دانستنی ها

مشخصات حافظه‌‌های رم DDR5 منتشر شد

حافظه رم DDR5

همان‌طور که سرعت پردازنده‌ها و CPUها رو به افزایش است، به همان اندازه به رم‌های با پهنای باند و سرعت بیشتر نیز نیاز است. در واقع حافظه‌هایی که بتوانند با این افزایش سرعت همگام باشند و هماهنگ کار کنند. با اعلام مشخصات فنی حافظه‌ های رم DDR5 توسط اتحادیه JDEC، مشخص شد رم‌های نسل بعد سریع‌تر، بهینه‌تر هستند.

مشخصات حافظه‌های رم DDR5

حدود شش سال از معرفی حافظه‌های رم DDR4 می‌گذرد. حافظه‌های سریعی که نسبت به DDR3 پیشرفت چشم‌گیری داشتند. سرعت بیشتر و همچنین به صرفه‌تر بودن حافظه‌های DDR4 باعث شد تا بیشتر کاربران روی به این نوع حافظه بیاورند.

حال امروز اخبار جدیدی از حافظه رم DDR5 منتشر شده است.

طبق اخبار منتشر شده ظرفیت استاندارد حافظه DDR5در مقایسه با DDR4 چهار برابر شده است. یعنی در هر ماژول به جای 16 گیگابایت حال میتوان 64 گیگابایت قرار داد. بنابراین می‌توان ماژول‌هایی با ظرفیت حداکثر 128 گیگابایت ساخت.

سرعت و نرخ انتقال داده در این نوع حافظه نیز بیشتر شده است. طبق اخبار منتشر شده باید شاهد عرضه این نوع حافظه با دو سرعت متفاوت باشیم.

سرعت نسل اول حافظه رم DDR5که در ابتدا وارد بازار می‌شود حدود 4.8 گیگابایت بر ثانیه است و نسل دوم که با فاصله‌ نه چندان زیاد عرضه می‌شود حدود 6.4 گیگابایت بر ثانیه خواهد بود که هر دو نسل نسبت به حافظه‌های DDR4 پیشرفت چشمگیری داشته اند.

همچنین برخی منابع بر این باورند سرعت حافظه‌های رم DDR5 حدود 6400MHZ خواهد بود.

حافظه رم DDR5

مقایسه سرعت حافظه‌های رم DDR5 و DDR4

مصرف انرژی نیز در این نوع حافظه کمتر شده‌است. مصرف هر ماژول DDR5 به 1.1V رسیده است در حالی که در رم‌های DDR4 این عدد حدود 1.2V است و این نشان می‌دهد که در زمینه انرژی نیز به صرفه‌تر می‌ باشد.

همچنین بانک‌های حافظه در این نسل در دو کانال 32 بینی مستقل از هم هستند. بنابراین هر یک از کانال‌ها از 8 بیت به 16 بیت افزایش پیدا کرده است.

تعداد پین‌های به کار رفته در این نوع حافظه همچنان 288 عدد است که البته این بدین معنا نیست که مادربرد‌های فعلی پاسخگو هستند بلکه باید تغییراتی در حوزه ساختار آن‌ها صورت گیرد.

ساختار حافظه DDR5

 

حافظه‌ های رم DDR5 چه زمانی عرضه می‌شوند؟

آن طور که به نظر می‌رسد حافظه‌های DDR5 اواخر سال 2021 یا اوایل سال 2022 عرضه خواهند شد.

همچنین کمپانی‌هایی نظیر SK Hynix و مایکرون در حال تولید نمونه‌های آزمایشی از این نوع حافظه هستند و در صورت موفقیت به تولید انبوه آن روی خواهند آورد.

آیا حافظه‌های DDR5 ارزش خرید دارند؟

هنوز در مورد رم‌های DDR5 ابهامات زیادی وجود دارد مخصوصا در خصوص قیمت آن.
اگر چه این نوع حافظه بسیار سریع‌تر و کم مصرف‌تر هستند اما باید دید که آیا قیمت آن به گونه‌ای است تا کاربران را برای خریدن قانع کند.

البته مورد دیگری نیز مدنظر است با پیشرفت چشم‌گیر سرعت پردازنده‌ها و تعداد هسته آن‌ها به طور قطع نیازمند حافظه‌هایی هستیم که با این سرعت‌ها همگام باشند و شاید این مورد برخی کاربران را وادارا به خرید کند اما بازهم نمیتوان در مورد ارزش خرید این نوع حافظه اظهار نظر کرد.

منبع:forbes

شما کاربران ناوک در این زمینه چه دیدگاهی دارید؟

جهت مشاهده خدمات تخصصی ناوک اینجا کلیک کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *