دانستنی ها

میزان سلامت باتری لپ تاپ خود را چگونه بسنجیم؟

سنجش میزان سلامت باتری لپ تاپ

عمر باتری لپ تاپ شما چقدر است؟ چه مقدار ظرفیت دارد و چند ساعت شارژ نگه می‌دارد؟
یکی از چیزهایی که مسلما همه صاحبان لپ تاپ و تعمیرکاران لپ تاپ با آن درگیر هستند میزان سلامت باتری لپ تاپ است. بسیاری مواقع باتری لپ تاپ ما نیاز به تعمیر دارد و ما اصرار داریم هر چه بیشتر از آن استفاده کنیم، یا اینکه اصلا نمی‌دانیم چند ساعت شارژ نگه داشتن یعنی سلامت بودن باتری لپ تاپ؟ در چه صورت باید برای تعویض باتری اقدام کنیم؟ تست سلامت باتری لپ تاپ همه این اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اگر تمایل دارید از مدل باتری لپ تاپ‌ خود باخبر شوید اول باید مدل لپ تاپ خود را بفهمید و بعد از فهمیدن میزان سلامت باتری لپ تاپ خود برای خرید مدل صحیح از صفحه قطعات لپ تاب اقدام به خرید کنید.

تست سلامت باتری لپ تاپ

حالا برای اینکه بدانید تا الان رفتارهای شما چه اثراتی روی آن داشته بیایید یک تست سلامت از این باتری بگیرید. برای این تست باید ابتدا cmd را باز کنید (می‌توانید در جستوجوی منوی استارت cmd را تایپ کرده و Enter بزنید یا دکمه‌های win + R را فشار دهید تا پنجره Run باز شود سپس در کادرش عبارت cmd را تایپ کنید.) بعد در این cmd دستور powercfg –energy را تایپ کرده و Enter بزنید. (این روش در مورد ویندوز۷ کارایی دارد، برای ویندوز ۱۰ پس از باز کردن cmd باید عبارت powercfg/batteryreport را تایپ کرده و Enter بزنید.) پس از تایپ این دستور cmd به شما آدرس یک وب پیج html می‌دهد که باید روی آن دوبار کلیک کنید تا این صفحه در مرورگرتان باز شود.

رمزگشایی گزارش میزان سلامت باتری

حالا گزارش حال و احوال باتری لپ تاپ شما پیش روی شماست. این گزارش شامل چند بخش است.

  • بخش Battery Report به شما اطلاعاتی کلی در مورد لپ تاپ می‌دهد مثل اسم لپ تاپ، مدلش، بایوس و سیستم عامل آن و…
  • بخش Installed batteries تمرکز بیشتری روی خود باتری دارد و سازنده باتری، شماره سریال آن، chemistry که اشاره به نوع باتری دارد، design capacity یا ظرفیتی که سازنده باتری برای آن در نظر گرفته است، full charge capacity که می‌گوید باتری لپ تاپ شما در حال فول شارژ چقدر است؟ (چون ظرفیت باتری لپ تاپ به مرور کمتر از آن چیزی می‌شود که سازنده برایش در نظر گرفته.) و cycle count یا تعداد سیکل شارژ باتری لپ تاپ را به شما می‌گوید.
  • بخش recent usage هم به شما نشان می‌دهد که طی این ۳ روز اخیر از باتری لپ تاپ چگونه و چه زمانی استفاده کرده‌اید.
  • بخش battery usage هم اطلاعات همان ۳ روز را در یک نمودار به شما نشان می‌دهد.
  • بخش usage history یک تاریخچه کامل از کارکرد باتری لپ تاپ شما از روز اول می‌دهد و اینکه لپ تاپ شما چه میزان از برق شهری استفاده کرده و چقدر از باتری‌اش استفاده کرده است.
  • بخش battery capacity history متوجه خواهید شد که باتری شما طی زمان چه میزان از ظرفیتش کاسته شده است. ستون سمت چپ نشان‌دهنده ظرفیت باتری در حالت ایده‌آل است ولی ستون سمت راست اعداد واقعی را به شما نشان می‌دهد. هر چقدر اختلاف اعداد این دو ستون بیشتر باشد یعنی باتری شما بیشتر مستهلک شده و نیاز به تعویض دارد.
  • بخش battery life estimates هم مشخص می‌شود که قرار بوده باتری لپ تاپ شما چقدر شارژ نگه دارد (در صورت سلامت) و الان واقعا چقدر شارژ نگه می‌دارد؟

خب… حالا حال باتری شما چطور است؟ آیا نیاز به تعمیر یا تعویض دارد؟شما چه راهی برای تشخیص سلامتی باتری لپ تاپ پیشنهاد می‌دهید؟

اگر نیاز به تعویض باتری دارید متخصصین ما در خدمات ناوک در خدمت شما هستند.

خدمات ناوک متخصص در امر تعمیرات لپ تاپ٬ تعمیرات اپل و خدمات نرم افزاری.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶ رای
بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “میزان سلامت باتری لپ تاپ خود را چگونه بسنجیم؟

  1. امیر گفت:

    خب من الان چی بفهمم، ینی چی که مشخص میشه باتری چقد شارژ نگه میداره دقیقا کجا مشخص میشع؟ اینجا من چیزی جز تاریخ و ساعت نمی‌بینم.
    الان از کجا بفهمم سلامتشو؟
    آخرشم خودتون میگید سلامتی باتریتون چطور است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *