دانستنی ها

انواع کابل های یو اس بی (انواع USB) را بشناسید

انواع USB

 

تا به حال برای شما هم پیش آمده که از کسی یک شارژر mini USB بخواهید ولی او به شما کابل micro USB بدهد؟ دانستن تفاوت کابل ‌USB های مختلف یا شناخت انواع کابل USB از این جهت مهم است که شما یکی از مهم‌ترین پورت‌ های لپ تاپ، کامپیوتر، گوشی موبایل، تبلت و… را می‌شناسید و چنین اشتباهی مرتکب نمی‌شوید. بیایید با انواع USB آشنا شوید.

 

انواع کابل USB – یو اس بی

هر یک از انواع یو اس بی کارکرد متفاوتی دارند و هر کدام که بتوانند سازگاری بیشتری با دستگاه‌های مختلف داشته باشند دستگاه‌های بیشتری با آن‌ها ساخته می‌شوند. انواع یو اس بی عبارتند از:

کابل یو اس بی نوع A

این کابل یک کابل یک طرفه است (یعنی برای اتصال فقط از یک طرفش وصل می‌شود.). کابل یو اس بی نوع A در بیشتر لوازم جانبی مثل کیبورد و موس دیده می‌شود و عمومی‌ترین نوع کابل USB است. لپ تاپ ها هم معمولا چندین پورت برای کابل های یو اس بی نوع A دارند. شاید شما بتوانید این پورت ها را روی تلویزیون‌تان هم ببینید.

همچنین بخوانید: اتصال لپ تاپ به تلویزیون با پورت HDMI

کابل یو اس بی نوع B

این کابل شکلی مربعی دارد و بیشتر در پرینتر و دستگاه‌هایی که قرار است جریان برق بیشتری (نسبت به موس و کیبورد) از کامپیوتر بگیرد دیده می‌شود.

انواع USB

انواع USB

کابل یو اس بی نوع C

این کابل ها دوطرفه هستند و می‌توانیم با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنیم. سرعت‌شان هم بیشتر است. به تازگی کابل USB نوع C به عنوان یک استاندارد قابل استفاده در لپ تاپ ها و حتی گوشی های موبایل و تبلت ها شناخته شده است ولی چه فایده وقتی اکثر دستگاه‌ها مثل فلش مموری ها از یو اس بی نوع A استفاده می‌کنند؟

کابل مینی یو اس بی – mini USB

این کابل ها برای گوشی های موبایل ساخته شدند و سایزشان کوچکتر از یو اس بی است. اما دیگر کم کم دارند از رده خارج می‌شوند و جای خودشان را به میکرو یو اس بی می‌دهند.

کابل میکرو  یو اس بی – micro USB

می‌شود گفت این کابل دیگر در اکثر موبایل ها و تبلت ها دیده می‌شود (به جز دستگاه‌های اپل!).

کابل لایتنینگ چیست؟

این نوع کابل یک استاندارد کلی همانند USB نیست و اختصاصا برای دستگاه های اپل مثل آیپد و آیفون و ایرپاد ساخته شده است. خصوصا آن‌هایی که مال سال ۲۰۱۲ به بعد هستند. اندازه کابل لایتنیگ نزدیک به همان کابل میکرو یو اس بی خودمان است. دستگاه‌‌های قدیمی‌تر اپل استاندارد دیگری دارند که هم بزرگ بود هم تعداد زیادی (نزدیک به ۳۰ تا) پین داشت.

همچنین بخوانید: چگونه مدل لپ تاپ خود را پیدا کنیم؟

حالا دستگاه‌های خود در خانه را بررسی کنید؟ از چه نوع کابل یو اس بی استفاده می‌کنند؟ پورت های دستگاه‌های شما برای چه نوع USB هایی هستند؟ سوالات و نظرات خود را از طریق بخش نظرات سایت ناوک با ما در میان بگذارید.

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵ رای
بازگشت به لیست

3 دیدگاه در “انواع کابل های یو اس بی (انواع USB) را بشناسید

  1. تسلا گفت:

    خیلی عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *