دانستنی ها

سی پی یو های اینتل بهتر هستند یا AMD؟

اینتل یا AMD

 

از نظر همه ما کارایی و سرعت یک سیستم تا حد بسیار زیادی به سی پی یو یا پردازنده آن بستگی دارد. در این زمینه همه ما نام دو شرکت Intel و AMD را شنیده‌ایم. هر دو کمپانی صاحب نام هستند، تنوع زیادی در تولیدات‌شان دارند و با هم رقابت می‌کنند. همین امر مقایسه بین این CPU های این دو شرکت را سخت می‌کند. بیایید ببینیم کدام یک توانسته‌اند بهتر از عهده ساخت یک پردازنده قوی بر بیایند؟

 

معرفی شرکت Intel – اینتل

شرکت اینتل در سال ۱۹۶۸ افتتاح شد و در اواسط سال ۱۹۷۰ توانست یکی از بهترین تراشه‌های آن زمان یعنی تراشه ۸۰۸۶ بسازد. دفتر مرکزی شرکت اینتل در حال حاضر در شهر سانتا کلارای کالیفرنیاست و محصولات این شرکت هم شامل سی پی یو های پنتیوم و زئون برای سرورها و Intel Core برای لپ تاپ ها و کامپیوترهای خانگی می‌شود. در حال حاضر این شرکت کارش از تولید سی پی یوهای نسل هشتم Coffee Lake به تولید سی پی یو های نسل نهم Core i9 ارتقا یافته است.

معرفی شرکت AMD

این شرکت هم درست یک سال پس از شرکت اینتل در ایالت کالیفرنیا کارش را شروع کرد. البته تمرکز شرکت AMD از اول روی تولید پردازنده نبود. حتی الان هم AMD خودش را فقط محدود به تولید CPU نکرده است و به جز سی پی یو، پردازنده های گرافیکی یا GPU، پردازنده های Workstation و مجتمع و چیپست های مادربورد تولید می‌کند. این شرکت در آغاز سال میلادی کاربرانش را با معرفی پردازنده های رایزن (Ryzen) شگفت‌زده کرده است.

اینتل یا AMD

سی پی یو های اینتل بهتر هستند یا AMD؟

مقایسه سی‌پی‌یو های Intel و AMD

  • اگر بخواهید سی پی های اینتل و AMD را از نظر قیمت مقایسه کنیم باید بگوییم که محصولات AMD ارزان‌تر از محصولات Intel هستند.
  • از نظر تعداد هسته هم سی پی یوهای Intel هسته‌های کمتری از سی پی یوهای AMD دارند. البته این هسته‌ها در هر سی پی یو کارایی یکسانی ندارند. مقدار کاری که در هر هسته از سی پی یوهای AMD انجام می‌شود کمتر از مقدار کار انجام شده در سی پی یوهای Intel است. البته اگر در مقایسه این دو سی پی یو متوجه شدید سی پی یوهای AMD فرکانس بالاتری از خود تولید می‌کند فکر نکنید که این به معنی کارایی بیشتر است. اتفاقا این دو سی پی یو به هنگام انجام یک کار در زمان مشخص نشان داده‌اند که عملکرد اینتل بهتر است.
  • اما از نظر اورکلاک باید گفت که سی پی یوهای AMD بهتر هستند. سی پی یوهای اینتل سری‌های مختلفی دارند و در لپ تاپ ها به خاطر نیاز به حجم و مصرف برق کم، بیشتر سری های u و y را می‌بینیم که نمی‌توانند اورکلاک بشوند. در میان سی پی یوهای شرکت Intel فقط سی پی یوهای سری k که قدرتمندترین سی پی یو این شرکت است قابل اورکلاک کردن هستند. ولی کمپانی AMD از این نظر انعطاف بیشتری از خود نشان داده و مدل‌های بیشتری از پردازنده‌های با امکان اورکلاک شدن ارائه داده است.

طبق این مقایسه سی پی یوهای اینتل گزینه‌های بهتری برای لپ تاپ ها هستند. البته باید دید که انتظار هر کاربر چیست؟ به نظر شما کدامیک از این سی پی یوها عملکرد بهتری دارند؟ نظرات خود را از طریق بخش نظرات سایت ناوک با ما در میان بگذارید.

 

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۵ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *