.

اهمیت این نشانه گذاری و گروهبندی زمانی مشخص می شود که شما زبانه های زیادی را باز کرده اید. از طرف دیگر برای انجام کار خود نیاز دارید که بین آنها جابه جا شوید. در این قابلیت شما می توانید یک گروه را باز بگذارید و برای کارهای بعدی که می خواهید انجام دهید گروه جدیدی ایجاد کنید.

سافاری مک مونتری
مرور گز اختصاصی اپل و ویژگی های منحصر به فرد آن

5- لایو تکست(LiveText)

اگر تا الان از قابلیت لایو تکست در سیستم مک مونتری خود استفاده نکرده اید، همین الان امتحان کیند، زیرا شگفت زده خواهید شد. لایو تکست در مک مونتری به شما این امکان را می دهد تا متن موجود در تصاویر را انتخاب و سپس آن را کپی کنید. این ویژگی اما گاهی اوقات باعث دردسر می شود. شما روی یک تصویر کلیک کرده اید، قصد دارید آن را به جایی منتقل کنید اما در عوض متن بالای آن انتخاب می شود. با این حال، توانایی خواندن متن روی تصاویر مزیت مهمی است. این ویژگی از مک او اس مونتری در عمل بسیار شبیه به ویژگی جدید ترجمه در «سراسر سیستم» است. که با آن می‌توانید هر متنی را در هر برنامه‌ای انتخاب کنید و زبان آن را به انگلیسی تغییر دهید.

کلام آخر

با آنکه هر یکی از امکانات مک مونتری که در بالا شرح داده شدند ویژگی‌های کاملاً متفاوتی هستند. اما به نظر می رسد که  همگی آنها با یک موضوع مطابقت دارند. و آن صرفه جویی در وقت شما است. این قابلیت ها به نوعی با هدف آسان تر کردن وظایف مشترک، بهتر کردن یا به نوعی کارآمدتر کردن هستند.

ناوک سرویس مجموعه ای متشکل از متخصصان مجرب است. این متخصصان با برخورداری از دانش مدرن و با تکیه بر تکنلوژی روز دنیا، خدمات متنوعی را به مشتریان ارائه می دهند. خدمات تخصصی موبایل و لپ تاپ را در زمینه سخت افزاری و نرم افزاری ارائه می دهند. این خدمات شامل فروش و تعمیرات انواع  مدل ها و برندهای گوشی و تعمیر لپ تاپ می باشد. تعمیر مک بوک نیز در زمره این خدمات ویژه قرار دارد. شما با خیالی راحت می توانید تعمیرات مک بوک و گوشی های آیفون خود را به متخصصان ناوک سرویس بسپارید. برای اطلاع از انواع خدمات مربوط به تعمیر مک بوک، لپ تاپ و تعرفه های خدمات، کافی است به صفحه تماس با ما در وبسایت مراجعه کنید. از طریق راه های ارتباطی موجود در بخش تماس با ما، کارشناسان پشتیبانی آماده پاسخگویی به سوالات تخصصی شما هستند.


منابع

https://www.apple.com/macos/monterey/features/

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *