دانستنی ها

دلایل رخ دادن خطای صفحه آبی مرگ و نحوه برخورد با این خطا

خطای صفحه آبی مرگ

 

یکی از خطاهای رایج در کامپیوترها خطای صفحه آبی مرگ است که عوامل مختلفی در به وجود آمدنش در سیستم دخیل هستند. در این مطلب به نقش مشکلات سخت افزاری، ویروس ها و بایوس در ایجاد این خطا پرداخته‌ایم.

قبلا با خطای صفحه آبی مرگ آشنا شدید. امروز می‌خواهیم ببینیم چه دلایلی باعث می‌شود سیستم ما چنین خطایی بدهد. دانستن این دلایل به ما کمک می‌کند بتوانیم این خطا را ریشه‌یابی کنیم.

 

مشکلات سخت افزاری و ظاهر شدن صفحه آبی

  • اولین دلیل احتمالی برای این خطا، مشکلات سخت افزاری است. مثلا اینکه یک سخت افزار نتواند با بقیه ارتباط درستی داشته باشد یا خراب شده باشد. برای اینکه بفهمید شکلات سخت افزاری سیستم شما منجر به چنین خطایی شده‌اند کافی است به Device Manager ویندوز بروید و آنجا را با دقت نگاه کنید. اگر سخت افزاری دچار مشکل شده باشد علامت تعجب زردرنگ دارد. شما می‌توانید Properties آن سخت افزار را باز کنید و یک IRQ (کانال درخواست وقفه) جدید به آن اختصاص بدهید. با این خطای صفحه آبی مرگ به احتمال زیاد حل می‌شود.
  • یکی از مشکلات سخت افزاری می‌تواند مشکلات هارددیسک باشد. پس وقتی خطای صفحه آبی رخ می‌دهد با Defrag کردن یا فرمت کردن هارددیسک می‌توانید خطای مربوط به هارد را مدیریت کنید.
  • خراب شدن رم که معمولا با Exception Fatal Error مشخص می‌شود هم می‌تواند منجر به آمدن صفحه آبی مرگ شود. Fatal Error همیشه نشانه مشکلات جدی سخت افزاری است. البته این ارور در مورد رم می‌تواند هم نشانه همخوانی نداشتن ماژول‌های نصب شده یا تراشه‌های آن باشد. در این زمینه توصیه می‌کنیم حتما مطلب نشانه های خراب شدن رم را بخوانید.
خطای صفحه آبی مرگ

دلایل رخ دادن خطای صفحه آبی مرگ و نحوه برخورد با این خطا

  • به سلامت باتری سیستم خود هم توجه داشته باشید. بهتر است برای اینکه سیستم شما کمتر با نوسانات برقی در ارتباط باشد آن را به یک محافظ وصل کنید. در این زمینه توصیه می‌کنیم حتما مطلب چگونه سلامت باتری سیستم خود را بسنجیم را مطالعه کنید.
  • وقتی قطعات کامپیوتر شما بیش از حد گرم بشوند روی نرم افزارهای در حال اجرا در Kernel هم تاثیر منفی می‌گذارند. پس بهتر است از داغ شدن بیش از حد سیستم خود جلوگیری کنید.

نقش بایوس در ظاهر شدن خطای صفحه آبی مرگ

یکی از مشکلات معمول در بایوس CAS Legacy است. این مشکل و تنظیمات اشتباه باعث می‌شود که بایوس نقش اساسی در به وجود آمدن خطای صفحه آبی مرگ شود. پس باید تنظیمات آن را بررسی کنید. دقت داشته باشید که بهتر است برای تخصیص IRQها گزینه Auto را انتخاب کرده باشید.

ظاهر شدن خطای صفحه آبی به خاطر ویروسی بودن سیستم

ویروس‌های در کار سخت افزارها و نرم افزارها اختلال ایجاد می‌کنند و می‌توانند باعث به وجود آمدن اختلالات جدی و خطای صفحه آبی مرگ شوند. پس در صورت مواجه شدن با این خطا حتما سیستم خود را ویروس‌یابی کنید.

نقش نرم افزارها در به وجود آمدن خطای صفحه آبی مرگ

وقتی روی سیستم نرم افزارهای اضافی زیاد نصب می‌کنید یا آن‌ها را صحیح نصب نمی‌کنید اگر این نرم افزارها در افزایش سرعت یا اورکلاک شدن سخت افزارها نقش داشته باشند می‌توانند باعث به وجود آمدن خطای صفحه آبی شوند.

شما تا به حال با خطای صفحه آبی مرگ روبرو شده‌اید؟ دلیل آن را چه یافتید؟ سوالات و تجربیات خود را از طریق بخش نظرات سایت ناوک با ما و کارشناسان سایت در میان بگذارید.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *