دانستنی ها

به دنیای لپ تاپ های گیمینگ سلام کنید!

لپ تاپ های گیمینگ

 

هیچ چیز برای یک گیمر مهم‌تر از تجهیزات خوب بازی کردن نیست. در یکی از مقالات قبلی سایت به شما راهنمای خرید یک موس گیمینگ خوب را ارائه دادیم. ولی آیا فقط داشتن یک موس گیمینگ برای گیمرها کافی است؟ بیایید با لپ تاپ های گیمینگ و امکانات‌شان بیشتر آشنا شویم.

 

لپ تاپ گیمینگ چیست؟

لپ تاپ گیمینگ یک لپ تاپ با امکانات مخصوص گیمرهاست! این لپ تاپ پردازنده‌ گرافیکی قوی و پردازنده اصلی خوبش می‌تواند از پس اجرای بازی های سنگین کامیپوتری بر بیاید و با سیستم خنک کننده خوبش حرارت ناشی از فعالیت این پردازنده‌ها را هم کنترل می‌کند. نمایشگر و کیبورد را هم که دیگر خودتان می‌توانید حدس بزنید. هر دوی این‌ها باید کیفیت خوبی داشته باشند تا بتوانند از دست یک گیمر جان سالم به در ببرند.

کمپانی های معروف تولید لپ تاپ چند سالی می‌شود که مدل های مختلفی از این لپ تاپ ها را به بازار عرضه کرده‌اند. با این حال گیمرها هم مثل هر انسان دیگری اول به بودجه‌شان نگاهی می‌کنند. فراموش نکنیم که تراشه‌های جدید هر چقدر هم که سریع باشند گرمای زیادی تولید می‌کنند و مهار کردن این گرما در لپ تاپ کار سختی است. از قیمت لپ تاپ های گیمینگ هم که نگوییم! در این لپ تاپ ها بهترین قطعات استفاده شده است که طبیعتا هزینه‌های تولید را بالا می‌برد. بیایید با لپ تاپ های گیمینگ بیشتر آشنا شویم.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین برندهای کارت گرافیک و کارت گرافیک خوب برای گیمینگ

لپ تاپ های گیمینگ

گیمینگ

پردازنده لپ تاپ های گیمینگ

چه شما لپ تاپ داشته باشید چه کامپیوتر رومیزی، پردازنده خود دستگاه برای شما کافی نیست. درست است که پردازنده گرافیکی کارش را جدا انجام می‌دهد اما قطعا محاسبات فیزیکی اجسام و انفجارها یا هوش مصنوعی نیاز به یک پردازنده اصلی خوب و قوی دارد. شما حتی اگر چندین کارت گرافیک هم داشته باشید برای هماهنگ کردن آن‌ها نیاز به یک پردازنده اصلی توانمند دارید. البته اگر قرار باشد بین کارت گرافیک و پردازنده اصلی یکی را برای ارتقا انتخاب کنید قطعا باید کارت گرافیک را ارتقا دهید. در مورد پردازنده های چند هسته‌ ای هم باید گفت که سازندگان بازی اخیرا دارند به سمت تولید بازی های کامپیوتری برای این پردازنده ها می‌روند. در این زمینه توصیه ما به شما انتخاب پردازنده های ۴ هسته ای برای لپ تاپ گیمینگ است.

پردازنده گرافیکی لپ تاپ گیمینگ

همه لپ تاپ های گیمینگ برای دفع حرارت پرازنده های گرافیکی مشکل دارند. به جز این اختلاف عملکردی که میان کامپیوترهای دسکتاپ و لپ تاپ وجود دارد بیشتر به خاطر اختلاف عملکرد پردازنده‌های آن‌هاست تا کارت گرافیک. یک نکته که باید بدانید تا گول شعارهای تبلیغاتی را نخورید این است که برای کامپیوتر بهترین سرعت اجرا، ۶۰ فریم بر ثانیه است. پس شما اصلا به سرعتی بیش از این نیاز ندارید. در مقابل کمترین سرعت هم ۳۰ فریم بر ثانیه است. یعنی از این کمتر را چشم‌تان قطعا متوجه می‌شود. مثلا یک لپ تاپ گیمینگ GTX 880M در حالت اولترا در تنظیمات بازی، می‌تواند بازی Battlefield 4 را با سرعت ۴۴ فریم بر ثانیه اجرا کند. رزولوشن این لپ تاپ فول اچ دی است. پس این لپ تاپ برای بازی‌های سنگین عالی است. لپ تاپ گیمینگ GTX 780 Ti که مدلش بالاتر است دیگر قطعا به ۶۰ فریم بر ثانیه می‌رسد. اما صادقانه بخواهیم بگوییم، اگر مشکلاتی مثل بریدگی فریم و رخ دادن وقفه نبود می‌شد برای این بازی‌ها به پی سی معمولی هم اکتفا کرد!

به هر حال… این را هم بدانید که در برخی موارد کافی است جزییات گرافیکی بازی را پایین بیاورید تا سرعت اجرای آن چند برابر شود.

همچنین بخوانید: رم چیست و رم لپ تاپ من چقدر است؟

لپ تاپ گیمینگ بهتر است یا کامیپوتر قوی؟

اولین نکته‌ای که باید بدانید این است که لپ تاپ گیمینگ درست است که لپ تاپ است! ولی به خاطر سایز و وزنش چندان قابلیت حمل ندارد.

هزینه‌اش هم حداقل ۴۰ درصد بیشتر است (در مقایسه با یک کامپیوتر با عملکرد مشابه.). ضمنا شما به این فکر کنید که آیا از لپ تاپ خود توقعات دیگری جز بازی کردن دارید یا نه! چون در مورد رم، هارد و پردازنده چند هسته‌ای ممکن است پی سی ها حتی بهتر هم باشند.

پس اگر کامپیوتری دارید که کیس آن فضای کافی دارد، در مادربوردش می‌توان چند کارت گرافیک نصب کرد و پورت‌های زیادی دارد، پاورش از عملکرد ایده‌آلی برخوردار است و… در این بازار همین را دودستی بچسبید و برای گیمینگ فقط به فکر ارتقای آن باشید. همین!

شما چه تجربه‌ای در این زمینه دارید؟ لپ تاپ گیمینگ بهتر است یا کامپیوتر وصله پینه شده؟ کدام یک را ترجیح می‌دهید؟

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *