دانستنی ها

ایمیج گرفتن از ویندوز یعنی چه؟ (تعریف system image)

ایمیج گرفتن از ویندوز

 

همه ما وقتی که اطلاعات باارزشی روی لپ تاپ یا کامپیوترمان داشته باشیم به فکر این که چگونه از این اطلاعات محافظت کنیم می‌افتیم. امروزه روش های مختلفی برای پشتیبان گیری (بک آپ گیری) از اطلاعات وجود دارد. یکی از روش‌هایی که ممکن است کاربران زیادی هم هوادارش باشند گرفتن سیستم ایمیج (System Image) است که در این مطلب می‌خواهیم به آن بپردازیم و به شما بگوییم که ایمیج گرفتن از ویندوز به چه معناست.

 

ایمیج سیستم یا System Image چیست؟

  • ایمیج ها یا System Image ها یک نسخه پشتیبان از کل هارد درایور یا یک پارتیشن از کامپیوتر شما هستند که به شما کمک می‌کنند تا یک اسنپ شات از کل یک درایو، فایل های سیستمی و… یک جا داشته باشید.
  • برای تهیه سیستم ایمیج روی ویندوز، لینوکس و مک روش‌هایی وجود دارد که هیچوقت نباید به عنوان روش پشتیبان گیری دائمی شما از اطلاعات‌تان باشد! شما تنها باید تحت شرایطی که به تک تک بیت‌های حافظه‌تان نیاز دارید اقدام به گرفتن image کنید. بعد هم می‌توانید با این سیستم ایمیج وضعیت سیستم خود را بازیابی یا Restore‌ کنید.
  • لازم به ذکر است که حجم فایل ایمیج شما طبیعتا برابر با همان حجم اطلاعاتی است که از آن ایمیج تهیه می‌کنید نه کمتر نه بیشتر.
  • برای ایمیج گرفتن از سیستم هم نرم افزارهای مختلفی وجود دارد، هم خود ویندوز (اگر سیستم عامل شما ویندوز باشد) ابزار خاصی به شما ارائه می‌دهد. نتیجه هر نرم افزاری می‌تواند فرمت‌های خاص خودش باشد. ایمیج فایلی که ویندوز با ابزار خودش تولید می‌کند فرمتش .xml و .vhd است. شما باید هر نرم افزاری که برای ایمیج گرفتن استفاده می‌کنید، از همان هم برای Restore‌ کردن اطلاعات استفاده کنید.

توصیه می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید: چیزهایی از هاردیسک (HDD) که نمی‌دانید!

ایمیج گرفتن از ویندوز

ایمیج گرفتن از ویندوز

کاربرد سیستم ایمیج (System Image) چیست؟

  • همانطور که گفتیم شما تنها باید زمانی به فکر ایمیج گرفتن از سیستم خود باشید که به همه اطلاعات نیاز دارید. این مساله مثلا وقتی پیش می‌آید که شما بخواهید هارد دیسک جدیدی را جایگزین هارد فعلی خود کنید. مثلا تصور کنید که اقدام به خریداری یک حافظه SSD کرده‌اید و می‌خواهید همه اطلاعات شما حتی سیستم عامل کامیپوترتان به جای هارد خود کامیپوتر روی این حافظه SSD باشد.

توصیه می‌کنیم در این زمینه این مطلب را هم مطالعه کنید: چگونگی انتقال ویندوز از HDD به SSD

  • کاربرد دیگر سیستم ایمیج این است که با آن می‌توان سیستم‌های زیادی را در سازمان‌ها مدیریت کرد. مثلا برای وقتی که بخواهند کامپیوترهای سازمان را به یک وضعیت مشخص برگردانند سریع‌ترین راه استفاده از سیستم ایمیج است.

پس همانطور که می‌بینید سیستم ایمیج ها تحت شرایط خاصی به کار می‌آیند و نمی‌توانند به عنوان یک روش بک آپ گیری ایده‌آل مطرح باشند.

حالا شما بگویید که در چه شرایطی سیستم ایمیج به کمک شما آمده است و از آن چه استفاده‌ای کرده‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را از طریق بخش نظرات سایت ناوک با ما در میان بگذارید.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
بازگشت به لیست

4 دیدگاه در “ایمیج گرفتن از ویندوز یعنی چه؟ (تعریف system image)

  1. Sima گفت:

    سلام
    ممنون از توضیحات کاملتون
    ببخشید اگر ویندوزمون home باشه ایمیج بگیریم و ویندوز pro بریزیم میتونیم فایل ایمیجمون رو باز کنیم یا دوباره هوم میشه؟

    1. فرشته نزاکتی گفت:

      سلام
      بهتره ویندوز مجددا بریزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *