دانستنی ها

بدافزار چیست؟ (آشنایی با انواع بدافزارها)

بدافزار

 

وقتی یکی از ما سیستم‌مان آلوده به بدافزار خاصی می‌شود اولین جمله‌ای که برای توصیف وضعیتش استفاده می‌کنیم این است: ویروسی شده! در حالی که ویروس فقط می‌تواند یکی از انواع بدافزارهای موجود باشد. آشنایی با انواع بدافزارها به ما کمک می‌کند تا رویکردهای لازم برای حفظ امنیت در مقابل هر کدام را بدانیم. یعنی با توجه به نیازمان به امنیت یک روش حفاظتی درست برای حفظ کردن اطلاعات‌مان انتخاب کنیم. پس در این مطلب می‌رویم تا با انواع بدافزارها و سازوکارشان آشنا شویم.

 

بدافزار چیست؟

واژه بدافزار به برنامه‌ای اطلاق می‌شود که قرار است سیستم میزبانش را آلوده کند و به آن آسیب برساند. این بدافزار می‌تواند ویروس، جاسوس افزار، آگ افزار، کرم، اسب های تروآ (تروجان) یا باج افزار باشد و ما را به دردسر بیندازد. برای همین است که آنتی ویروس ها و فایروال ها ساخته شده‌اند تا جلوی آسیب دیدن ما از این بدافزارها را بگیرند. حالا ببینیم هر یک از این بدافزارها چه کاری می‌کنند.

توصیه می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید: آنتی ویروس ها چگونه کار می‌کنند؟

ویروس ها

ویروس ها یک کد مسری هستند و عملکردی درست شبیه انگل‌ها دارند. آن‌ها می‌توانند یک برنامه باشند که به محض اجرا شدن به سراغ بقیه نرم افزارهای سیستم میزبان می‌روند و آن‌ها را هم آلوده می‌کنند.

بدافزار

بدافزار

آگ افزار (آگهی افزار)

این بدافزار نرم افزاری است که در سیستم میزبانش بدون اجازه تبلیغ می‌کند. برخی آگ افزارهای پیچیده اینگونه طراحی شده‌اند که ابتدا سایت‌های مورد علاقه شخص را تشخیص می‌دهند بعد از آن‌ها برای ارائه تبلیغی موثر استفاده می‌کنند. این بدافزارها شاید آسیب چندانی به کامپیوتر یا لپ تاپ شخص وارد نکند ولی بالاخره منابع سخت افزاری و نرم افزاری سیستم را به خودشان اختصاص می‌دهند. از طرفی تبلیغات‌شان هم ممکن است برای برخی آزاردهنده باشد.

جاسوس افزار

این بدافزارها یک سری اطلاعات خاص را از سیستم شما جمع‌آوری می‌کنند و بدون اجازه برای هکر یا شخصی که آن‌‌ها را ساخته می‌فرستند. از آنجایی که این عملیات باید مخفیانه انجام بگیرد تشخیص این بدافزارها کار سختی است. کی لاگرها یکی از انواع جاسوس افزارها هستند.

کرم ها

این بدافزارها خودشان را در سیستم میزبان تکثیر می‌کنند و حجم زیادی را به خودشان اختصاص می‌دهند. آن‌ها اطلاعات ذخیره شده مهمی چون فایل‌های سیستمی را از بین می‌برند و خودشان را جایگزین می‌کنند.

باج افزارها

این بدافزارها منابع سیستم را در اختیار خودشان می‌گیرند و تا از کاربر پول دریافت نکنند آن را پس نمی‌دهند. جدیدترین باج افزاری که اخیرا کاربران بسیاری در سطح دنیا را به دردسر انداخت Cryptolocker بود.

توصیه می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید: مراقبت نرم افزاری از سرفیس های مایکروسافت

تروجان ها

تروجان ها نوعی ویروس هستند و ظاهرشان مثل یک برنامه سالم است. از تروجان ها برای دزدیدن اطلاعات یا کنترل کردن فایل های سیستمی هم استفاده می‌شود.

سیستم شما تا به حال به این بدافزارها آلوده شده است؟ شما برای رهایی از آن بدافزار چه کار کرده‌اید؟ تجربه خود را با ما و سایر کاربران سایت ناوک در میان بگذارید.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

3 دیدگاه در “بدافزار چیست؟ (آشنایی با انواع بدافزارها)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *