دانستنی ها

آنتی ویروس ها چگونه کار می کنند؟

آنتی ویروس ها

 

اگر شغل یا تحصیل شما بستگی زیادی به کامپیوترتان داشته باشد حتما سالم ماندن این کامپیوتر برای شما اهمیت ویژه‌ای دارد! ویروس‌ ها از جمله خطراتی هستند که در کار کردن یک سیستم اختلال ایجاد می‌کنند. هیچ کس دوست ندارد مدام یک پیام تکراری از سیستمش دریافت کند، صفحات بی ربط باز بشوند، از همه بدتر اینکه اطلاعاتش از بین برود یا به یک دزد اطلاعات ارسال شود. اینجاست که وجود یک آنتی ویروس خوب ضروری می‌‌شود. اما این آنتی ویروس ها که امروزه تعدادشان کم هم نیست چگونه کار می‌کنند؟

 

روش کار آنتی ویروس ها

هر آنتی ویروسی برای خودش یک بانک اطلاعاتی دارد که درش مشخصات ویروس هایی که تاکنون شناخته شده‌اند درج شده است. کاری که یک آنتی ویروس می‌کند این است که قسمت هایی از کدهای فایل های موجود در لپ تاپ یا کامپیوتر شما را با کدهای بانک اطلاعاتی اش تطبیق می‌دهد و اینطوری تشخیص می‌دهد که آن فایل، یک فایل مضر برای دستگاه شما هست یا نه. اگر این فایل از آن فایل‌های خطرناک بود آنتی ویروس مطابق روشی که شما برایش تعیین کردید با آن برخورد می‌کند. مثلا فایل را پاک می‌کند یا اینکه اول از شما اجازه می‌گیرد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید: آنتی ویروس نود ۳۲ (Eset Node 32) ‌چیست و چه قابلیت هایی دارد؟

حالا برخورد آنتی ویروس با فایل های اجرایی سیستم چگونه است؟ ممکن است آنتی ویروس یک سری فایل‌ ها که شناخته شده هم هستند را برای خودش اجرا کند. فایل هایی هم که شناخته شده نیستند احتمالا در یک محیط شبیه‌سازی شده (Sand box)  منتقل می‌شوند.

آنتی ویروس ها

آنتی ویروس ها

آنتی ویروس ها قادر هستند به چند صورت کارشان را انجام بدهند: اسکن در پس زمینه سیستم عامل و اسکن کامل سیستم. اسکن در پس زمینه به این صورت است که همزمان که شما دارید کارتان را در سیستم‌تان انجام می‌دهید آنتی ویروس هم یک سری چیزها را چک می‌کند و مثلا هر فایلی که باز می‌کنید را بررسی می‌کند. این امکان ممکن است در آنتی ویروس شما تحت عنوان Real Time Protection هم شناخته شود.

اسکن کامل هم به این صورت است که شما خودتان مثلا وقتی اقدام به آپدیت آنتی ویروس خود کردید، یا یک آنتی ویروس جدید نصب کردید یا مشکوک به چیزی هستید بخواهید که آنتی ویروس شروع به اسکن و ویروس‌ یابی کند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید: آموزش حذف نرم افزارهای غیرضروری از ویندوز ۱۰

لزوم آپدیت کردن آنتی ویروس ها

حالا که می دانید آنتی ویروس ها چگونه کار می کنند لزوم آپدیت کردن آن‌ها برای شما مشخص می‌شود. هر روز بدافزارها و ویروس های جدیدی ساخته می‌شوند و این امر متعاقبا اضافه شدن اطلاعات به بانک اطلاعاتی آنتی ویروس ها را به دنبال دارد. اگر شما آنتی ویروس خود را آپدیت نکنید اطلاعات آنتی ویروس شما ناقص می‌ماند و نمی‌تواند بدافزارها و ویروس های جدید را بشناسد.

شما از چه آنتی ویروسی استفاده می‌کنید و از روش کار کردنش چه اطلاعاتی دارید؟ تجربیات و سوالات خود در مورد آنتی ویروس ها را با ما  و سایر کاربران سایت ناوک در میان بگذارید.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “آنتی ویروس ها چگونه کار می کنند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *