دانستنی ها

مادربورد چیست و چه اجزایی دارد؟

مادربورد چیست و چه اجزایی دارد؟

اگر کیس کامپیوتر خود را باز کرده و نگاهی به داخل آن بیاندازید، یک قطعه الکترونیکی بزرگ را مشاهده می­کنید که بقیه قطعات سخت افزاری را به یکدیگر متصل کرده است. این قطعه بزرگ، که اصلی­ترین بورد کامپیوتر نیز هست مادربورد(Motherboard) نام دارد. این مقاله قصد دارد توضیحاتی را درباره این بورد به شما ارائه دهد. با ما همراه باشید!

مادربورد چیست؟

مادربورد (Motherboard) بزرگترین و اصلی ترین بورد کامپیوتر است و به همین دلیل به آن Mainboard نیز گفته می­شود. در واقع مادربورد یک قطعه الکترونیکی است که قطعات دیگر یا بر روی آن نصب می­شوند و یا به ­گونه ای به آن متصل هستند. این قطعه ارتباط بین سایر قطعات سخت افزاری از جمله RAM(حافظه موقتی)، CPU(پردازنده)، HDD(هارد دیسک)، GPU(کارت گرافیک(  و… را مهیا می­کند. این ارتباط از طریق مدارهایی که از نظر باریکی به موی سر انسان شبیه هستند برقرار می­شود. همچنین مادربرد به عنوان واسطی میان این قطعات سخت افزاری و منبع تغذیه(PSU) عمل کرده و انرژی الکتریکی مورد نیاز آن­ها را تامین می­کند. علاوه بر این موارد، یکی دیگر از وظایف این بورد اصلی ذخیره اطلاعات بایوس(BIOS) می­باشد.

مادربورد چیست؟

چیپست­های پل شمالی و پل جنوبی

همانطور که در مقالات قبلی به آن اشاره شد، مادربورد داری دو چیپ اصلی NB(Northbridge) و SB(Southbridge) می­باشد. این چیپست­ها وظیفه کنترل و مدیریت ارتباط بین قطعات مختلف و پردازنده(CPU) را بر عهده دارند. برای اطلاعات بیشتر به مقالات “آشنایی با پل شمالی مادربرد” و “پل جنوبی مادربرد چیست؟” در سایت مراجعه کنید.

اجزای مادربورد

سوکت پردازنده

CPU Socket (سوکت پردازنده)

هر ماردبورد از یک یا چند نوع CPU خاص که با آن سازگار هستند پشتیبانی می­کند. پردازنده باید از نظر نوع تکنولوژی، نحوه ارتباط با سایر قطعات سخت افزاری، سرعت­های مورد پشتیبانی و …. با مادربورد سازگار باشد. اما مهم­ترین و اولین معیار سازگاری مادربورد با پردازنده نوع سوکت­های به کار رفته در CPU است. منظور از نوع سوکت، نحوه قرار گیری پین هایی است که CPU در مادربرد بر روی آن­ها نصب می­شود.

بایوس (BIOS)

بایوس یک فریم ور(Firmware) یا سفت افزار است که بر روی تمامی مادبردهای IBM در کامپیوترهای شخصی و در داخل یک چیپ(chip) یا تراشه قرار می­گیرد. این تراشه وظیفه شناسایی، کنترل، مدیریت و تست ورودی ها و خروجی ها را بر عهده دارد. همچنین پس از تست I/Oها سیستم عامل را راه اندازی می­کند.

بایوساسلات RAM

اسلات RAM

محل قرارگیری حافظه سیستم است که استانداردهای ساخت آن وابسته به ورژن پردازنده و تراشه های مادربورد است.

 

باتری پشتیبان

هنگامی که سیستم خاموش است، باتری پشتیبان برق و انرژی الکتریکی مورد نیاز ساعت و بایوس(به منظور بوت شدن کامپیوتر) را فراهم می­کند. اگر این باتری را خارج کنید، ممکن است تنظیمات BIOS ریست شده و حتی رمز عبور برای ورود به ویندوز سیستم از کار بیفتد!

 باتری پشتیبان

توجه!

  • هنگامی که کامپیوتر به برق متصل است کیس را باز نکنید.
  • اگر بار اولی است که کیس را باز می­کنید از یک فرد ماهر کمک بگیرید.
  • اگر قطعه ای را از داخل کیس جدا کردید، تا جای که می­توانید آن را روی فرش یا فلز نگذارید. بهتر است آن را بر روی یک سطح چوبی قرار دهید.
  • برای جدا کردن قطعات هرگز به زور متوسل نشوید!

آیا تا به حال نیاز به خرید مادربورد پیدا کرده­اید؟ کارشناسان ما در مرکز خدمات ناوک صبورانه سوالات شما را پاسخ خواهند داد و شما را در مسیر خرید یک مادربورد مناسب برای سیستم شما راهنمایی خواهند کرد. فراموش نکنید نظرات و سوالات‌تان را در بخش نظرات سایت ناوک با ما در میان بگذارید.

خدمات ناوک متخصص در امر تعمیرات لپ تاپ٬ تعمیرات اپل و خدمات نرم افزاری.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
بازگشت به لیست

3 دیدگاه در “مادربورد چیست و چه اجزایی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *