دانستنی ها

خرابی پاور لپ تاپ؛ یک مشکل شایع!

خرابی پاور لپ تاپ

دکمه پارو یکی از پر استفاده ترین قطعات لپ تاپ و کامپیوتر بحساب می آید، که معیوب شدن دکمه پاور غیرعادی نیست. با این حال، هنگامی که دکمه پاور کار نمی کند یا عملکرد آن دچار مشکل شود، نمی توانید به راحتی وارد سیستم شوید یا دستگاه خود را خاموش کنید.

اگر دکمه پاور لپ‌تاپ شما گیر کرده، می‌توانید آن ناحیه را تمیز کرده و دوباره آن را امتحان کنید. با این حال، اگر دکمه پاور دارای مشکلات سخت افزاری دیگری باشد، ممکن است نیاز به تعمیرات دیگری داشته باشد.

در این مقاله، ابتدا علل احتمالی را بررسی می‌کنیم و سپس راه‌حل‌هایی را بررسی می‌کنیم تا دکمه پاور لپ‌تاپ شما دوباره فعال شود.

پاور لپ تاپ چیست؟

درست کار نکردن دکمه پاور لپ تاپ شما می‌تواند شما را به دردسر بیندازد!

پاور لپ تاپ شما دکمه‌ای است که وظیفه  ارسال سیگنال به مادربورد را برعهده دارد و بعد مادربورد باید سیگنالی به باطری یا منبع تغذیه لپ تاپ شما ارسال کند تا لپ تاپ روشن شود. به علاوه این قطعه برق مورد نیاز را از کابل دریافت می‌کند و میزان اجزا پخش می‌کند. پس به دکمه خاموش و روشن لپ تاپ و ملحقاتش پاور لپ تاپ می‌گویند.

دلایلی که دکمه پاور کار نمی کند

برخی از دلایل متداول که چرا دکمه پاور لپ تاپ شما کار نمی کند عبارتند از:

  • ورود ذرات خارجی
  • اتصالات معیوب
  • اجزای آسیب دیده
  • مشکلات سخت افزاری مرتبط
  • مشکلات نرم افزار مدیریت انرژی

چگونه دکمه پاور روی لپ تاپ کار نمی کند؟

به زبان ساده، دکمه پاور مداری را برای روشن کردن دستگاه شما تکمیل می کند. هنگامی که فشار داده می شود، پین های روی دکمه پاور به پین های روی مادربرد شما متصل می شوند که دستورالعمل هایی را برای تامین برق و روشن کردن لپ تاپ ارسال می کند.

ممکن است دلایل متعددی وجود دارد که چرا دکمه پاور در لپ تاپ شما  کار نکند. دلایلی که هم شامل سخت افزار و هم نرم افزار می شود، تشخیص این مشکل نیاز به تخصص و تجربه دارد که متناسب با مشکل پارو لپ تاپ راه حل های آن نیز متفاوت است. تیم تخصصی ناوک سرویس در عیب یابی و حل مشکلات لپ تاپ به صورت آنلاین در کنار شماست!
بنابراین، ما تعدادی راه حل جهت اصلاح عملکرد های دکمه پاور ساده را  شرح خواهیم داد که ممکن است در صورت خرابی یا عدم کارکرد دکمه پاور کمک کند:

  • دکمه پاور را تمیز کنید و آسیب دیدگی را بررسی کنید.
  • قبل از جدا کردن لپ تاپ خود، ابتدا مطمئن شوید که آیا مشکل به دلیل نداشتن برق کافی دستگاه شما است یا خیر. دستگاه خود را به آداپتور AC وصل کنید و بگذارید مدتی شارژ شود.
  • اگر دستگاه شما در حال شارژ است، دکمه پاور را فشار دهید تا ببینید کار می کند یا خیر. اگر دستگاه شما از روشن شدن امتناع می کند، می توانید با رفع مشکلات ذکر شده در زیر به جلو بروید.
  • به همین ترتیب، هر گونه شکستگی، خطا یا مشکل در اتصالات و قطعات می تواند باعث از کار افتادن دکمه پاور شود. اگر شکاف‌های کوچک بین و زیر دکمه پاور دارای ذرات خاک یا گرد و غبار باشد، ممکن است باعث گیر کردن دکمه پاور شود.

اگر لپ‌تاپ شما دارای دکمه پاور ماژولار است، می‌توانید مستقیماً با استفاده از برس نرم و الکل ایزوپروپیل بدون جدا کردن لپ‌تاپ، آن را از بیرون تمیز یا تعمیر کنید.

در غیر این صورت مراحل زیر را جهت رفع مشکلات پاور لپ تاپ دنبال کنید:

  1. ابتدا، هر وسیله جانبی متصل مانند ماوس یا صفحه کلید را از دستگاه خود حذف کنید.
  2. برای خاموش کردن دستگاهتان، شارژر را بردارید و اجازه دهید دستگاهتان شارژش را خالی کند.
  3. اگر دستگاه شما باتری قابل جابجایی دارد، آن را بردارید و کنار بگذارید.
  4. پیچ ها یا گیره های نگهدارنده پنل های دستگاه خود را با دقت بردارید و مطمئن شوید که هنگام برداشتن آنها فشار زیادی وارد نکنید.
  5. پیچ ها را سازماندهی کنید و مطمئن شوید که هر پیچ در زمان مونتاژ بعداً به جای درست خود می رود.
  6. اگر دستگاه شما باتری داخلی دارد، آن را از مادربرد جدا کرده و کنار بگذارید.
  7. اگر دکمه روشن/خاموش در دسترس است، هرگونه آسیب، شکستگی یا خوردگی در نزدیکی منطقه را بررسی کنید.
  8. اگر همه چیز خوب به نظر می رسد، سعی کنید آن را با یک محلول ایمن الکترونیکی تمیز کنید. ترجیحا 70% ایزوپروپیل الکل
  9. اگر دسترسی به دکمه پاور نیاز به جداسازی بیشتر دارد، مادربرد، هیت سینک، فن ها و صفحه کلید (در صورت لزوم) را برای دسترسی بردارید. آسیب دیدگی یا ذرات خارجی را بررسی کنید و سعی کنید آن را تمیز کنید.
  10. اگر هر یک از اتصالات یا اجزاء شل شد، آنها را مجدداً در جای خود قرار دهید یا سیم کشی کنید. قطعات شکسته یا آسیب دیده نیاز به تعمیر یا تعویض دارند.
    قطعات را دوباره جمع کنید و بررسی کنید که آیا دکمه پاور مثل همیشه کار می کند یا خیر.
    توجه: تلاش برای تعمیر لپ تاپ یا توسط شخص ثالث ممکن است گارانتی را باطل کند. برای اطلاعات دقیق از قبل با سازنده یا صفحه وب محصول خود مشورت کنید.

اگر مشکلی پیدا کردید، می توانید سعی کنید با سیم کشی مجدد یا لحیم کردن قطعات به یکدیگر آنها را برطرف کنید. اگر تجهیزات مناسب ندارید، لطفاً دستگاه خود را برای تعمیر به تعمیرگاه یا تکنسین ببرید.

مشکلات سخت افزاری مرتبط را بررسی کنید

برای اینکه لپ تاپ روشن شود و به درستی کار کند، هر جزء باید هماهنگ کار کند. اگر دکمه روشن/خاموش لپ تاپ شما هیچ آسیب یا نقص قابل مشاهده ای ندارد، ممکن است مشکل به دلیل سایر مشکلات سخت افزاری باشد.
قطعاتی مانند باتری ها، واحدهای نمایشگر، رم و مادربرد ممکن است معیوب باشند و باعث شوند دکمه پاور شما به درستی کار نکند.

برای مشاهده اینکه آیا اجزای لپ تاپ شما به غیر از دکمه پاور آسیب دیده اند یا خیر، موارد زیر را انجام دهید:

مشکلات باتری: برای بررسی مشکلات باتری، دستگاه خود را خاموش کنید و لپ تاپ خود را به شارژر وصل کنید. اگر دستگاه شما در حین اتصال روشن می شود، ممکن است مشکلی در باتری وجود داشته باشد.
مشکلات مادربرد: هر گونه خوردگی، آسیب یا قطعات جدا شده را بررسی و جستجو کنید. اجزای جدا شده را دوباره وصل کنید و بررسی کنید که آیا دکمه دوباره کار می کند. در غیر این صورت دستگاه خود را برای تعمیر بفرستید.
مشکلات RAM: ابتدا بررسی کنید که آیا RAM به درستی در اسلات خود وصل شده است یا خیر. سپس، بررسی کنید که آیا چراغ های مادربرد در فواصل زمانی معین چشمک می زند یا دستگاه شما صدای بیپ می دهد. اگر با این مشکلات مواجه شدید، ممکن است رم معیوب داشته باشید که باید دوباره وصل یا تعویض شود.
مشکلات نمایشگر: بررسی کنید که آیا دستگاه شما چراغ روشن است یا خیر. پس از تأیید عملکرد سایر قطعات، بررسی کنید و ببینید آیا اجزای صفحه نمایش آسیب دیده، قطع شده یا شکسته اند. ممکن است سعی کنید آن را به یک مانیتور خارجی وصل کنید تا ببینید آیا لپ تاپ همچنان کار می کند یا خیر. اگر مشکل نرم افزاری در صفحه نمایش وجود دارد، می توانید این راه حل ها را امتحان کنید.

مشکلات نرم افزاری مرتبط را بررسی کنید

اگر نرم‌افزار شخص ثالثی را نصب کرده‌اید که انتقال برق به دستگاه شما را مدیریت  می‌کند، ممکن است باعث عملکرد نامناسب دکمه پاور شود. برخی از برنامه های شخص ثالث نیز ممکن است باعث غیرفعال شدن دکمه پاور شوند. برای حل این مشکلات، می توانید هر برنامه مدیریت انرژی شخص ثالث را حذف نصب کنید. یا دستگاه خود را مجددا راه اندازی کنید تا ببینید آیا مشکل حل شده است یا خیر.

گزینه های برق را بررسی کنید

برخی از تنظیمات مدیریت انرژی از ویندوز نیز می توانند باعث غیرفعال شدن دکمه پاور شوند. اگر دستگاه شما دکمه های روشن/خاموش را در تنظیمات روی Do Nothing تنظیم کرده باشد، دکمه پاور در لپ تاپ شما کار نخواهد کرد. برای تغییر این تنظیم:

  • روی منوی جستجو کلیک کنید
  • Control Panel را تایپ کرده و آن را باز کنید.
  • Hardware and Sound > Power Options را انتخاب کنید
  • اکنون، “انتخاب آنچه که دکمه های پاور انجام می دهند” را انتخاب کنید.
  • به گزینه های لیست شده برای On Battery و Plugged بروید
  • اگر تنظیمات به‌عنوان «هیچ چیز» فهرست شده‌اند، حالت دلخواه خود را به آن‌ها اختصاص دهید
  • برای ذخیره تغییرات بر روی دکمه “ذخیره تغییرات” کلیک کنید.
  • دکمه پاور لپ تاپ شما باید کاربردی باشد.

یک صفحه کلید خارجی را وصل کنید

اگر به صفحه کلید خارجی که دکمه پاور در آن تعبیه شده است دسترسی دارید، می توانید سعی کنید لپ تاپ خود را با این روش روشن یا خاموش کنید. برای انجام این:

  • هر وسیله جانبی متصل را از دستگاه جدا کنید.
  • صفحه کلید را به لپ تاپ خود وصل کنید.
  • دکمه پاور را در صفحه کلید خارجی پیدا کنید و آن را فشار دهید.

کوتاه کردن پین های دکمه پاور

در صورتی که کانکتورها سالم باشند و فقط دکمه پاور آسیب دیده باشد می توان اتصالات را کوتاه کرد. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. پین ها یا کانکتورهایی که به دکمه پاور وصل می شوند را پیدا کنید. مکان و پیکربندی کانکتورها بسته به سازنده متفاوت است. برای جلوگیری از آسیب رساندن به دستگاه، پیش از این با یک تکنسین مشورت کنید یا دفترچه راهنمای دستورالعمل های مربوط به آن را مطالعه کنید.
  2. دو سر را با یک ماده رسانا مانند سیم یا یک پین خم شده وصل کنید.
  3. بررسی کنید که آیا دستگاه شما به سیستم عامل بوت می شود یا خیر.
    توجه: فقط در صورتی این کار را امتحان کنید که اطلاعات کافی در مورد نحوه انجام آن دارید. شما به طور بالقوه می توانید به دستگاه خود آسیب بزنید یا خطر برق گرفتگی را تهدید کنید.

اگر دستگاه شما روشن است و دکمه روشن/خاموش پاسخ نمی دهد، احتمالاً مشکل شما ناشی از نرم افزار است. اگر دکمه پاور غیرقابل اعتمادی دارید و فکر می کنید که ممکن است به زودی از کار بیفتد، می توانید این اصلاحات نرم افزاری و اقدامات پیشگیرانه را امتحان کنید.

رفع مشکل فایل های سیستمی

گاهی اوقات یک به روز رسانی بد نرم افزار، بدافزار یا خرابی ناگهانی می تواند باعث خراب شدن فایل های سیستم عامل شود. این ممکن است باعث شود که دکمه روشن/خاموش کار نکند یا مشکل کار کند. می توانید سعی کنید این مشکل را با تعمیر فایل های خراب یا انجام بازیابی سیستم برطرف کنید.
اگر روش های بالا مشکل را حل نکرد، می توانید سعی کنید درایورهای ACPI را از مدیریت دستگاه دوباره نصب کنید. همچنین می توانید درایورهای ACPI را از Windows Update به روز کنید.

برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید :

  1. کلید Windows + I را فشار دهید تا تنظیمات باز شود
  2. روی Update and Security کلیک کنید.
  3. اگر به روز رسانی در دسترس نیست، روی دکمه “بررسی برای به روز رسانی” کلیک کنید.
  4. برای به‌روزرسانی، دستورالعمل‌ها را دنبال کنید و بررسی کنید که آیا این مشکل را حل می‌کند یا خیر.
  5. اگر هیچ یک از این روش ها جواب نداد، بهترین گزینه حذف دستگاه ذخیره سازی و پشتیبان گیری از اطلاعات است. با یک
  6. تکنسین یا سازنده تماس بگیرید تا ببینید آیا آنها می توانند مشکل را حل کنند یا خیر. اگر دستگاه دارای گارانتی باقی مانده است، می توانید درخواست تعمیر یا RMA کنید و آن را با لپ تاپ جدید تعویض کنید.

چگونه می توانید سلامت دکمه پاور لپ تاپ خود را حفظ کنید؟

در اینجا چند روش برای حفظ سلامت دکمه پاور دستگاه شما آورده شده است:

  • هنگام روشن یا خاموش کردن دستگاه، هرگز به دکمه پاور فشار زیادی وارد نکنید.
  • به طور مرتب مناطق اطراف را با یک پارچه تمیز تمیز کنید تا از گیر کردن یا گیر کردن دکمه پاور جلوگیری کنید
  • اگر دکمه پاور شما دارای ویژگی احراز هویت بیومتریک است، دکمه را مرتباً تمیز کنید. یک اسکنر اثر انگشت کثیف نمی تواند به طور مداوم کاربر را احراز هویت کند.
  • هرگز دکمه روشن/خاموش را طولانی فشار ندهید، مگر اینکه کاملاً ضروری باشد، زیرا دستگاه شما را مجبور به خاموش شدن می کند. این ممکن است فایل های سیستم را خراب کند و باعث خرابی لپ تاپ شما شود.

 

ناوک سرویس مرکز تخصصی تعمیر انواع لپ تاپ، تعمیر سرفیس، تعمیر مک بوک میباشد که با سالها تجربه به همراه تیم متبهر خود توانسته خدمات خود را به هبترنی شکل ارائه نمایید. جهت اطلاع از راه های ارتباطی با ما به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای
بازگشت به لیست

3 دیدگاه در “خرابی پاور لپ تاپ؛ یک مشکل شایع!

  1. سلام، لپتاپ من وقتی به شارژر وصله، در پورت های usb و سایر پورت ها،دارای نوسان ولتاژه که از 3.5 ولت تا 6 ولت در حال تغییره. وقتی که به باتری وصله ولتاژ ثابت روی 5.15 هست و پورت ها درست کار میکنن. به نظرتون مشکل از منبع تغذیه هس یا پاور لپتاپ؟ شارژر سالمه چون جدیدم خریدم مشکل حل نشد.

  2. امیر گفت:

    دکمه ی پاور فرو رفتگی داره. داریم میبریم تعمیرش کنیم. راهی هست بدون اینکه جایی ببریمش خودمون درستش کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *