دانستنی ها

چند ترفند برای جستوجو در گوگل

چند ترفند جستوجو در گوگل

 

دانستن ترفندهای جستوجو در گوگل به شما کمک می‌کند تا بتوانید استفاده بهتری از این موتور جستوجو ببرید. مثلا دانستن اینکه چطور وب سایتی که دیگر وجود ندارد را ببینید، چگونه به دنبال یک تصویر در گوگل بگردید، چگونه سایت ها یا سرویس های مشابه را پیدا کنید و… با ما همراه باشید تا جواب این سوالات را بگیرید.

 

دیدن نسخه کش یک سایت

گاهی ما به دنبال مطلبی از وب سایتی هستیم که دیگر فعال نیست. گاهی هم وب سایت مورد نظر همچنان فعال است ولی مطلبی که می‌خواهیم از روی آن وب سایت حذف شده است. اگر موتور جستوجوی گوگل آن محتوا را ذخیره کرده باشد و حذفش هم نکرده باشد شما می‌توانید آن را ببینید. برای این کار باید از نوار آدرس خود مرورگرتان استفاده کنید و ابتدا نوع کش را وارد کنید سپس آدرس آن صفحه را تایپ کنید. به عنوان مثال: productivity filetype:pdf

جستوجوی تصاویر در گوگل (جستوجوی معکوس)

گاهی یک عکس دارید و می‌خواهید عکس‌های مشابه آن را پیدا کنید یا پی به منشا این عکس ببرید. برای این کار ابتدا به خود گوگل بروید و روی گزینه تصاویر (بالا سمت راست) بزنید. صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود اختصاصا برای جستوجوی تصاویر است. حالا تصویر مدنظر را به سمت فیلد جستوجو بکشید یا روی آیکون دوربین بزنید و عکس را باز کنید. بعد منتظر بمانید که عکس شما آپلود شود و جستوجوی خود را آغاز کنید.

همچنین بخوانید: گوگل درایو چیست؟ + آموزش استفاده

چند ترفند جستوجو در گوگل

چند ترفند برای جستوجو در گوگل

یافتن سایت ها یا سرویس های مشابه با گوگل

گاهی بنا به دلایلی (مثل تحریم یا محدودیت های خود سایت) نمي‌توانید دیگر از سایت یا سرویس مورد علاقه خود استفاده کنید. اینجا یافتن سرویسی مشابه می‌‌تواند مشکل شما را حل کند. برای این کار هم کافی است کلمه related را به این صورت قبل از سایت موردنظرتان تایپ کنید: related:www.instagram.com . اینطوری گوگل به شما لیستی از سایت هایی می‌دهد که عملکردی مشابه اینستاگرام دارند.

محدود کردن جستوجوی گوگل به یک مقاله یا آدرس خاص

اگر می‌خواهید جستوجوی خود را صرفا در یک آدرس انجام دهید کافی است پس از تایپ عبارت جستوجو inurl و بعد علامت «:» را تایپ کنید. اگر بخواهید جستوجوی شما در بدنه یک متن باشد از intext استفاده کنید. اگر هم می‌خواهید صرفا در عنوان‌های مقاله یا صفحه جستوجو کنید از intitle استفاده کنید.

استفاده از علامت @ در عبارات جستوجوی گوگل

اگر به دنبال یک شخص خاص یا کمپانی خاص می‌گردید پیش از نام کمپانی یا شخص از علامت @ استفاده کنید تا گوگل برای شما حساب کاربری توییتر آن شخص یا کمپانی را پیدا کند. حتی اگر آی دی آن شرکت یا شخص به نام واقعی‌شان نباشند.

همچنین بخوانید: دستیار صوتی گوگل؛ آموزش نصب و فعال‌سازی

استفاده از علامت $ در عبارات جستوجوی گوگل

وقتی از این علامت در عبارت جستوجوی خود استفاده می‌کنید گوگل می‌فمد که شما به دنبال قیمت چیزی هستید. البته شما می‌توانید از این علامت برای کسب اطلاعات از گروه خونی‌ها هم استفاده کنید.

شما چه ترفندهای دیگری برای جستوجو در گوگل می‌شناسید؟ آن را از طریق بخش نظرات سایت ناوک به ما معرفی کنید.

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *