لپ تاپ

باتری لپ تاپ چه ویژگی هایی دارد؟

افزایش طول عمر لپ تاپ

باتری لپ تاپ ناوک چه ویژگی هایی دارد؟ این موضوعی است که قصد داریم در این مطلب به بحث و بررسی آن بپردازیم. در حال حاضر لپ تاپ یکی از مهمترین و با ارزشمند ترین وسایل تکنولوژی در دنیا است. به طوریکه تمامی فعالیت انسان ها به لپ تاپ وابسته است و بدون استفاده از این ابزار امکان انجام کارهای روزمره و فعالیت ها امکان پذیر نیست. با توجه به این که یکی از مهمترین قطعات لپ تاپ، باتری آن است، دانستن عوامل موثر در کیفیت عمر باتری های لپ تاپ بسیار حایز اهمیت می باشد. در واقع همان طور که اطلاع دارید باتری دستگاه لپ تاپ جزو قطعات مصرفی است در نتیجه احتمال خرابی و جایگزین شدن آن بسیار بالا است. و نیاز است تا شما با نحوه استفاده درست از باتری لپ تاپ ناوک آشنا باشید.

ویژگی های یک باتری خوب برای لپ تاپ

باتری لپ تاپ و ویژگی های آن

یکی از ویژگی های لپ تاپ عدم نیاز مداوم به برق و نگه داری باتری در مدت زمان مشخص است. که این ویژگی استفاده از لپ تاپ را در بسیار از مکان ها آسان و امکان پذیر کرده است. بنابراین امروزه یکی از دقدغه های مهم تولید کننده های لپ تاپ افزایش طول عمر و افزایش زمان استفاده در باتری های لپ تاپ میباشد.

باتری های لپ تاپ به طور کلی از دو بخش برد و سلول تشکیل شده است.که سلول ها وظیفه ی ذخیره سازی و برد وظیفه ی برقراری ارتباط با مادربرد لپ تاپ را دارد. باتری های لپ تاپ به طور کلی بدون در نظر بدون درنظر گرفتن نوع برند و براساس نوع ساخت به شش دسته زیر تقسیم میشوند:

    1.  باتری لیتیوم یون
    2.  باتری لیتیوم پلیمری
    3. باتری نیکل کادمیوم
    4.  باتری نیکل متال هیدرید
    5. اسمارت باتری یا باتری های هوشمند
    6.  باتری های جدا نشدنی لپ تاپ

برند های باتری های لپ تاپ

در بازار فروش لپ تاپ هر برند نیز به طور اختصاصی برای ایجاد تمایز و بهینه سازی برند خود باتری اختصاصی برند خود را تولید میکند. بنابراین در اکثر برند لپ تاپ های مورد استفاده ی عموم باتری های آن نیز توسط شرکت سازنده به طور اختصاصی طراحی و تولید میشود.

که پرطرفدارترین و پراستفاده ترین برند باتری انواع لپ تاپ هابه شرح زیر است :

    •  باتری سرفیس
    •  باتری مک بوک
    •  باتری دل
    •  باتری لنوو
    •  باتری ایسوس
    •  باتری سونی

شاخصه های مهم در کیفیت و طول عمر باتری مناسب لپ تاپ

باتری های لپ تاپ یکی از قطعات پرکاربرد و مصرفی این دستگاه به حساب می آید. اگر برای شما نیز حفظ کیفیت عملکرد باتری های لپ تاپ حائز اهمیت است نکات زیر در این راه به شما کمک شایانی میکند.

شارژ باتری را تا آخر استفاده نکنید:

در اکثر لپ تاپ های امروزی این قابلیت وجود دارد که قبل از اتمام کامل شارژ باتری جهت جلوگیری از آسیب های باتری در لپ تاپ را خاموش میکند. بهتر است اگر لپ تاپ شما دارای چنین قابلیتی نیست خود به هنگام شارژ 10% لپ تاپ را خاموش یا به شارژ متصل کنید.

استفاده منظم از باتری  :

دیگر این نکته برای کسی پوشیده نیست که باتری در هر دستگاه ی که باشد حتی باتری خودرو نیز برای جلوگیری ازکارافتادگی و کاهش کیفیت عملکرد نیاز به یک استفاده روتین دارد. باتری های لپ تاپ نیز برای حفظ کیفیت و عدم تنبلی نیاز به روتین استفاده در هفته را دارد.

تنظیم نور صفحه نمایش :

کاهش و تنظیم نور در کیفیت باتری انواع لپ تاپ موثر است. شما میتوانید با این کار ساده در حفظ کیفیت و عمر باتری در لپ تاپ خود قدمی موثری بردارید.

Sleep شارژ باتری را مصرف میکند :

در حالت sleep لپ تاپ هم چنان درجریان برق به رم برقرار میکند. حالت hibernat داده های مورد نیاز شما را روی هارد ذخیره میکند و از شارژ باتری استفاده نمیکند که این خود به نوعی به حفظ کیفت باتری کمک میکند.
5. درایوssd : درایو SSD نیز میتوان شما را در حفظ شارژ باتری موثر است.
6. حرارت در لپ تاپ حائز اهمیت است : ایجاد حرارت و گرما در لپ تاپ ها امری طبیعی است. بهتر است در صورت استفاده زیاد از دستگاه لپ تاپ خود جهت از بین بردن و کاهش اثر گرما بر قطعات لپ تاپ از کول پد استفاده نمایید.

آیا لپ تاپ در حال شارژ را میشود استفاده کرد؟

آیا لپ تاپ در حال شارژ را میشود استفاده کرد؟

کسانی که از لپ تاپ خود زیاد استفاده میکنند قطعا این سوال برایشان پیش آمده که در حین شارژ باتری کار کردن با لپ تاپ از عمر و کیفیت باتری کم میکند؟ به چند دلیل بهتر است که به هنگام استفاده از لپ تاپ آن را شارژ نکنید!

با این که امروز تولید کننده های لپ تاپ هم دیگر پافشاری روی عدم استفاده لپ تاپ به هنگام شارژ ندارند، که این خود نشانه ای از بالا رفتن کیفیت باتری های لپ تاپ را دارد، اما بهتر است بدانید که هر چه در این قطعه شارژ و دشارژگی بیشتر باشد عمر آن به شدت کاهش پیدا میکند. بنابراین بهتر است نه باتری را خالی خالی کنید و بعد به شارژ متصل کنید نه در حین استفاده بیش از اندازه به برق متصل کنید.

ضمن اینکه استفاده از لپ تاپ به هنگام شارژ سبب تولید گرمایی بیشتری در لپ تاپ میشود که این به نوعی برای باتری و دیگر قطعات لپ تاپ مضر است.

راهکار بهترین به هدف استفاده از لپ تاپ

بهتر است به این نکته نیز در شارژ باتری های لپ تاپ توجه کنید که باتری های لپ تاپ به صورت محدودی ظرفیت شارژ دارد بنابراین زمانی که شارژ آن کامل شد حتما باید از برق جدا شود زیرا زمانی که شارژ باتری کامل میشود دستگاه دیگر از برق استفاده نمیکند و به طور اتومات از ذخیره باتری استفاده میکند حالا اگر باتری درحال استفاده هنوز به برق وصل باشد بلافاصله بعد از مقدار کمی استفاده ی لپ تاپ از شارژ باتری ، باتری نیز به طور اتومات شروع به شارژ شدن میکند یعنی عمل دشارژگی که در کیفیت باتری بسیار تاثیرگذار است اتفاق می افتد.

در نهایت باید گفت که به طور قطع نمیشود این موضوع را بیان کرد که استفاده از لپ تاپ به هنگام شارژ موجب ضعیف شدن باتری در لپ تاپ میشود زیرا که باتری های لپ تاپ بعد از مدتی استفاده خود به خود روبه ضعف میرود. اما فآیند دشارژگی به طور حتما بر روی کیفیت باتری شما تاثیر منفی خواهد داشت.

علت شارژ نشدن لپ تاپ

شارژ نشدن باتری نشان قطعی از خرابی باتری در لپ تاپ را ندارد و عوامل مختلفی بر این تاثیر دارد که به اختصار زیر است :

    •  اختلال در تنظیمات لپ تاپ
    •  حرارت بالا و ایجاد اختلال در عملکرد باتری
    •  اشکال اتصال کابل با برق

در صورتی که هیچ یک از عوامل بالا در شارژ باتری تاثیر نداشت بهتر است با متخصص فنی نیز این عوامل را مودر بررسی قرار دهید و سپس اقدام به تعویض یا تعمیر باتری در لپ تاپ خود کنید.

روش های تست سلامت باتری

شما میتوانید به راحتی در لپ تاپ خود اطلاعات مربوط به باتری را پیدا کنید. کافی است با استفاده از دستور CMD وارد منوی Start و با کلیک بر روی گزینه ی run و تایپ کلمه ی cmc تمام اطلاعات لازم از باتری خود را دریافت کنید.

 چه نکاتی در خرید باتری لپ تاپ ناوک اهمیت دارد؟

عوامل متعددی بر قیمت باتری مناسب لپ تاپ تاثیر گذارند اما از تمام آن ها مهم تر برند و نوع لپ تاپ شماست که در خرید باتری در لپ تاپ شما تاثیرگذار است. در این بین نرخ متغییر دلار نیز در نوسان قیمت باتری مناسب لپ تاپ شما تاثیرگذار است. دیگر عوامل مهم بر قیمت باتری مناسب لپ تاپ به اختصار زیر است :

    • توان الکتریکی باتری: توان باتری های لپ تاپ به شکل میلی آمپر است. توجه داشته باشید که در زمان خرید باتری بایستی باتری با توان الکتریکی مناسب برای لپ تاپ خود تهیه کنید. مد نظر داشته باشید که عدم توجه به نکات مهم در کیفیت عمر باتری های لپ تاپ، سبب بروز صدمه های جبران ناپذیر به لپ تاپتان می گردد.
    • ولتاژ: در زمان خرید باتری لپ تاپ ناوک باید به ولتاژ باتری توجه داشته باشد. چنانچه ولتاز باتری با لپ تاپ شما هماهنگ نباشد، در بیشتر موارد سیستمتان روشن نمی شود. اما چنانچه در شرایطی سیستم روشن شود و  از آن استفاده نمایید، باعث بروز صدمات جبران ناپذیری به لپ تاپتان وارد خواهد شد. پس در زمان خرید باتری به ولتاژ که یکی از عوامل مهمدر کیفیت عمر باتری های لپ تاپ است، دقت کافی داشته باشید.
    •  عمر باتری
    •  گارانتی و خدمات پس از فروش
    •  اصالت

علائم خرابی باتری لپ تاپ ناوک

در ابتدا اگر به سلامت باتری خود شک دارید بهتر است تست سلامت باتری را که کمی بالاتر گفتیم انجام دهید و در صورتی که مشکلی در تست باتری خود ملاحظه کردید جهت پیشگیری از خرابی بیشتر اقدامات لازم بسته به مشکل ایجاد شده در باتری خود را انجام دهید. به طور کلی شایع ترین نشان های خرابی باتری لپ تا به اختصاز زیر است:

    •  کاهش بازدهی عملکرد باتری
    •  داغ شدن غیر معمول باتری
    •  خاموش شدن ناب هنگام لپ تاپ
    •  اخطار خرابی ویندوز

هزینه های تعمیر لپ تاپ

این روزها با پیشرفته شدن تکنولوژی به کار رفته در لپ تاپ ها و قیمت های بالای این دستگاه در تعمیر قطعات لپ تاپ نمیشود سهل انگاری کرد. تعمیر هر قطعه از لپ تاپ نیاز به تخصص و تجربه دارد و عدم وجود این شاخصه در تعمیر کار لپ تاپ خسارات جبران ناپذیر همراه با ایجاد هزینه های گزاف میشود.

دانستن این نکته که توان هر باتری را سلول های آن باتری مشخص میکند و این سلول ها طی هر بار شارژ به نوعی روبه ضعف میروند و نیاز به تعمیر پیدا میکند این نکته را که خرابی باتری در انواع برند لپ تاپ امر شایع است را اثبات میکند. حال آنکه هزینه تعمیر باتری با توجه به نیاز تعویض قطع و تخصص مورد نیاز و صد البته قیمت نوسانی دلار تعیین میگردد.

ما در این مقاله هر آنچه نیاز است از خرابی های مربوط به باتری و نکان حائز اهمیت در عمر کیفیت باتری در لپ تاپ خود بدانید بازگوکردیم! ناوک سرویس به همراه تیم متخصص خود در تعمیر لپ تاپ، تعمیر سرفیس، تعیمر مک بوک به صورت آنلاین در کنار شماست! جهت اطلاع از راه های ارتباطی با ما به صفحه ی تماس با ما مراجعه فرمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *