دانستنی ها

آموزش عکاسی با دوربین گوشی های هوشمند

عکاسی با دوربین گوشی

 

برای عکاسی با دوربین گوشی خود کافی است یک سری نکات را رعایت کنید و البته از خلاقیت‌ خود کمک بگیرید. خصوصا که کیفیت دوربین های گوشی روز به روز بیشتر می‌شود. برای همین امروز برای شما یک آموزش کوچک تهیه کرده‌ایم و در آن نکاتی را گفته‌ایم که اگر رعایت کنید تاثیر به سزایی در عکسی که می‌گیرید خواهد داشت.

آموزش عکاسی با دوربین گوشی با ۷ نکته اساسی

قبل از هر چیز به شما بگوییم که باید لنز دوربین گوشی‌تان را تمیز کنید. برای تمیز کردن لنز دوربین هم باید از پنبه یا پارچه‌های خیلی لطیف استفاده کنید تا مبادا به آن آسیبی وارد شود. بعد از آن می‌توانید با خیال راحت با رعایت نکاتی که در ادامه به شما می‌گوییم به عکس گرفتن با گوشی بپردازید.

اولین نکته: قانون یک سوم در عکس برداری

برای عکاسی با گوشی رعایت قانون یک سوم به شما کمک می‌کند تا کیفیت عکس افزایش یابد. طبق این قانون شما صفحه گوشی‌تان را با سه خط افقی و عمودی ذهنی به ۹ مستطیل کوچک تقسیم کنید و سوژه اصلی عکاسی‌تان را در محل تقاطع این خطوط قرار دهید. این خطوط راهنما در نسخه‌های جدید آی او اس و اندروید هم ارائه شده و برخی کمپانی‌ها قابلیت ظاهر شدن این خطوط را در تنظیمات دوربین گوشی ارائه داده‌اند.

عکاسی با دوربین گوشی

عکاسی با دوربین گوشی

نکته دوم: گوشی را ثابت بگیرید.

تکان خوردن گوشی حین عکس گرفتن باعث می‌شود عکسی که می‌گیرید مات و بی‌کیفیت باشد. پس حواس‌تان به لرزش دست‌تان باشد. برای جلوگیری از تکان خوردن دوربین می‌توانید از انواع پایه‌ها، مونوپاد و… استفاده کنید. البته برخی گوشی‌ها هم طی این سال‌ها رو به استفاده از تکنولوژی لرزش‌گیر اپتیکال آورده‌اند. ولی تمام دوربین‌ها این قابلیت را ندارند.

نکته سوم: محل فوکوس لنز شما کجاست؟

در گوشی‌های لمسی شما هنگامی که با دوربین مشغول نگاه کردن به منظره‌ای هستید با لمس نقطه‌ای خاص از صفحه گوشی‌تان می‌توانید تعیین کنید که لنز دوربین روی این نقطه تمرکز بیشتری داشته باشد. این کار تاثیر زیادی در افزایش کیفیت عکس گرفته شده با دوربین گوشی دارد و حتی عکس را هنری‌تر می‌کند. مثلا اگر روی جسمی نزدیک دوربین فوکوس کنیم اجسام دورتر کمی تارتر دیده می‌شوند.

نکته چهارم: دکمه شاتر خود گوشی‌تان را فشار دهید.

به جای زدن روی صفحه لمسی گوشی برای عکس گرفتن از دکمه فیزیکی که رو بدنه گوشی‌تان برای عکس گرفتن تعبیه شده استفاده کنید. دلیل این پیشنهاد ما به شما هم لرزش دست است. وقتی این دکمه را فشار می‌دهید به احتمال زیاد دست‌تان به نسبت وقتی که صرفا روی صفحه گوشی می‌زنید تا عکس بگیرید کمتر می‌لرزد.

خواندن این مطلب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم: نحوه انتقال فایل های تصویری از آیفون به ویندوز

نکته پنجم: قابلیت HDR را روی اتوماتیک تنظیم کنید.

قابلیت HDR یا High Dynamic Range به معنی محدوده دینامیکی بالا است. وقتی این قابلیت فعال می‌شود یک سری فیلتر‌های خاص در شرایطی که به آن‌ها نیاز است به منظره اضافه می‌شود تا بین نقاط سیاه و سفید تصویر تعادل برقرار شود. اگر گوشی شما از این قابلیت پشتیبانی می‌کند آن را در تنظیمات دوربین روی اتوماتیک تنظیم کنید.

نکته ششم: نور طبیعی، بهترین عامل افزایش کیفیت عکس گرفته شده با گوشی

قبول کنید که هیچ چیز نور طبیعی نمی‌شود! فلش دوربین گوشی یا افزایش نور تصویر با ویرایشگر‌های عکس فقط جلوه‌ای مصنوعی به عکس شما می‌دهد. پس سعی کنید از سوژه‌های عکاسی‌تان در نور طبیعی عکس برداری کنید و حالت گوشی در دست‌تان را هم جوری تنظیم کنید که این نور به بهترین شکل ممکن به کارتان بیاید. چون شیب دست شما نقش تعیین‌کننده‌ای در جلوه نور دارد.

نکته هفتم: قابلیت Burst Mode

با فعال کردن این قابلیت در گوشی هوشمندتان (اگر آن را داشته باشد) باعث می‌شوید که به محض فشردن دکمه شاتر نه یک عکس بلکه چند عکس گرفته شود. بعد شما می‌توانید از میان این عکس‌ها بهترین‌شان را انتخاب کنید. در اکثر گوشی‌ها اگر دکمه شاتر را به مدت بیشتری نگه دارید تصاویر پشت سر هم گرفته می‌شوند و گرفتن تصاویر تا زمانی ادامه دارد که دکمه را رها کنید.

شما برای اینکه کیفیت عکس هایی که با گوشی می‌گیرید بهتر شود از چه ترفندهایی استفاده می‌کنید؟ پیشنهادات و تجربیات خود را از طریق بخش ارسال نظرات با ما و سایر کاربران سایت ناوک در میان بگذارید.

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای
بازگشت به لیست

3 دیدگاه در “آموزش عکاسی با دوربین گوشی های هوشمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *