دانستنی ها

سامسونگ از تراشه اگزینوس 1080 با فناوری 5 نانومتری رونمایی کرد

اگزینوس 1080

سامسونگ در کنار دیگر محصولات خود، بر روی تولید پردازنده و تراشه‌های مدرن و بروز کار می‌کند و بسیاری از کمپانی‌های دیگر از پردازنده‌های این شرکت استفاده می‌کنند. سامسونگ به تازگی پردازنده جدیدی به نام اگزینوس 1080 ساخته است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

اگزینوس 1080 اولین پردازنده سامسونگ است که از فرایند ساخت 5 نانومتری مبتنی بر طراحی EUV FinFET استفاده می‌کند و به تازگی از آن رونمایی کرده است. این پردازنده برای نسل پنجم شبکه‌ی موبایل از یک مودم یکپارچه استفاده می‌کند. همچنین سامسونگ گفته است این پردازنده بیشتر برای گوشی‌های میان‌رده مناسب است.

تراشه اگزینوس 1080

مودم جدید سامسونگ توانایی ارائه هر دو فرکانس زیر 6 گیگاهرتزی و mmvave را دارد و حداکثر سرعت 5.1gbps را برای کاربران فراهم می‌کند. همچنین این مودم از بلوتوث 5.2 و تمامی باندهای وای‌فای و رادیو FM پشتیبانی می‌کند.

بیشتر بخوانید: رفع مشکل عدم اتصال اینترنت سیم کارت

سامسونگ در نظر دارد در پردازنده جدید خود از 8 هسته با طراحی کلاستر سه‌گانه استفاده کند. قلب تپنده اگزینوس 1080 را چهار هسته Cortex-A78 و چهار هسته کم مصرف Cortex-A55 تشکیل داده است.

قدرتمند‌ترین هسته پردازشی این پردازنده سرعت 2.8 گیگاهرتز را به ارمغان می‌آورد در حالی که کلاستر دیگر با استفاده از هسته‌ی Cortex A78 به فرکانس 2.6 گیگاهرتز می‌رسد و هسته‌های کم مصرف این پردازنده یعنی A55 سرعتی معادل 2 گیگاهرتز خواهند داشت.

تراشه اگزینوس 1080

همچنین سامسونگ گفته است در آزمون‌های گرفته شده از عملکرد اگزینوس 1080، سرعت و قدرت آن دو برابر بیشتر و بهتر از نسل قبلی خود یعنی اگزینوس 980 بوده است. همچنین سامسونگ برای ارائه محتوای گرافیکی از پردازنده‌‌ی گرافیکی Mali-G78 MP10 استفاده کرده و طبق گفته سامسونگ، عملکرد بسیار بهتری نسبت به نسل پیشین خود دارد.

در اگزینوس 1080 می‌توان از دوربین تکی تا 200 مگاپیکسل یا دو دوربین 32 استفاده کرد. همچنین قابلیت ضبط تصاویر با کیفیت 4K و 60 فریم بر ثانیه را دارد.

انتظار می‌رود اولین گوشی‌های مجهز به پردازنده اگزینوس 1080 در اوایل سال 2021 به بازار عرضه شود و طبق گفته سامسونگ شرکت VIVO اولین مشتری این پردازنده خواهد بود.

منبع: gsmarena

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *