دانستنی ها

از برند AMD چه می‌ دانید؟

AMD

 

برند AMD را همه به عنوان تولیدکننده پردازنده های مرکزی و گرافیکی می‌شناسند. می‌توان گفت که اگر کسی به دنبال کارت گرافیک یا سی پی یو باشد حتما محصولات این برند را هم در لیست گزینه‌هایش قرار می‌دهد. بیایید ببینیم این شرکت از کجا شروع کرده و الان به کجا رسیده است.

 

معرفی شرکت AMD

AMD مخفف عبارت Advanced Micro Devices (دستگاه‌های میکرو پیشرفته) است. شرکت AMD کارش را از اول با تولید شیفت رجیسترها و مدارهای منطقی آغاز کرد. این شرکت الان هم چیپست مادربورد، پردازنده گرافیکی، مدارات منطقی و ریزپردازنده‌ها را تولید می‌کند و می‌توان گفت از رقبای اصلی شرکت Nvidia است. البته رقابت AMD و Nvidia تنها در زمینه تولید محصولات گرافیکی است. شرکت AMD با شرکت Intel هم رقابت می‌کند.

این شرکت اولین محصولاتش را از همان ابتدای تاسیسش در سال ۱۹۶۹ منتشر کرد و در سال ۱۹۷۱ هم رو به تولید حافظه‌ های رم (RAM) آورد. البته اولین محصول AMD یک شیفت رجیستر ۴ بیتی بود.

رقابت میان اینتل و AMD از سال ۱۹۶۶ استارت خورد. وقتی که این شرکت اولین پردازنده 86X خود را با نام 5K معرفی کرد و کلیه مراحل تولیدش را خودش بر عهده گرفت. از آن پس این دو شرکت با رقابت با همدیگر به پیشرفت هم کمک کردند و هر یک بخشی از بازار را در دست گرفتند.

AMD

برند AMD

کمپانی AMD از سال ۲۰۰۶ فعالیتش را زمینه تولید محصولات گرافیکی شروع کرد. این کمپانی ابتدا شرکت ATI را به مبلغ ۵.۴ میلیارد دلار خرید. این شرکت یکی از تولیدکنندگان پردازنده‌ های گرافیکی بود. بعد از مدتی AMD برند ATI را از محصولات گرافیکی‌اش حذف کرد و فرایند Fusion را شروع کرد. طی این فرایند قرار بود پردازنده‌های CPU و GPU یکی شوند و قسمت‌هایی از مادربورد برای افزایش سرعت پردازش سیستم حذف شود.

AMD  و تولید کارت‌های گرافیک

شرکت AMD با خرید شرکت ATI که یک تولید کننده پردازنده گرافیکی بود، در سال ۲۰۰۶ به عرصه کارت‌های گرافیک و تولید پردازنده‌های گرافیکی وارد شد. AMD این شرکت را به مبلغ ۵.۴ میلیارد دلار خریداری کرد. اما به مرور زمان برند ATI از محصولات گرافیکی AMD حذف گردید. بعد از خرید ATI فرآیند Fusion در شرکت AMD آغاز شد. این فرآیند بر روی یکی کردن پردازنده‌های CPU و GPU برای حذف برخی قسمت‌های مادربورد به منظور افزایش سرعت پردازش سیستم تمرکز داشت. در این فرآیند محاسباتی که توسط پردازنده گرافیکی بهتر انجام می‌شد، بر عهده این پردازنده قرار می‌گرفت.

حالا که در سال ۲۰۱۹ هستیم آخرین محصولات گرافیکی AMD، سری پردازنده‌های گرافیکی Radeon RX 5700 است. پردازنده‌ای که در بسیاری از کارت‌های گرافیک استفاده شده است و می‌توان گفت که در پردازش‌های گرافیکی این شرکت توانسته است گوی رقابت را از اینتل برباید. جالب است بدانید برند AMD نسبت به سایر رقبایش قیمت‌های ارزان‌تری دارد و همین آن را تبدیل به یک گزینه عالی برای کسانی که توان مالی زیادی ندارند کرده است.

شما از برند AMD چه می‌دانید؟ آیا از محصولات این شرکت تا به حال استفاده کرده‌اید؟ کدام محصولش را؟ نظرات و تجربیات خودتان از محصولات AMD را با ما در سایت ناوک در میان بگذارید.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “از برند AMD چه می‌ دانید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *