دانستنی ها

ریست فکتوری کردن سرفیس چگونه است؟

ریست فکتوری

در خصوص ریست فکتوری سرفیس محتوای جدیدتری با عنوان ریست فکتوری سرفیس در سایت بارگذاری شده است که پیشنهاد میکنیم آن را نیز مطالعه بفرمایید.

ممکن است گاهی با سرفیس ‌تان به آخر خط برسید! در چنین مواردی یک راه حل پیشنهاد ریسک فکتوری کردن سرفیس است. با این کار تمامی تنظیمات کارخانه سرفیس بازیابی می‌شوند. البته واژه ریست فکتوری بیشتر برای گوشی استفاده می‌شود و در سرفیس‌ ها و سیستم های مایکروسافت اسم این کار ریکاوری است و تحت عنوان Recovery Options از آن یاد می‌شود. بیایید ببینیم چطور می توانیم سرفیس را ریست فکتوری کنیم یا به تنظیمات کارخانه برش گردانیم؟ اگر با مراحل زیر مشکل حل نشد برای تعمیر سرفیس خود حتما با ما تماس بگیرید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید: راهکارهایی برای حل چند مشکل رایج سرفیس پرو

ریست فکتوری کردن سرفیس

  • همانطور که در بالا گفتیم اسم این عملیات در دنیای مایکروسافت Recovery Options است و با ریست فکتوری کردن گوشی تفاوت زیادی دارد. در سرفیس ها این کار با فایل های نصبی انجام می‌شود. فایل های نصبی که در پوشه‌های سیستمی سرفیس شما موجود هستند.
ریست فکتوری

ریست فکتوری

  • برای اینکه شروع به ریست فکتوری کردن سرفیس خود کنید اول Settings را باز کنید و در قسمت update & Security به دنبال زبانه Recovery بگردید. در این زبانه یک دکمه Get started برای شما وجود دارد که وقتی رویش بزنید دو روش ریست کردن سرفیس برای شما نمایش داده می‌شود.
  • یکی از این روش‌ها گزینه Keep my files است که وقتی آن را می‌زنید فایل ها و نرم افزارهای سرفیس شما درش حفظ می‌شود. اما اصلا پیشنهاد نمی‌شود چون مشکلات سرفیس شما شاید نشات گرفته از همین فایل‌ها و نرم افزارها باشند!
  • روش دیگر ریست فکتوری شدن سرفیس در گزینه Remove everything است که درش همه فایل ها و نرم افزارهای سرفیس پاک می‌شوند. با این روش مشکلات سرفیس شما حل می‌شوند ولی ممکن است وقتی روی این گزینه می‌زنید سرفیس شما ارور بدهد چون فایل های نصب ویندوز خام درش پاک شده است.

پس اگر با این خطا روبرو شدید یا حتی وقتی سرفیس را روشن می‌کنید نمی‌توانید وارد سیستم عامل شوید تا اصلا به Settings دستگاه بروید باید اقدام به نصب یک ویندوز روی سرفیس کنید و آن ویندوز بایستی بهترین ویندوز برای سرفیس شما باشد (ویندوز اورجینال هر سرفیس متفاوت است.).

  •  پس در صورت روبرو شدن با خطا کار را طبق دستور بعدی ادامه دهید.

نحوه ساخت فایل ریکاوری برای ریست کردن سرفیس

  • شما باید ابتدا اقدام به تهیه ویندوز اورجینال برای سرفیس تان در آدرس https://support.microsoft.com/en-us/surfacerecoveryimage کنید و در قسمت select your Surface device روی Sign in بزنید. اینجا باید با اکانت مایکروسافت خود Sing in شوید که درش تمام دستگاهای شما رجیستر شده‌اند. پس روی سرفیس تان کلیک کنید و اگر دستگاه‌تان موجود نبود با زدن روی My Surface device is not listed here مدل و شماره سریال سرفیس را وارد کنید. سپس دکمه Continue بزنید و در صفحه بعد روی Download recovery image کلیک کنید.
  • حالا یک فایل zip برای شما دانلود می‌شود که باید پس از اکسترکت کردنش محتویاتش را در یک فلش مموری با شرایط خاص بریزید. چه شرایطی؟
  • فلش مموری شما باید حداقل 32 گیگ حجم داشته باشد و فرمتش FAT32 باشد. ضمنا شما باید آن را به یک کامپیوتر وصل کنید. بعد در منوی استارت یا قسمت سرچ عبارت recovery drive را جستوجو کنید. از میان گزینه‌های یافت شده روی create a recovery drive یا Recovery Drive بزنید و در پنجره جدیدی که برای شما باز می‌شود روی Yes کلیک کنید.
  • در پنجره بعدی تیک Back up system files to the recovery drive را بردارید و روی Next کلیک کنید. بعد حافظه USB را انتخاب کنید و باز روی Next بعد روی create بزنید. این عملیات که تمام شد روی Finish بزنید و محتویات پوشه آن فایل zip را با گزینه Replace the files in the destination به فلش منتقل کنید.
  • حالا فلش مموری را از کامپیوتر جدا کنید و به سرفیس تان که خاموش است و متصل به برق است وصل کنید. بعد دکمه کم کردن صدا یا Volume Down را نگه دارید و در این حالت یک بار روی دکمه Power بزنید. شما باید دست‌تان را روی دکمه کم کردن صدا تا وقتی که لوگوی Microsoft یا Surface نمایان می‌شود نگه دارید.
  • بعد در یک صفحه آبی زبان دستگاه را انتخاب کنید و در صفحه Choose an option روی گزینه Troubleshoot و بعد Recover from a drive بزنید.
  • اگر دستگاه از شما Recovery Key خواست روی گزینه Skip this drive بزنید.
  • حالا با توجه به وضعیت سرفیس یکی از دو گزینه Just remove my files یا Fully clean the drive را انتخاب کنید. با انتخاب گزینه دوم ریست فکتوری یا ریکاوری شدن سرفیس شما بیشتر طول می‌کشد.
  • سرفیس خود را برای چند ساعت رها کنید و در کارش اختلالی ایجاد نکنید. شما بالاخره وقتی صفحه راه اندازی ویندوز سرفیس‌تان بالا آمد می‌توانید فلش مموری را از سرفیس‌تان جدا کنید. حالا سرفیس شما کاملا ریست فکتوری یا به عبارتی ریکاوری شده است!

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید: ۲ مشکل رایج کاربران با باتری سرفیس

آیا در زمینه ریست یا ریکاوری سرفیس سوالی دارید؟ فراموش نکنید که این روش آخرین راه حل شماست. پس اگر همچنان امیدی دارید که مشکلات سرفیس شما حل شود در مورد آن مشکل از کارشناسان ما در سایت ناوک سوال کنید!

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *