دانستنی ها

آشنایی با پل شمالی مادربرد (North bridge)

تعمیرات لپ تاپ تخصصی

آشنایی با پل شمالی مادربرد

مادربرد دارای دو چیپ با نام های پل شمالی(Northbridge) و پل جنوبی(Southbridge) میباشد. معمولا همه پل شمالی را به عنوان “چیپست اصلی مادربرد” یا “چیپست مادربرد” می‌شناسند. ما در این مقاله قصد داریم توضیحاتی در مورد این چیپ به شما ارائه دهیم.

پل شمالی یا چیپست مادربرد چیست؟

پل شمالی یا به طور مختصر NB یکی از اجزای اصلی مادربرد است که وظیفه آن برقراری ارتباط میان پردازنده سیستم(CPU) و اجزایی مانند حافظه RAM، حافظه کش سطح دو، کارت گرافیک(VGA Card، Onboard VGA)، اسلات های AGP و اسلات های PCI است. به طور کلی می­توان گفت که پل شمالی مانند یک رابط میان سی پی یو و قطعات دیگر سیستم که معمولا نیاز به سرعت بالایی دارند عمل می­کند. این قطعه غالبا در مرکز مادربرد قرار می­گیرد و به دلیل تولید کردن حرارت بسیار بالا معمولا یک هیت سینک (خنک کننده فلزی و در موارد جدیدتر یک فن کوچک) نیز بر روی آن نصب می­شود. پل شمالی از طریق FBS یا Front Bus Side با پردازنده ارتباط برقرار می­کند و نقش بسزایی را در مدیریت عملیات پردازشی و کنترل قطعات حافظه ایفا می­کند. به دلیل اینکه NB بیشتر بر روی حافظه تمرکز می­کند، به آن MCH(Memory Controller Hub) نیز گفته می­شود.

پل شمالی یا چیپست مادربرد چیست؟

سازندگان پل شمالی NB چه شرکت هایی هستند؟

شرکت هایی نظیر اینتل(Intel) ،  AMD، nVIDIA و VIA از سازندگان اصلی پل شمالی هستند. شرکت ALI  و ATI نیز از سازندگان NB بوده­اند که به ترتیب توسط شرکت های Nvidia و AMD خریداری شده­اند. شرکتی به نام SiS نیز در گذشته در این زمینه فعالیت داشته که هم اکنون غیر فعال می­باشد.

تمامی ماردبردهای شرکت اینتل درخواست های دسترسی CPU به بخش­های حافظه را از طریق پل شمالی پاسخ می­دادند. یعنی زمانی که پردازنده نیاز به دسترسی به یکی از بخش های حافظه داشت، درخواست خود را به کنترلر حافظه چیپست اصلی ارسال می­کرد. سپس چیپست اطلاعات مورد نیاز CPU را از حافظه گرفته و به آن تحویل می­داد. اما با ظهور پردازنده های ۶۴ بیتی Athlon، شرکت AMD شیوه دیگری را برای این عملیات ایجاد کرد. به این صورت که کنترل کننده حافظه را از چیپست اصلی ماردبرد حذف کرد و آن را داخل پردازنده قرار داد. این شیوه باعث شد تا CPU بتواند به طور مستقیم به اطلاعات حافظه دسترسی پیدا کند.

سازندگان پل شمالی (NB) چه شرکت هایی هستند؟

البته شایان ذکر است که ارتباط بین پردازنده و رم در بردهایی که پردازنده اینتل داشتند، تا سوکتLGA 775 و تا قبل از سوکت 1366 توسط پل شمالی برقرار می­شد. اما در بردهای اینتلی با تکنولوژی core i7 و سوکت 1366 و در بردهایی که دارای پردازنده AMD می­باشند و از فناوری های K8 و K10 استفاده می­کنند، این کار به صورت مستقیم انجام می­شود. که در بسیاری از موارد نسبت به بردهایی که از NB استفاده می­کنند، سرعت بالاتری در انجام محاسبات و بازخوانی اطلاعات دارند. البته مشکلی که برای شرکت AMD در رابطه با این نوع از بردها پیش آمد، عدم پشتیبانی از انواع مختلف رم بود. در نتیجه این شرکت مجبور به تغییر تکنولوژی RAM و استفاده از سوکت­های جایگزین برای پشتیبانی از رم جدید شد.

آیا پل شمالی سیستم شما نیز دچار مشکل شده است؟ کارشناسان ما در مرکز خدمات ناوک صبورانه شما را در زمینه تعمیر و تعویض پل شمالی راهنمایی خواهند کرد. نظرات و سوالات خود را در بخش نظرات سایت با ما در میان بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “آشنایی با پل شمالی مادربرد (North bridge)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *